Att uträtta ärenden elektroniskt sparar tid och miljö
Att uträtta ärenden elektroniskt sparar tid och miljö. Du hittar alla dina dokument, nu även ersättningsbeslut, enkelt på nättjänsten Mitt Fennia. Du kan uträtta dina försäkringsärenden på nättjänsten när det passar dig bäst.
Om ditt företag använder Mitt Fennia och får försäkringspost elektroniskt
Nu kan du avstå från ersättningsbeslut som skickas i brev. Detta förutsätter att företagets huvudanvändare för Mitt Fennia ger sitt samtycke på Mitt Fennia.
- Logga in på Mitt Fennia och välj leveranssätt för ersättningsbeslut under Egna uppgifter.
- Gå till Egna uppgifter och välj Uträtta ärenden elektroniskt. På tjänsten kan du samtidigt beställa nätfakturering istället för brevpost. Länken till beställning av nätfaktura finns på ingångssidan till Mitt Fennia. För beställningen behöver du FO-nummer, nätfakturaadress och operatörskod.
- Om du har frågor kring försäkringar eller din kundrelation, står vi till tjänst på 010 503 8813.
Om ditt företag använder Mitt Fennia, men får försäkringspost på papper
Avstå från dokument i pappersformat. Logga in på Mitt Fennia på fennia.fi/mitt-fennia och meddela oss att du vill få dina dokument och ersättningsbeslut bara elektroniskt. Samtidigt kan du beställa nätfakturering, om du ännu inte gjort det.
Om du har frågor kring försäkringar eller din kundrelation, står vi till tjänst på 010 503 8813.
Logga in på Mitt Fennia för företag Kontaktinformation för företagskunderSå här avstår du från brevpost
Huvudanvändare för Mitt Fennia kan genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia och begära att vi inte skickar försäkringsdokument och ersättningsbeslut per post.
- Välj Kunduppgifter som ämnesområde och uppge om du vill avstå från försäkringsdokument eller ersättningsbeslut som skickas per post eller båda. Begäran kan bara göras av Mitt Fennias huvudanvändare eller en person med rätt att teckna firma.
- Övergå samtidigt och smidigt till nätfakturering, om du ännu inte gjort det. Länken till beställning av nätfaktura finns på ingångssidan till Mitt Fennia. För beställningen behöver du FO-nummer, nätfakturaadress och operatörskod.
Om ditt företag inte använder Mitt Fennia och får försäkringspost på papper
Du får tillgång till nättjänsten Mitt Fennia enklast genom att fylla i det elektroniska avtalet om nättjänsten (den person med firmateckningsrätt fyller).
För att fylla i avtalet behöver du personliga bankkoder eller mobil-id. Kom ihåg att uppge e-postadress på avtalet för att få alla behövliga e-postmeddelanden.
När avtalet har handlagts på Fennia får du ett e-postmeddelande och kan börja använda Mitt Fennia.
Om du har frågor kring försäkringar eller din kundrelation, står vi till tjänst på 010 503 8813.
Ingå avtal om nättjänstenSå här börjar du använda Mitt Fennia
- Logga in på Mitt Fennia med personliga bankkoder eller mobil-id.
- Godkänn användarvillkoren för tjänsten. Då upprättas avtalet om nättjänsten.
- Se din användarkod under Egna uppgifter. Byt samtidigt ditt lösenord. I fortsättningen kan du utöver bankkoder och mobil-id också logga in med användarkod och lösenord. Om du redan vet vilka andra som behöver få åtkomst till Mitt Fennia, mata in användarrättigheter för dem under Behörighetskontroll.
Så här avstår du från brevpost
- Genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia kan du begära att vi inte skickar försäkringsdokument och ersättningsbeslut per post. Välj Kunduppgifter som ämnesområde och uppge om du vill avstå från försäkringsdokument eller ersättningsbeslut som skickas per post eller båda.
- Beställ samtidigt och smidigt nätfakturering, om du ännu inte gjort det. Länken till beställning av nätfaktura finns på ingångssidan till Mitt Fennia. För beställningen behöver du FO-nummer, nätfakturaadress och operatörskod.
Uträttande av ärenden elektroniskt utvidgas senare att omfatta liv- och pensionsförsäkringar
Våra e-tjänster kommer gradvis utvidgas att omfatta liv- och pensionsförsäkringar som Fennia Liv erbjuder. Du hittar redan nu en del dokument på Fennia Livs Mitt Fennia.