För Jaajo Linnonmaa betyder företagande att hitta lösningar
13.7.2021
Jaajo Linnonmaa, som är bekant från radio, tv och film, är företagare i själ och hjärta. För mångsysslaren Linnonmaa är företagande framför allt att hitta lösningar på problem i vardagen, alltså allt annat än glamour. En enkel tanke kan som bäst bli en lönsam företagsidé.
Det kan kännas skrämmande och riskfyllt att starta ett nytt företag. Serieföretagaren Jaajo Linnonmaa ser dock praktiskt på detta. Ett minne från skoltiden på högstadiet visar att det har varit typiskt för Linnonmaa sedan unga år.
– Mitt första företag var en korvkiosk på skolan. Det startade med att vi hade ett problem: skolan var full av växande unga och matrasten var alltid klockan 11.15, så vid tretiden var alla vrålhungriga. Då fick jag en idé, säger Linnonmaa.
Exemplet med kiosken visar tydligt hur Linnonmaa ställer sig till att starta företag också i dag. Det börjar alltid med ett vardagligt problem, som man ska hitta en lösning på.
– Visst ersätter marknadsföring och sociala medier reklamaffischerna, som ritades på teckningstimmen, och den muntliga informationen om den nya korvkiosken som spreds på rasterna, skrattar Linnonmaa.
Företagande kräver mod att ta tillfället i akt
Genom sin mångåriga erfarenhet har Linnonmaa lärt sig några principer som underlättar de första stegen som företagare.
– De flesta av oss stöter i vardagen på utmaningar som kunde lösas genom att starta ett företag, men det är inte många som har tid, vilja eller mod att omsätta tankarna i praktiken. Jag har lyckats bli av med rädslan och tanken om att det skulle vara jättesvårt att starta ett företag, säger Linnonmaa.
Utöver mod ger den erfarna företagaren rådet att ta reda på saker och ting och att vid behov lita på dem som är klokare.
– Oavsett firmans bransch tar jag alltid med en partner som är bättre insatt i just den branschen än jag.
Timeout gav nya krafter för företagande
”Hur i all sin dar räcker din energi till för allt?” är en fråga som Linnonmaa får höra ofta – hans dagsjobb, dvs. att vara programledare för morgonradio, gör att väckarklockan alltid ringer i ottan på vardagar.
– Nattsömnen blir oftast kort, men å andra sidan hjälper jobbet på radion att hålla mig uppdaterad om vad som händer i världen. Radio- och tv-jobben och företagandet stöder alltså varandra, säger Linnonmaa.
Linnonmaa, som drivit företag sedan 20-årsåldern, har en gång blivit tvungen att tänka över sin yrkesbana på allvar. Han tog timeout 2011 och flyttade till toppen av Ounasvaara, där han säger att han ”satt ett år och tittade på renar och funderade på livet”.
– Mitt arbetsliv verkade stampa på stället då. Under mina funderingar i Lappland kom jag fram till att jag också framöver vill jobba med just det jag gjorde då, men med en lite större vision, säger Linnonmaa.
Vinnaren av Diili blir kollega med Linnonmaa
Under våren var Linnonmaa en av programledarna för Diili på kanalen Nelonen. Programmet sägs vara världens tuffaste arbetsintervju. Serien väckte mycket diskussion och intresse, och den kommer att få fortsättning nästa år.
Genom Diili fick de tittare som inte kände till den företagsgrupp som Linnonmaa har vid sidan av sina andra jobb en inblick i en serieföretagares sätt att driva sin business.
– Det var spännande att göra Diili, som är ett av världens mest kända tv-format. En särskild krydda var den extra insatsen i programmet att den som vinner kommer att bli min kollega på riktigt. Innan programmet började ville jag bara veta deltagarnas förnamn och yrkeshistoria. Jag ville att alla ska få starta på samma linje utan förhandsinställningar, säger Linnonmaa.
Linnonmaa har fått mycket positiv feedback för sin roll som programledare. Det internationella formatets stil har inte traditionellt varit mänsklig eller människonära, men det ställde Linnonmaa som krav för sitt deltagande i programmet.
– Jag älskar utmaningar och företagande är min passion, så känslorna och även besvikelserna som man upplevde i programmet var äkta för mig. Jag hoppas det syns naturligt och okonstlat i slutresultatet, säger Linnonmaa.
Fennia var samarbetspartner för Diili den senaste säsongen. Fennia vill uppmuntra till modigt företagande, tillväxt och utveckling och till att pröva på nytt. Alla kan vara sitt livs designer, bara man tror på det man gör. Våga. Pröva. Var företagsam.
Läs mer
- Företagare Mikko Leppilampi: Företagande är en kreativ människas val
- Företagande förenar passion och betydelsefullt jobb
- Företagarduons planer omkullkastades av undantagsvåren – efter den första chocken startade de ny affärsverksamhet
- ”Jag ville testa om jag ännu kunde lära mig något nytt” – Pia studerade till ett nytt yrke i vuxen ålder
- Annette Tillander blev framgångsrik företagare och smyckeskonstnär utan utbildning: Gör som hjärtat vill