Gå till innehållet
Fennias kundchef Jenni Tervonen.

Skapa ett eget arbetsliv

30.1.2023

Kraven i arbetslivet förändras ständigt. Många funderar på hur man kan utveckla sin expertis – eller om man fortfarande kan utbilda sig till ett helt nytt arbete? Fennia vill ge sina medarbetare möjlighet att planera arbetslivet och utveckla de egna inlärningsfärdigheterna.

Jag har en arbetskarriär bakom mig men tid kvar till pensionen. Vill jag kliva in i en ny roll eller utbilda mig? Många personer i arbetsför ålder har säkert haft liknande tankar; så även Kajanabon Jenni Tervonen som deltar i Fennias utbildningspilot Skapa ett eget arbetsliv.

”Även om arbetet endast är en del av livet är det en stor del och påverkar hela paletten. Därför var det fint att för en stund kunna fundera på karriärdrömmar och utvecklingsmöjligheter”, säger Jenni.

Jenni har arbetat som kundchef hos Fennia i snart åtta år.

”Min arbetsbeskrivning är omfattande och det skulle bli ett långt CV om jag tog upp allt”, skattar Jenni. ”Kundarbete har dock alltid ingått i den. Att vara nyfiken på många olika saker är till stor hjälp i arbetet och gör det intressant.”

På väg mot framtidens Fennia spelar experterna och kompetensutveckling en allt viktigare roll. Syftet med utbildningen, som genomfördes i oktober-november 2022, var att erbjuda förutom en utbildningsplan även verktyg för kontinuerlig utveckling av den egna kompetensen. Pilotutbildningen genomfördes med arbetsdesignbyrån Workday Designers Oy.

”Vi ville ge medarbetarna en ny slags möjlighet att stanna upp i arbetet i vardagen och fundera på karriären, arbetets riktning och de egna styrkorna på ett inspirerande och praktiskt sätt”, säger Fennias HRD-expert Emmi Hyypiä när hon berättar om syftet med utbildningen.

Drömkartor och sparrningspartner

Ett tjugotal medarbetare från olika delar av organisationen och landet deltog i pilotutbildningen. Tanken om det egna arbetslivets möjligheter undersöktes på olika sätt. Både en drömkarta och olika inlärningsexperiment användes som verktyg.

”I gruppen funderade man också på vem som kunde fungera som sparringpartner eller vad man kunde lära sig av guruer inom ämnet”, säger Emmi. Personliga mål började ta form i takt med att utbildningen fortskred.

Under mötena arbetade man både som en hel grupp och i par. Paret fick till exempel föreslå varandra nya arbeten.

”Efter en kort bekantskap var det roligt att få göra en analys av den andra. Jag fick till exempel förslaget att arbeta med organisationsverksamhet. Förslagen kännetecknades av ett människonära grepp, vilket jag även själv har funnit viktigt i mitt arbete,” säger Jenni.

Diskussionerna med de övriga deltagarna ansågs vara värdefulla.

”Även om jag till karaktären är öppen var frågorna som diskuterades i gruppen mycket personliga. Lyckligtvis var stämningen i gruppen trygg: någon började berätta om sina drömmar och de andra fortsatte”, berättar Jenni glatt.

”Jag har dessa styrkor!”

Deltagarna fick i hemläxa att fundera på hur de kan utveckla sina egna styrkor och vad som kan leda dem mot sina karriärmål. Jenni upplevde det givande att gå igenom de kunskaper hon hade samlat på sig under åren med de övriga deltagarna.

”Genom att diskutera med andra insåg jag att jag faktiskt har dessa styrkor! Utbildningen gav mig modet och viljan att utveckla dem. Jag fick möjlighet att fundera på allt jag är kapabel till”, säger Jenni.

Utbildningen fokuserade inte på att hitta lösningar ur arbetsgivarens synvinkel, utan individuellt.

”Jag blev positivt överraskad över hur personlig utbildningen var: vi funderade på hur man kan växa som individ, hur vi kan bli lyckligare och hur vi kan använda våra styrkor, oavsett om det är på arbetet eller någon annanstans”, säger Jenni.

”Det är också värdefullt för arbetstagaren om man inser att en annan roll eller bransch skulle kunna passa bättre för en själv”, konstaterar Emmi.

Inlärning – en superstyrka i ett föränderligt arbetsliv

Dagens arbetsliv kräver att man ständigt utvecklar och utvecklas. Att stärka inlärningsfärdigheterna gynnar inte bara arbetstagaren utan även företaget.

”Vi på Fennia tror att ju bättre vi hänger med i det föränderliga arbetslivet, desto mer framgångsrika blir vi som individer och som arbetsgemenskap”, säger Emmi.

Jenni säger att utbildningen har hjälpt henne att utveckla sin självkänsla. Jenni uppleverar också att hennes arbetshälsa har förbättrats.

”Jag fick ingen riktig aha-upplevelse, eftersom jag känner mig själv väl och är tillfreds med den jag är. Utbildningen gav mig dock en möjlighet att stanna upp och tänka och bekräftade mina tankar om att jag kommer bra överens med människor. Jag hittade den röda tråden i min arbetskarriär”, säger Jenni som är utbildad till lärare. Utbildningspiloten gav Jenni modet att fullfölja sina framtidsdrömmar med en ny utbildning.

”Jag ska börja studera till socionom på nätet! När jag blir stor vill jag bli företagare, och det här är ett steg på vägen dit. Jag tror att människonärhet och empati spelar en allt större roll i framtiden. Nya färdigheter är säkert till nytta även hos oss på Fennia”, säger Jenni.

Utbildningen var inte bara en hjälp på vägen, utan gav även nya kontakter tack vare de övriga deltagarna.

”Det var verkligen intressant att höra hur andras arbetsdagar ser ut och hur många olika färdigheter som behövs inom försäkringsbranschen”, säger Jenni med ett leende.

Hjälpte det här dig?

Dela