Gå till innehållet
En man åker skateboard.

Motionssedlar är en bra förmån, men vet du hur du engagerar nyckelpersonerna?

2.5.2022

Arbetslivets grunder vacklar, eftersom coronapandemin definitivt förändrade arbetstagarnas värderingar och deras engagemang för sina nuvarande arbetsgivare.

I Finland överväger tiotusentals anställda aktivt att byta jobb. Att behålla kvalificerad personal är avgörande för företagens framtid, speciellt när det gäller nyckelpersoner.

Vi frågade små och medelstora företag med mellan 20 och 250 anställda om de använder ett belönings- och incitamentsprogram för nyckelpersoner. Nästan två tredjedelar av de tillfrågade svarade ja. Dessutom överväger en av fem att införa ett sådant. Undersökningen genomfördes av IRO Research.

Är företagen redo för den nuvarande situationen? Med andra ord, kan man engagera nyckelpersonerna i företaget och på så sätt säkerställa företagets framgång?

Ja och nej.

Undersökningen visade att penningbonusar är den överlägset mest populära formen av belöning. Hela 94 procent av de företag som har infört ett belönings- och incitamentsprogram är övertygade om att bonusarna är attraktiva. Jag håller med. De är ett bra incitament, särskilt för att uppnå kortsiktiga mål. Samtidigt uppskattar personalen bonusar som en konkret form av belöning.

En viktig fråga är dock hur man ska få nyckelpersoner att stanna kvar längre i företaget. Använder företaget metoder för att skapa engagemang på längre sikt? Knappast.

Det var slående att läsa de öppna svaren, där bland annat kultur- och motionssedlar angavs som lösningar för belöning och engagemang. En svarande lyfte fram den allmänna friheten när allt fungerar.

Motionssedlar är inte en metod för att engagera personal, de är personalförmåner! Båda är viktiga, men engagemang och personalförmåner måste hanteras på olika nivåer. Dessutom börjar omfattande personalförmåner redan bli ett grundläggande krav i företagens rekryteringsfas.

Nu är det dags att vakna upp. Företagen delas nämligen oundvikligen in i vinnare och förlorare.

Hälften av de tillfrågade i vår undersökning ansåg att belönings- och incitamentsprogrammet för företagets nyckelpersoner behöver utvecklas. Den andra halvan ansåg det inte nödvändigt.

Vilken grupp tillhör ditt företag?

Hjälpte det här dig?

Dela