Hyppää sisältöön
Mikko Pessi, Lumoava Finland

Tunnettu koruvalmistaja on ollut Fennian asiakas yli 50 vuotta

6.2.2025

Pitkän historian kunnioittaminen, vahva brändi, eläminen ajassa ja henkilökunnan osaaminen. Siinä kiteytettynä menestysresepti, jonka avulla kuopiolainen Lumoava Finland on onnistunut kasvamaan yhdeksi Suomen merkittävimmistä koruvalmistajista.

Lumoava Finlandissa suhtaudutaan henkilökunnasta huolehtimiseen tosissaan. Yritys on ottanut Fenniasta henkilökunnalle laajan vakuutusturvan sairauksien varalle ja tapaturmavakuutus kattaa myös vapaa-ajan onnettomuudet. Lisäksi yrityksen omaisuuden turvaamiseen on kiinnitetty huomiota.

– Fennialla on hyvä henkilökohtainen asiakashoitomalli, joka on selkeä. Kun jotain sattuu, asiat hoituvat ripeästi ja sovitusti, sanoo toimitusjohtaja Mikko Pessi.

Lumoava Finlandin tyytyväisyydestä vakuutusyhtiöön ja asiakasuskollisuudesta kertoo jotain se, että koruvalmistaja on ollut Fennian asiakas peräti 50 vuotta.

Yli 80-vuotiaan perheyrityksen historiaan mahtuu paljon ylä- ja alamäkiä, mutta varsinainen kukoistuskausi alkoi Lumoava-korumalliston lanseerauksesta. Lumoavasta tuli niin suosittu, että yrityksen nimi muuttui Saurumista Lumoava Finlandiksi kolme vuotta sitten. Matkan varrella koruvalmistaja on laajentanut toimintaansa myös Citizen-kellojen maahantuonnilla.

– Lähdimme systemaattisesti rakentamaan Lumoavasta tunnettua brändiä vuonna 2008. Siitä lähti lähes kymmenen vuoden kasvu-ura aina korona-aikaan asti. Sitä ennen yritys oli aika kehnossa kunnossa, Pessi kertoo.

Hänen mukaansa kyse ei ollut pelkästään koruista, vaan ehjän yhtenäisen konseptin rakentamisesta tiiminä. Vaikeuksien jälkeen kaikki halusivat sitoutua ja toteuttaa yhdessä uutta konseptia. Lumoavan korut suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa, kierrätetystä hopeasta ja kullasta.

– Meitä auttoi tavattomasti pitkä historia ja henkilökunnan osaaminen. Kun kokonaisuus oli kunnossa, koruja oli helppo myydä, yrittäjä jatkaa.

Yrittäjän veri veti perheyritykseen

Pessi on koulutukseltaan kultaseppä-artenomi, ja vuosituhannen vaihteessa veri veti perheyritykseen töihin. Toimitusjohtajaksi hän siirtyi neljä vuotta myöhemmin ja lopulta yrityksen enemmistöomistajaksi yhdessä siskonsa kanssa.

Yrittäjä näkee, että luovien ihmisten johtaminen edellyttää häneltä vahvaa luottamusta. Parhaat tulokset saavutetaan, kun työntekijät saavat luottamuksen ilmapiirissä toteuttaa luovuutta. Lumoava Finlandissa työskentelee 35 henkilöä.

– Koen itse onnistuneeni, kun työntekijät onnistuvat omassa työssään. Toinen vahva onnistumisen tunne tulee, jos ihmiset käyttävät meidän korujamme. Oli hienoa nähdä, kuinka monet olivat valinneet Linnan juhlissa ylleen valmistamiamme koruja, Pessi sanoo.

Kaikki alkoi riisipuurosta

Lumoava Finlandin tarina alkaa riisipuurosta. Pessin isoisä oli käsistään taitava ja hän hakeutui ensin räätälin oppiin. Siellä ensimmäisenä tehtävänä oli keittää riisipuuroa. Lopputulos ei täyttänyt vaatimuksia, joten hän sai potkut.

Kultasepän oppiin hakeutuminen onnistui paremmin ja isoisä sai työpaikan mestari–kisälli-mallilla. Hän ehti olla yhdessä yrityksessä jopa osakkaana ennen sotavuosia. Virallisesti E. Räsäsen nimeä tuolloin kantaneen yrityksen historia alkaa vuodesta 1942 isoisän palattua takaisin rintamalta.

– Silloin oli kaikesta pulaa ja tykin hylsystä lähtien oiottiin metallia, josta tehtiin kahvipöydän ottimia. Seuraavilla vuosikymmenillä yhteiskunta alkoi elpyä, mikä mahdollisti liiketoiminnan kehittämisen ja kasvattamisen myös koruihin, Pessi kertoo.

Perheyritys sai vuosikymmenten aikana palkintoja, mutta kohtasi myös vakavia kriisejä. Yksi kriisiaika osui 90-luvun lamavuosiin, jotka tulehduttivat toisen sukupolven eli kolmen omistajaveljeksen välit. Lopulta Pessi käytännössä pelasti yrityksen.

– Oma unelmani on kehittää ja viedä eteenpäin Suomen vahvaa kultasepän perinnettä ja tehdä Lumoavasta vieläkin tunnetumpi brändi. Seuraamme aktiivisesti alan trendejä. Korujen täytyy elää ajassa ja olla kuluttajille kiinnostavia, Pessi sanoo.

Varaa aika verkkotapaamiseen