Gå till innehållet
Kvinnan arbetar.

Ta hand om dina anställdas arbetsförmåga – 7 tips för arbetsgivare

2.1.2024

I och med den ständiga förändringen i arbetet är det särskilt viktigt att värna om de anställdas välbefinnande och kompetens. Arbetsförmågan kan och bör tryggas på många olika sätt i vardagen – arbetsgivarens omsorgsplikt omfattar arbetstagarens karriär från rekrytering till pension.

Välbefinnande består av små men viktiga faktorer: diskussion, lyhördhet, förståelse för det gemensamma arbetet och tillvaratagande och utveckling av kompetensen hos varje medlem i arbetsgemenskapen. Både arbetsgivaren och arbetstagaren ansvarar för arbetstagarens arbetsförmåga, men det är alltid arbetsgivarens lagstadgade skyldighet att säkerställa förutsättningarna för arbetsförmågan.

De grundläggande bitarna, såsom organiserad företagshälsovård och en modell för tidigt uppmärksammande, ska vara på plats hos alla arbetsgivare. Dessutom ska värnandet om välbefinnandet och arbetsförmågan också synas i den dagliga ledningen och i företagskulturen.

Se till att de anställda också vet hur viktigt deras arbete är ur ett bredare perspektiv och att de regelbundet får personlig respons. Börja med en gemensam kaffestund och tre enkla frågor: Hur mår du? Vad har du på gång? Behöver du hjälp med något?

Trygga de anställdas arbetsförmåga åtminstone på följande sätt

  • Se till att de grundläggande förutsättningarna för arbetshälsa är i ordning: att företaget har ordnat med företagshälsovård och har en modell för tidigt stöd och att arbetstagarens rätt till en sund och säker arbetsmiljö tillgodoses i det dagliga arbetet.
  • Arbetsgivarens ansvar för arbetshälsan börjar vid rekryteringen, genom att du anställer rätt människor med rätt slags kompetens för varje arbetsuppgift.
  • Stöd utvecklingen av de anställdas kompetens: utbilda dem och se till att de har möjlighet att växa och utvecklas som en del av arbetsbeskrivningen.
  • Hitta de små saker i vardagen som har stor betydelse. Sätt dig regelbundet ner och ta en kaffe med dina anställda, fråga hur de mår, poängtera deras betydelse för helheten. Lyssna och se till att den anställda upplever att han eller hon blir hörd.
  • Utse, introducera och utbilda cheferna noggrant i sitt arbete: de ansvarar personligen för att arbetsgivarens omsorgsplikt fullgörs och för att leda en kultur som skapar välbefinnande.
  • Tacka de anställda, ge regelbundet personlig respons och belöna väl utfört arbete.
  • Kom ihåg att dokumentera de samtal inom ramen för tidigt stöd som gäller arbetshälsa och arbetsförmåga.

Hjälpte det här dig?

Dela