Transport
Egendomsförsäkringar för transport ersätter skador på gods under transporten, och ansvarsförsäkringar för transport ersätter skador som orsakas en annan persons egendom under transporten.
1
Anmäl skadan till oss på Fennia genom att skicka en skadeanmälan till oss som ett meddelande i Mitt Fennia för företag eller per e-post.
2
Bifoga nödvändiga uppgifter och dokument till skadeanmälan: en kopia av originalfakturan, en kopia av fraktfakturan, transportdokumentet (fraktsedel eller motsvarande), en kopia av reklamationen och ersättningsanspråk.
3
Vi ger ett ersättningsbeslut i ärendet eller begär mer information vid behov.
- Meddela fraktföraren genast om skadan och lämna in en reklamation om att godset skadats, minskat eller försvunnit.
- Bifoga en kopia av reklamationen (till fraktföraren, speditören, lager- eller terminalskötaren) till skadeanmälan.
- Om det är fråga om stöld eller skadegörelse, gör en polisanmälan .
- Fotografera skadan och ta hand om godset som ska transporteras.
- Försök förhindra uppkomsten av ytterligare skador.
- Meddela uppdragsgivaren av frakten om skadan.
- Gör behövliga reklamationer i samarbete med fraktförarna.
- Om det är fråga om en trafikskada, stöld eller skadegörelse, gör en brottsanmälan till polisen .
Vid behov ber vi att få fotografier av skadan, en kopia av reklamationen, ett eventuellt polisundersökningsprotokoll och andra dokument som hänför sig till ärendet, till exempel lossningsrapport och skadeinspektionsrapport.
Behöver du hjälp?
Om du har frågor hjälper vår skadetjänst på telefonnumret 010 503 6601 mån–fre kl. 9–16. Du kan också skicka ett meddelande till kuljetusvahingot@fennia.fi eller i Mitt Fennia.
Ring 010 503 6601