Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Olli Linkvist, Linex-Boat.

Båttillverkaren säljer lyx för fritiden – nu ger företagaren viktiga råd om semestern och orken

28.6.2024

Semester och fritid är viktiga för att återhämta sig från belastningen i arbetet. Själv har Olli Lindkvist lärt sig värdet av återhämtning först under den andra halvan av sina 40 år som företagare, trots att hans företag Linex-Boat säljer lyxiga kvalitetsbåtar för fritiden.

– När jag var yngre hade jag ibland ingen fritid alls, och jag hade inte ens tid att ta hand om barnen. Det har varit synd så här i efterhand. Numera kan jag ta en halvtimmes tupplur mitt på dagen om jag är trött, säger Lindkvist.

Förutom tupplurar på dagen laddar han batterierna i stugan, vid ratten på husbilen och i Spaniens värme. Förändringen jämfört med tidigare har varit enorm.

Företagarens arbetsbörda har underlättats av ett generationsskifte för fem år sedan, då Lindkvist blev styrelseordförande. Simon Lindkvist är nu verkställande direktör för familjeföretaget.

– Sonen beslutar om saker, men jag själv har vetorätt. Om vi inte är överens, bestämmer sonen.

Anniina Virtanen, expert och psykolog på Arbetshälsoinstitutet, har berättat om semesterns inverkan på återhämtningen. Hon har listat fem tips för en bra semester.

Särskilt sommarsemestern är full av förväntningar. Trots detta tar 14 procent av företagarna inte ut någon semester alls under sommaren. Orsakerna till detta kan vara att verksamheten är säsongsbetonad eller att den ekonomiska situationen är svag. Uppgifterna bygger på en företagargallup som Företagarna i Finland genomförde bland finska företagare förra året.

Lindkvist ger råd till företagare som inte påverkas av sommarsäsongen:

– Linex-Boat har varit stängt hela juli de senaste tio åren. Det är bäst att ta semester på en gång, i stället för att köra på halvfart i flera månader. När det gäller att beräkna kostnaden för semestern måste du planera i god tid, säger han.

Konkurs, pris, finanskris och framgång

En företagares vardag är en bergochdalbana av känslor, inkluderat hantering av motgångar och glädjen över framgångar.

Lindkvist har upplevt alla ytterligheter på känsloskalan. Under lågkonjunkturen på 1990-talet drev banken två av hans tre företag i konkurs, men redan 2008 utsågs han till Finlands bästa företagsledare.

– Vi hade byggt en ny fabrik när den finska marken devalverades och fick en flytande växelkurs. Fabriksinvesteringen på sju miljoner förvandlades till en investering på 14 miljoner. Orsaken till konkursen var att säkerheterna var otillräckliga. Av de tre företagen överlevde endast Linex-Boat. Det var tufft när allt togs, till och med bankkortet. I sex månader funderade jag på vad jag skulle göra, minns företagaren.

– Efter det började jag bygga båtar på egen hand, med hjälp av min far, och på sex år blev jag av med miljonskulderna. Titeln som företagsledare var balsam för såren, fortsätter han.

Finanskrisen var också en prövning för Linex-Boat. Lindkvist hade upplevt lågkonjunkturen och visste att vi snabbt var på väg utför.

– Omsättningen minskade från 15 miljoner till fem miljoner euro. Samtidigt måste antalet anställda minskas avsevärt. Lyckligtvis var ekonomin i ordning och vi reagerade snabbt på situationen. Ett av de vanligaste misstagen som företagare gör är att fatta olyckliga beslut för sent.

Riskhantering är en viktig del av vardagen

Det finns lärdomar att dra av motgångar. Lindkvists lärdom var: kassa, kassa och kassa. Det är o och o för affärsverksamhetens kontinuitet. Den andra lärdomen var att börja tillverka dyra båtar i sin egen storleksklass, där kvaliteten är avgörande.

Nord Star-båtarna som tillverkas av Linex-Boat kostar upp till en miljon euro beroende på utrustning. Samtidigt har storleken på båtarna ökat genom åren. 90 procent av båtarna säljs till utlandet, till exempel Japan och England. Asien är också en viktig marknad.

– Vi tillverkar båtar som skiljer sig något från våra konkurrenter, eftersom de ser ut som officiella båtar. Kunderna är krävande och de stora båtfabrikerna kan inte tillgodose deras önskemål om kundanpassning. Det kan vi, säger Lindkvist.

Under årens lopp har ett starkt båtkluster utvecklats runt Karleby. I området finns förutom Linex-Boat även andra välkända båttillverkare och ett brett nätverk av underleverantörer.

Sedan finanskrisen har Linex-Boat investerat 5–6 miljoner euro i produktion och båtformar. Det är mycket pengar för ett företag med en omsättning på knappt tio miljoner. Fabriken har också en testhall där båtar på upp till 42 fot kan testas.

– När vi flyttar gods kan det vara värt 1–2 miljoner euro. Försäkringar är hörnstenen i allt, eftersom riskerna är stora. Jag vet att vissa företag sparar på försäkringar. Om verksamheten går så trögt är det kanske dags att hitta på något annat, säger Lindkvist.

Linex-Boat har varit kund hos Fennia i 15 år. Enligt företagaren bygger kundrelationen på personligt förtroende.

– Allt har gått smidigt hela tiden och kontaktpersonen kan nås närhelst det behövs. Det uppskattas.

Lue lisää

FöretagandeFörsäkringar för företagFörsäkringar för företagareArtikelFöretag
Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceVanliga frågorAktuelltMedietjänsterPrivatkunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetSamtalspriser och integritetsskyddKakor