Gå till innehållet
En kvinna och en telefon i soffan.

Så här kan du som företagskund sköta ärenden i olika situationer

Fakturaärenden

Du kan uträtta dina fakturaärenden på nättjänsten Mitt Fennia när det passar dig bäst. På Mitt Fennia finner du alla dina fakturor och dokument och nu även ersättningsbeslut.

Om du vill ha förlängd betalningstid för din faktura kan du kontakta oss via Mitt Fennia.

Logga in på Mitt Fennia för företag

Om du ännu inte har börjat använda nätfakturan, kan du enkelt beställa den via länken på Mitt Fennias ingångssida. Du kan också avstå från brevpost genom att uträtta ärenden elektroniskt.

Uträtta ärenden elektroniskt

Om du har frågor om fakturor i övrigt, ta del av vanliga frågor om fakturering.

Vanliga frågor om företagets fakturering

Mitt Fennia för företag

På nättjänsten Mitt Fennia ser du smidigt ditt företags försäkringsbrev, ersättningsbeslut, fakturor och försäkringsintyg. I tjänsten kan du uträtta alla dina försäkringsärenden, begära offerter på nya försäkringar, skicka meddelanden till oss och kontakta vår kundtjänst via chatt.

Läs mer om Mitt Fennia för företagLogga in på Mitt Fennia för företag

För företag som använder Mitt Fennia har man på Mitt Fennia fastställt minst en huvudanvändare eller en behörighetsadministratör. Dessa personer kan ge rättigheter till övriga användare.

Läs mer om behörigheter för Mitt Fennia

Boka ett möte

Du kan boka ett möte antingen som ett webbmöte eller på kontoret.

På ett webbmöte kan du träffa en expert på samma sätt som på kontoret, men utan att du behöver förflytta dig.

Du är också välkommen till vårt kontor, men boka först en tid som passar dig bäst i vår möteskalender. Kontor i Vasa och Karleby har öppet utan tidsbokning.

Om det i kontorets tidsbokningskalender inte finns en ort som passar ditt företag, kan du boka ett webbmöte.

Boka ett möte

Observera att vi inte uträttar skade- och ersättningsärenden vid webbmöten och möten på kontoret. Mer information och anvisningar för skadesituationer finns på vår webbplats.

Skador vid företagsverksamhet

Teckna en försäkring

Du kan teckna försäkringar genom att begära en offert på en webblankett, genom att boka ett möte på webben eller på kontoret eller genom att ringa vår kundtjänst. Välj det kontaktsätt som passar dig bäst.

Begär en offert med en blankettBoka ett möteKontaktinformation för företagskunder

Om du är en kund hos oss och använder Mitt Fennia för företag, kan du teckna försäkringar även via den tjänsten. I Mitt Fennia finns även chatt där en expert på kundbetjäning står till din tjänst.

Logga in på Mitt Fennia för företag

Verkliga förmånstagare

Försäkringsbolaget har lagstadgad skyldighet att kontrollera kundernas identitet. Detta betyder att vi på Fennia ska ha tillräcklig information bland annat om företagets ägare och affärsverksamhetens art och omfattning.

En verklig förmånstagare är en person om äger företaget eller på annan grund utövar bestämmanderätt i det.

Läs mer om verkliga förmånstagare

Sköta skadeärenden

Anvisningar för att sköta olika skadesituationer får du på vår webbplats.

Du kan ansöka om ersättning och anmäla en skada enkelt på Mitt Fennia för företag.

Anvisningar för företag vid skadaLogga in på Mitt Fennia för företag

Företagets fullmakter

Den som hanterar företagets försäkrings- och skadeärenden ska ha rätt att företräda företaget. Om representationsrätten inte framgår av till exempel handelsregistret behöver vi en fullmakt från företaget.

Endast en person som ha rätt att teckna företagets firma kan underteckna fullmakten. Meddela uppgifterna i fullmakten till vår kundtjänst antingen via chatten i Mitt Fennia, med ett meddelande eller per telefon. Vi skickar fullmakten till fullmaktsgivaren för elektronisk underskrift.

Läs mer om fullmaktLogga in på Mitt Fennia för företag Kontaktinformation för företagskunder

Ändra och kontrollera försäkringar och kunduppgifter

På Mitt Fennia för företag kan du kontrollera vilka försäkringar ditt företag har tecknat.

Om du vill kontrollera att ditt försäkringsskydd är uppdaterat eller om du vill göra ändringar i dina försäkringar, kan du kontakta vår kundtjänst eller boka ett webbmöte.

Logga in på Mitt Fennia för företag Kontaktinformation för företagskunderBoka ett webbmöte

Försäkringsintyg

Du kan enkelt ladda ner intyg över egendomsförsäkringar, resenärförsäkringar och arbetsolycksfallsförsäkringar på Mitt Fennia. Försäkringsintygen finns under varje försäkringsgren.

Det krävs tillräckliga behörigheter för att ladda ner försäkringsintyg.

Logga in på Mitt Fennia för företag Läs mer om behörighetsnivåerna

Beställning av en Green Card

Du behöver ett Green Card om du reser utanför Norden med ditt fordon. Det är inte obligatoriskt, men rekommenderas. När du är utomlands kan du med Green Card-kortet bevisa att din trafikförsäkring är giltig.

Beställ ett Green Card i Mitt Fennia för företag. Vi skickar det till dig per post.

Logga in på Mitt Fennia för företag

Vanliga frågor

Om du vill ha mer information, kan du ta del av våra vanliga frågor.

Vanliga frågor

Arbetarskydd

Vi vill möjliggöra att arbetarskyddskulturen i ditt företag utvecklas mot förutseende Safety First-tänkande. Läs mer, om du vill utveckla arbetarskyddet i ditt företag till toppnivå.

Läs mer om arbetarskydd

Fennias föreningspartner

Fennia samarbetar med flera olika föreningar. Tillsammans med våra samarbetspartner har vi tagit fram försäkringspaket med vilka ditt företag kan täcka olika risker i företagsverksamhet. Dessutom kan du få förmåner till försäkringar för hem, familj och fordon.

Läs mer om partner och förmåner

Fennia in English

Here you will find information about Fennia, how to operate insurance claims, and frequently asked questions for both private and corporate customers.

The official service languages at Fennia are Finnish and Swedish.

Read more