Mer än 12 år med Fennia: Tokke Salonen uppskattar när ett försäkringsbolag belönar sina långvariga kunder
31.10.2024
Fennia och företagare har ett starkt band, för Fennia har många lojala företagskunder. Tokke Salonen leder HH-kiinteistöpalvelut, som har varit kund hos Fennia redan i över 12 år.
Salonen menar att är det lätt att diskutera frågor som är viktiga för företagare med kontaktpersonen, eftersom båda har samma tankesätt.
– Kontaktpersonen är lätt att få tag på och känner till kundens behov, det vill säga våra behov. Varför byta en fungerande arbetsrelation? Jag uppskattar att Fennia också har börjat belöna långvariga kunder, säger han.
Fennias rabatt för kundåren är en förmån som gäller de frivilliga försäkringar som omfattas av förmånen. Rabatten kan uppgå till 15 procent, beroende på avtalets giltighetstid.
Salonen kommer ihåg den hjälp han har fått av försäkringsbolaget. För två år sedan fick han ett samtal som ingen VD för ett fastighetsskötselbolag vill ha. Golvet i en industribyggnad hade översvämmats av vatten som nådde nästan upp till knäna. En av Salonens anställda hade reparerat huvudvattenledningen och en anslutning hade gått sönder. Men historien har ett lyckligt slut. Fennia utredde händelsen och fattade ett ersättningsbeslut, och skadan ersattes ur ansvarsförsäkringen som företaget hade tecknat.
Några år tidigare hjälpte Fennias experter Salonen efter att han fått en ogrundad faktura.
– Lyckligtvis har det inte förekommit några större incidenter under årens lopp, sammanfattar företagaren.
HH-kiinteistöpalvelut har utökat sitt tjänsteutbud avsevärt under de senaste 50 åren. Förutom traditionell fastighetsskötsel och städning erbjuder företaget även tjänster som husteknik, fastighetsautomation, byggnation, renovering, trädgårdsskötsel, taksäkerhet, larmcentral och bevakning. De minsta objekten är villor och de största stora köpcentrum och industrianläggningar.
Samtidigt har antalet anställda ökat till 220 personer. Det Tammerforsbaserade företaget tar riskberedskap på allvar.
– Den största risken har att göra med arbetet och de potentiella skador som arbetet kan orsaka. Man måste vara beredd på olycksfall i arbetet. Det är hal på vintern. Och om det inträffar en vattenskada på översta våningen i ett höghus, då talas det om stora pengar. Även trafikförsäkringar är viktiga för oss, säger Salonen.
VD:s karriär började med gräsklippning
HH-kiinteistöpalvelut var ursprungligen ett stadsägt företag tills Tokke Salonens far köpte verksamheten för 25 år sedan. Han fortsätter som styrelseordförande trots att generationsväxlingen genomfördes 2010. Salonens egen karriär i familjeföretaget började under förra årtusendet med gräsklippning och snöskottning.
– Vår kärnverksamhet är fortfarande densamma. Det enda som har förändrats är att fastighetsskötaren tidigare hade en kvast i handen, nu har man en mobiltelefon, beskriver Salonen.
HH-kiinteistöpalvelut har inte börjat expandera utanför Tammerforsområdet, eftersom det finns gott om tillväxtmöjligheter hemma. Företagaren menar dock att tjänsten ständigt måste utvecklas för att möta kundernas behov. Det skapar också varaktiga kundrelationer.
– Den största utmaningen i vår bransch är att rekrytera personal. Vi saknar dragningskraft. Lyckligtvis finns det gott om bemanningsföretag, som kan hjälpa till om det behövs, säger företagaren.
Boka tid för ett webbmöte