Inspiration och energi för vardagen genom att stajla jobbet
9.1.2020
Vad önskar du få ut av ditt arbete i år? Även med lite omformning kan din egen arbetsbeskrivning kännas mycket mer motiverande. Vi samlade experttips om hur du kan stajla ditt jobb.
Omvälvningen inom arbetslivet, mångsidigare arbetsbeskrivningar, den ständiga brådskan och den minskade hierarkin på arbetsplatsen har skapat ett behov av nya sätt att se på arbetet och omforma det. Under det senaste årtiondet har arbetsutformning eller stajling av jobbet, job crafting, blivit ett allmänt diskuterat ämne.
– Intresset för att stajla jobbet beror till stor del på allmänna förändringar i arbetslivet. I det moderna arbetslivet fungerar inte den ensidiga modellen av top-down-ledarskap längre, eftersom arbetstagaren ofta själv är den bästa experten när det gäller arbetet, säger Jari Hakanen från Arbetshälsoinstitutet, som har studerat saken mycket.
Stajling av jobbet är innovation i vardagen
Stajling av jobbet avser initiativrik verksamhet där arbetstagaren själv utformar sitt eget arbete och sin arbetsmiljö så att de blir mer ändamålsenliga. Stajling av jobbet har visat sig främja både arbetstagarens och arbetsgemenskapens välmående och framgång.
Hakanen vill betona att i motsats till vad man ofta tror är det möjligt att stajla jobbet i alla arbetsbeskrivningar. Stajling av jobbet innebär inte att ändra hela arbetsbeskrivningen till en annan, utan att man utvidgar arbetsbeskrivningen och finslipar arbetssätten.
Du kan hitta nya sporrande och inspirerande dimensioner i din egen arbetsbeskrivning bara du stannar upp för att tänka över din egen relation till arbetet och hur du arbetar. Hakanen uppmuntrar alla att stajla sitt eget jobb så att det blir trevligare.
– Det skulle vara bra om vi vågade prova mer nya saker i arbetet. Naturligtvis gör rutiner den brådskande vardagen enklare, men de minskar också belöningen av och motivationen för att arbeta.
De detaljerade stegen för att stajla ett jobb beror på individen och individens utgångspunkter. Våra önskemål för arbetet kan också förändras över tid, så det är värt att se på sitt eget arbete med nya ögon och genom stajlingsglasögon, till exempel alltid i början av ett nytt arbetsår. Följande tips hjälper dig att gå vidare med stajlingen av ditt jobb.
Så här stajlar du ditt jobb så att det blir trevligare
- Börja med dig själv. Stanna upp och fundera på vad ditt jobb egentligen består av, hur du arbetar och vem du har att göra med genom ditt arbete. Vilka är de aspekter av ditt arbete som ger dig mest energi och vilka samarbeten motiverar dig?
- Öka de goda saker som du identifierar. Fundera på hur du kan göra mer av de saker som motiverar dig och oftare arbeta med de människor som inspirerar dig.
- Försök att minska otrevliga delområden. Är det möjligt för dig att ha mindre kontakt med energikrävande faktorer som minskar din motivation? Enligt forskning är det mer utmanande att eliminera de negativa faktorer som ökar belastningen än att öka de positiva, så kom ihåg att arbetet nästan alltid innehåller också mindre angenäma delområden eller uppgifter.
- Skaka om rutinerna. Gör dina arbetsuppgifter i en ny ordning, prova olika arbetsmiljöer och jobba på distans ibland.
- Ta modigt tag i det nya. Sök inlärningsupplevelser i arbetet, ta på dig nya projekt och roller eller jobba som mentor för en kollega. Positiva överraskningar kan finnas utanför bekvämlighetszonen.
- Investera i närvaro och kommunikation. Be om mer feedback från din chef och hämta nya idéer från dina kollegor. Ät lunch med nya människor och ordna en träff i stället för att skriva en kedja av e-postmeddelanden. Samtala, lyssna och dela framgångar.
- Fokusera på det positiva. Försök att förstå den verkliga betydelsen av ditt arbete och var stolt över ditt bidrag. Positiva upplevelser ökar det psykologiska kapitalet, tron på dina egna förmågor och resiliensen.
Sakkunnig: Jari Hakanen, Arbetshälsoinstitutet
Källa: Arbetshälsoinstitutet, Inspistä! Työn tuunaajan inspiraatiokirja
Läs mer
- 3 skäl varför Fennia är intressant val som arbetsplats för framtida experter
- Distansjobbare: så här förbereder du dig på en flexibel framtida arbetsmodell
- Tillbaka efter utmattning
- Supermänniskan är bara en illusion
- Du kan också hitta din bästa vän på jobbet
- Är du morgon- eller kvällsmänniska? – Identifiera din egen kronotyp och optimera din arbetsdag
- Hur ser en återhämtande semester ut? Arbetshälsoinstitutets expert svarar
- ”Allt detta gjorde att vi ville flytta till en mindre ort”
- Ersätter den frivilliga sjukkostnadsförsäkringen utredningar av minnessjukdom? Fanny svarar
Hjälpte det här dig?
Dela