Hyppää sisältöön
Tokke Salonen

Yli 12 vuoden taival Fennian kanssa: Tokke Salonen arvostaa, kun vakuutusyhtiö palkitsee pitkästä asiakkuudesta

31.10.2024

Fennian ja yrittäjien välillä on vahva side, sillä uskollisia yritysasiakkaita on paljon. Tokke Salosen johtama HH-kiinteistöpalvelut on ollut Fennian asiakas jo yli 12 vuotta.

Salosen mukaan yrittäjälle tärkeistä asioista on helppo keskustella yhteyshenkilön kanssa, koska molemmat jakavat saman ajatusmaailman.

– Yhteyshenkilön saa helposti kiinni ja hän tuntee asiakkaan eli meidän tarpeet. Miksi toimivaa suhdetta pitäisi lähteä vaihtamaan? Arvostan korkealle, että Fennia on myös alkanut palkita pitkäaikaisista asiakkuuksista, hän sanoo.

Fennian asiakasvuosialennus on etu, joka koskee edun piiriin kuuluvia vapaaehtoisia vakuutuksia. Alennus voi olla jopa 15 prosenttia riippuen asiakkuuden kestosta.

Vakuutusyhtiön tarjoama apu on jäänyt Salosen mieleen. Hän sai kaksi vuotta sitten puhelun, jota tuskin yksikään kiinteistönhoitoa tarjoavan yrityksen toimitusjohtaja haluaa. Teollisuuskiinteistön lattialle oli pulpunnut vettä lähes polviin asti. Yksi Salosen työntekijöistä oli käynyt korjaamassa päävesijohtoa ja puristinliitos oli pettänyt. Tarina sai kuitenkin onnellisen päätöksen. Fennia tutki tapauksen, teki korvauspäätöksen ja vahinko korvattiin yhtiön ottamasta vastuuvakuutuksesta.

Muutamaa vuotta aiemmin Fennian asiantuntijat auttoivat Salosta, kun hänelle oli lähetetty perusteeton lasku.

– Onneksi isompia tapauksia ei ole ollut vuosien aikana, yrittäjä kiteyttää.

HH-kiinteistöpalvelut on laajentanut reippaasti palveluvalikoimaansa yli 50 vuoden aikana. Perinteisen kiinteistönhoidon ja siivouksen lisäksi yritykseltä voi ostaa talotekniikan, kiinteistöautomaation, rakentamisen, remontoinnin, puutarhurin, kattoturvan, hälytyskeskuksen sekä vartioinnin palveluja. Pienimmät kohteet ovat omakotitaloja ja suurimmat puolestaan isoja kauppakeskuksia sekä teollisuuslaitoksia.

Samalla työntekijämäärä on kasvanut 220:een. Tamperelaisyrityksessä otetaan riskeihin varautuminen tosissaan.

– Isoin riski liittyy työhön ja työn aiheuttamiin mahdollisiin vahinkoihin. Työtapaturmiin pitää varautua, sillä talvella on liukasta. Ja jos kerrostalon ylimmässä kerroksessa tapahtuu vesivahinko, niin silloin puhutaan isoista rahoista. Myös liikennevakuutukset ovat meille tärkeitä, Salonen listaa.

Toimitusjohtajan ura alkoi ruohonleikkuulla

HH-kiinteistöpalvelut oli alun perin kaupungin omistama yhtiö, kunnes Tokke Salosen isä osti liiketoiminnan 25 vuotta sitten. Hän jatkaa edelleen hallituksen puheenjohtajana, vaikka sukupolvenvaihdos toteutettiin 2010. Salosen oma ura perheyrityksessä alkoi viime vuosituhannen puolella ruohonleikkuulla ja lumitöitä tehdessä.

– Ydinliiketoimintamme on yhä samanlaista. Vain se on muuttunut, että ennen huoltomiehellä oli kädessään luuta, nyt se on kännykkä, Salonen kuvailee.

HH-kiinteistöpalvelut ei ole lähtenyt rönsyilemään Tampereen alueen ulkopuolelle, sillä kotikonnuilla riittää kasvumahdollisuuksia. Yrittäjän mukaan palvelua pitää kuitenkin kehittää jatkuvasti asiakkaiden toiveiden täyttämiseksi. Siitä syntyvät myös kestävät asiakassuhteet.

– Suurin haaste meidän alalla on henkilökunnan rekrytointi. Vetovoima puuttuu. Onneksi henkilöstönvuokrausfirmoja on paljon ja sieltä saadaan tarvittaessa apuja, yrittäjä kertoo.

Lue lisää Asiakasvuosialennuksesta