Gå till innehållet
Paula Helle, Workday Designers.

Framgång för företaget? Arbetsdesign skapar god grund

8.3.2021

Det lönar sig för företag att ta arbetsdesign och medarbetarupplevelse på allvar. Företagare Paula Helle på Workday Designers, som är specialiserat på arbetslivsutveckling, ser en direkt länk mellan medarbetarupplevelse och företagets framgång.

Enligt experten drivs förändringar i arbetet både av kunder och inifrån organisationen.

– Samhället har allt mer utvecklats mot ett servicesamhälle och kunders förväntningar ökar. Samtidigt har arbetslivets tempo ökat i och med tekniken. Det utmanar organisationer till lättrörlighet. Man klarar sig inte med tröga strategier, säger Helle.

Lättrörlighet och en experimenterande kultur förutsätter nya arbetssätt i företagen. Det gäller all verksamhet.

Förändringen bromsas upp framför allt av byråkrati i större företag med en stel beslutsprocess. Medarbetarna blir frustrerade om de inte har makt eller möjlighet att fatta självständiga beslut om sitt arbete och därigenom utveckla verksamheten.

Chefen är de facto sällan den bästa experten i alla arbetsuppgifter.

– Vikten av medarbetarupplevelse ökar. Bristen på kompetenta personer medverkar till det. Det går åt rätt håll när företag har låg hierarki, medarbetare får ta ansvar, man litar på dem och ger möjlighet till självstyrning, räknar Helle upp.

Utveckling av medarbetarupplevelse gäller inte bara expertarbete, utan förändring efterfrågas också inom mer traditionella branscher, som industrin.

Med makt följer ansvar

Självstyrning är ett av de senaste årens modeord inom arbetsdesign. Förändring sker inte genast, utan det förutsätter att alla medarbetare har förmåga att styra sitt arbete och ständigt lära sig nytt.

Det kan kännas som oskäligt, om arbetsgivaren tidigare har fastställt arbetsuppgifterna och hänvisat till utbildning.

– Världens ekonomiforum WEF har förutspått att 54 procent av alla arbetstagare behöver omfattande omskolning eller tilläggsutbildning före 2022. Förändringstakten är hård, säger Helle.

Ansvaret för självstyrning och inlärning ligger i viss mån hos individen, men det är företagets uppgift att utveckla strukturer och arbetskultur som stöd för dem. I ledarskap och chefsuppgifter krävs en allt mer serviceinriktad attityd för att kunna hjälpa människor att lyckas i sitt arbete. Det kräver större närvaro och att man tillsammans ser på vilken riktning som är rätt.

Enligt Helle finns det inte bara ett sätt att göra arbetsdesign och heller ingen silverkula. Varje medarbetare är en individ och varje arbetsgemenskap är unik. Därför måste man utveckla rätt arbetssätt själv eller tillsammans med andra.

– Det är bra att iaktta sitt arbete till exempel genom att föra dagbok över stämningen i perioder på 1–2 veckor. I den skriver man vad som ger ökat flow i arbetet och vad som belastar det. Då lägger man rätt snabbt märke till återkommande saker och kan börja korrigera eller förstärka dem, säger Helle.

Hjälpte det här dig?

Dela