Den välkända smyckestillverkaren har varit kund hos Fennia i över 50 år
6.2.2025
Respekt för den långa historien, ett starkt varumärke, att ligga rätt i tiden och medarbetarnas kompetens – det är framgångsreceptet som har hjälpt Lumoava Finland från Kuopio att växa till en av de viktigaste smyckestillverkarna i Finland.
Lumoava Finland tar omsorgen om medarbetarna på allvar. Företaget har tecknat ett omfattande försäkringsskydd hos Fennia för de anställda som omfattar både sjukdomar och en olycksfallsförsäkring som också täcker olyckor på fritiden. Uppmärksamhet har också ägnats åt att skydda företagets egendom.
– Fennia har en bra och tydlig modell för personlig kundbetjäning. När något händer hanteras det snabbt och avtalsenligt, säger verkställande direktören Mikko Pessi.
Lumoava Finlands tillfredsställelse med försäkringsbolaget och kundlojaliteten återspeglas i det faktum att smyckestillverkaren har varit kund hos Fennia i 50 år.
Det 80-åriga familjeföretaget har upplevt många upp- och nedgångar, men den verkliga glansperioden började med lanseringen av smyckeskollektionen Lumoava. Lumoava blev så populär att företaget bytte namn från Saurum till Lumoava Finland för tre år sedan. Under resans gång har smyckestillverkaren också utökat sin verksamhet till import av Citizen-klockor.
– Vi började systematiskt bygga upp varumärket Lumoava 2008. Därefter följde en tillväxt under nästan tio år ända fram till coronapandemin. Innan dess var företaget i ganska dåligt skick, säger Pessi.
Han säger att det inte bara handlade om smyckena, utan om att bygga ett harmoniskt och enhetligt koncept som ett team. Efter svårigheterna ville alla engagera sig och arbeta tillsammans för att förverkliga ett nytt koncept. Lumoavas smycken designas och tillverkas i Finland av återvunnet silver och guld.
– Vår långa historia och våra medarbetares kompetens har varit till stor hjälp för oss. När helheten väl var på plats var det lätt att sälja smyckena, fortsätter företagaren.
Företagarens familjeband förde honom till familjeföretaget
Pessi är utbildad guldsmed-artenom och vid millennieskiftet förde familjebanden honom till familjeföretaget. Fyra år senare blev han verkställande direktör och slutligen majoritetsägare i företaget tillsammans med sin syster.
Företagaren anser att det krävs en stark känsla av tillit från hans sida för att leda kreativa människor. De bästa resultaten uppnås när medarbetarna får möjlighet att vara kreativa i en tillförlitlig atmosfär. Lumoava Finland sysselsätter 35 personer.
– Personligen känner jag mig framgångsrik när mina medarbetare är framgångsrika i sitt arbete. En annan stark framgångskänsla kommer när människor använder våra smycken. Det var fantastiskt att se hur många som hade valt att bära våra smycken på självständighetsdagens mottagning, säger Pessi.
Allt började med risgrynsgröt
Lumoava Finlands historia börjar med risgrynsgröt. Pessis farfar var händig och han sökte sig först till en lärlingsplats hos en skräddare. Där var den första uppgiften att koka risgrynsgröt. Slutresultatet uppfyllde inte kraven och han fick sparken.
Ansökningen till en guldsmedsutbildning gick bättre och farfar fick jobb enligt mästare-gesäll-modellen. Han hann till och med vara delägare i ett företag före krigsåren. Historien om företaget, som då officiellt bar namnet E. Räsänen, börjar 1942 efter att farfar återvänt från fronten.
– Det var brist på allt på den tiden och metall utvanns ur kanoners hylsor, som sedan blev bestick till kaffebordet. Under de följande decennierna började samhället återhämta sig, vilket gjorde det möjligt för verksamheten att utvecklas och utvidgas till smycken, berättar Pessi.
Under årtiondenas lopp har familjeföretaget vunnit priser, men också stött på allvarliga kriser. En kris sammanföll med lågkonjunkturen under 1990-talet, vilket ledde till att relationen mellan de tre ägarbröderna, den andra generationen, blev alltmer infekterad. I slutändan var det Pessi som praktiskt taget räddade företaget.
– Min dröm är att utveckla och föra vidare Finlands starka guldsmidestradition och göra Lumoava till ett ännu mer välkänt varumärke. Vi följer aktivt trenderna i branschen. Smyckena måste ligga rätt i tiden och vara intressanta för konsumenterna, säger Pessi.
Boka tid för ett webbmöteLäs mer
- Mer än 12 år med Fennia: Tokke Salonen uppskattar när ett försäkringsbolag belönar sina långvariga kunder
- Jonna Auvinen blev företagare och hon har något viktigt att säga: Hantera riskerna så kan du fokusera på din affärsverksamhet
- Båttillverkaren säljer lyx för fritiden – nu ger företagaren viktiga råd om semestern och orken