Gå till innehållet
En man och en laptop.

Företagskulturer i brytningsskede – förändringen kräver mod

20.8.2020

I företagen har man återgått till vardagen efter sommarsemestrarna men i och med coronakrisen har arbetssätten ändrats permanent. Nu måste arbetsplatser fatta modiga beslut om hur den sociala gemenskapen ska kombineras med fördelarna med distansjobb. Detta har en stor inverkan på företagskulturen.

En stark företagskultur är en viktig konkurrensfördel för alla företag.

– Förändringar utmanar företagskulturen. De anställdas känsla av säkerhet handlar om att arbetet fortsätter och att alla har möjligheten att lyckas och vara friska på jobbet. Betydelsen av den sociala gemenskapen har vuxit kraftigt under coronakrisen, säger Fennias personalchef Anu Nurro.

Enligt henne förstärks företagskulturen av öppen kommunikation och mer flexibla arbetssätt.

– Hos oss på Fennia lanserades en sammanfattning av kulturen i våras. Grundarbetet gjordes tillsammans med personalen. Vår kultur beskrivs som modig, främjande, människonära, kundinriktad och smidig. Vi vill vara värda de här orden, säger Nurro.

En företagskultur föds i varje arbetsgemenskap och är företagets ryggrad. Arbetspsykolog Juho Toivola har i en intervju för Y-Studio sammanfattat att företagskultur handlar om det som sker när cheferna inte är på plats.

Företagskulturen visar hur arbetsgemenskapen leds, vad som uppskattas i företaget, vad som är tillåtet och vad man ser upp till. Värderingarna skapar en bra grund för företagskulturen.

– Vår målsättning är att personalen mår bra så att vi kan komma på nya idéer och betjäna våra kunder, säger Nurro.

Kommunikation och växelverkan

Enligt forskning är distansarbete effektivt. Å andra sidan underlättas vissa situationer, såsom gemensam planering eller att avläsa varandras känslor, när kommunikationen sker ansikte mot ansikte. Dessutom kräver introduktion i arbetet och engagerande av nya anställda fysisk närvaro.

Det är inte lätt att kombinera distansarbete och arbete på kontoret. Arbetsrelaterade utmaningar är individuella. En del kan uppleva det som ojämställt om distansarbete inte är möjligt. En del vet å sin sida kanske inte vad distansarbete är eller inte är.

Enligt Fennias regiondirektör Marko Leppänen krävs allt bättre kommunikation och växelverkan för att nå samhörighet. Det är viktigt att aktivera och inkludera personalen.

– Nu får företagskulturen visa vad den går för. På en teknisk nivå måste verktygen vara i skick. På psykologisk nivå måste man våga ge människor tillstånd att agera och fatta mer självständiga beslut. Samtidigt är det läge att tala om gränser – något som ofta blir ogjort, säger Leppänen.

– Utöver detta måste man inom teamen regelbundet fråga hur de andra mår och om man kan hjälpa kollegorna på något sätt, fortsätter han.

Om företagskulturen är i skick tappar man inte fokus från själva arbetet. Leppänen ger ett exempel från våren.

– Inom företagsförsäljningen började vi genast öva på växelverkan med kunderna via webbmöten. I en förändringssituation ska man modigt lära sig nytt i stället för att vänta på att något ska hända.

Kunderna förutsätter också att gamla mönster bryts och att webbmöten är möjliga.

– Vår uppgift är att göra kundens liv lättare. I framtiden stiger värdet på live-träffar, tror Leppänen. 

Hjälpte det här dig?

Dela