Ansvar
Välj nedan den ansvarsskada som du råkat ut för, så får du instruktioner om hur den kan tas om hand. Ansvarsförsäkringen kan täcka skador som du genom vårdslöshet orsakat en annan person och som ditt företag eller din anställd är ersättningsskyldig för.
*Bifoga till anmälan:
- inlämnat ersättningsanspråk med motiveringar
- en detaljerad beskrivning av händelsen
- fotografier av platsen
- en rapport från fuktkartläggningen
- kontaktuppgifter till den skadelidande
- entreprenadavtal
- andra relevanta rapporter och utlåtanden.
*Bifoga till anmälan:
- inlämnat ersättningsanspråk med motiveringar
- karta över fastigheten där halkningen inträffade
- sandningsdagbok över de två senaste veckorna
- datum och tid för halkningen
- fotografier av platsen där halkningen inträffade
- kontaktuppgifter till den skadelidande.
*Bifoga till anmälan:
- inlämnat ersättningsanspråk med motiveringar
- kontaktuppgifter till den skadelidande
- fotografier av händelsen
- eventuellt entreprenadavtal
- andra utredningar eller dokument som rör skadan
- eventuella myndighetsrapporter eller domstolsbeslut.
*Bifoga till anmälan:
- inlämnat ersättningsanspråk med motiveringar
- kontaktuppgifter till den skadelidande
- fotografier av händelsen
- eventuellt entreprenadavtal
- andra utredningar eller dokument som rör skadan
- eventuella myndighetsrapporter eller domstolsbeslut.
Du kan fråga oss om en tidigare anmäld ansvarsskada genom att skicka ett meddelande i Mitt Fennia eller ringa oss. Ersättningsanspråken och grunderna för dem ska riktas till försäkringstagaren och lämnas in till Fennia.
Du kan logga in på Mitt Fennia för företag när nu har ingått ett avtal om nättjänst.
Om ditt företag inte har ett avtal om nättjänsten eller om du är den skadelidande kan du skicka ett meddelande till oss i Mitt Fennia för privatkunder. Du loggar in på Mitt Fennia med dina bankkoder eller ditt mobil-id.
Du kan använda Mitt Fennia för privatkunder även om du inte är kund hos Fennia.
Logga in på Mitt Fennia för företag Logga in på Mitt FenniaVi betjänar per telefon i tidigare anmälda ansvarsskador må–fr kl. 9–16.
Ring 010 503 6031Ansvarsförsäkringen ersätter försäkringstagarens ersättningsansvar enligt gällande lag i enlighet med villkoren i försäkringsbrevet och försäkringsavtalet. Vid exempelvis sakskador kan reparationskostnaden eller föremålets verkliga värde ersättas.
Verkligt värde är det pris som du skulle kunna få för föremålet om du sålde det på den fria marknaden, till exempel på en loppmarknad.
Den skadelidande ska rikta sitt ersättningsanspråk till den part som han eller hon anser ha orsakat skadan. Om ditt företag har orsakat en skada och du vill att skadan handläggs med stöd av företagets ansvarsförsäkring ska du göra en skadeanmälan och ansöka om ersättning i Mitt Fennia för företag.
I princip kan endast försäkringstagaren eller dennes befullmäktigade ombud anmäla en ansvarsskada. I undantagsfall kan även den skadelidande göra en skadeanmälan om
- tecknandet av försäkringen grundar sig på en lag eller en myndighetsbestämmelse
- den försäkrade har försatts i konkurs eller annars är insolvent
- ansvarsförsäkringen har nämnts i samband med marknadsföring av den försäkrades näringsverksamhet.
Om skadan täcks av en försäkring bedömer vi på Fennia om du ansvarar för skadan. Vi rekommenderar inte att du avtalar om ersättning innan du har kontaktat Fennia.
Gör en skadeanmälan i Mitt Fennia så snart som möjligt, dock senast 12 månader efter att du fick kännedom om skadan.
Vi bedömer varje skada från fall till fall. Vi behöver information om omständigheterna kring skadan för att kunna ta ställning till om den kan ersättas. Vi får sådana uppgifter till exempel från rapporter, kvitton eller medicinska utlåtanden.
Du kan påskynda handläggningen av ditt ärende genom att förse oss med så detaljerad information som möjligt när du anmäler skadan.
Ja. Du kan logga in på Mitt Fennia antingen med bankkoder eller mobil-id. Ett meddelande som du skickar via Mitt Fennia identifieras och gör att vi kan sköta din skadeanmälan på ett smidigt sätt.
Logga in på Mitt FenniaOm du vill kan du befullmäktiga en annan person för att uträtta försäkrings- och skadeärenden i ditt ställe.
Läs anvisningar för hur du gör upp en fullmakt →Om vi anser att du inte är ersättningsskyldig för skadan hjälper vi dig att förhandla med den som begärt ersättning. Om ärendet går till domstol kan ansvarsförsäkringen täcka eventuella advokat- och rättegångskostnader i samband med skadeärendet.