Varför fungerar inte anställningen av arbetstagare? Ställ dig själv sex livsviktiga frågor
6.10.2022
Hur rekryterar och engagerar man arbetstagare? Frågan är avgörande för företagets framgång.
Organisationspsykologen Juho Toivola betonar att företagen måste börja prata bredare om rekryteringsarbetet. Det handlar om mycket mer än att bara anställa en arbetstagare.
Företagare och företagsledningen måste förstå utmaningarna med arbetskraftsutbudet, regelbundet analysera sina egna behov, skapa sätt att belöna och engagera nyckelpersoner och utveckla företagets arbetsgivarbild.
Toivola har flera års erfarenhet av personalledning i olika börsnoterade företag. Han är nu företagare och utbildare inom branschen.
Här ställer experten sex frågor som varje företag bör fundera på.
1. Hur och var kan ett företag rekrytera den arbetskraft det behöver?
Det finns tusentals företag i Finland vars tillväxt inte hämmas av kundarbete, utan av att hitta kvalificerad arbetskraft. Särskilt i små och medelstora företag är varje arbetstagare också en nyckelperson.
Enligt Toivola måste företagaren eller företagsledningen först förstå arbetsmarknaden i allmänhet, men också bakgrunden hos den önskade yrkesgruppen: Vilken typ av skolor har de tagit examen från? Var arbetar de för närvarande? Vilken lön har de? Vad motiverar dem?
För det andra är det viktigt att förstå vilken typ av personer som företaget verkligen behöver. Och för det tredje, hur önskemålen och behoven hos de experter som företaget söker har förändrats.
– Sedan är det bra om företaget har en realistisk uppfattning om var och hur man ska rekrytera. Det räcker inte med att bara publicera en platsannons. Rekrytering kräver mer tid och pengar, understryker Toivola.
Han påpekar att den tid och de pengar som läggs ned på rekrytering och utbildning av personalen också måste räknas in i priset på de tjänster eller produkter som företaget säljer.
2. Rekrytering är ett heltidsjobb. Vem sköter den?
Om det största hindret för ett företags tillväxt är att anställa kvalificerad arbetskraft, är satsningarna då i linje med hur stort problemet är?
Enligt Toivola är det lätt att säga att rekrytering är en prioritet. I det här skedet skulle han ställa ytterligare kritiska frågor: ”Var syns det? Vem ansvarar för rekryteringen?”
– Det är en kärnprocess. För att lyckas med rekryteringen måste man verkligen satsa på den. Jag skulle också se på saken genom alternativkostnader. Vad kostar det företaget om de lediga tjänsterna inte kan tillsättas? frågar han.
Vanligtvis har små och medelstora företag ett rekryteringsföretag som partner, eller så försöker företagaren rekrytera personal med hjälp av sina egna nätverk. En tumregel är att en heltidsanställd rekryterare kan få in 4–7 nya arbetstagare per månad för expertarbete.
3. Läcker det i aktern? I så fall varför?
Beroende på bransch ligger en sund personalomsättning på mellan 10 och 20 procent per år.
Företagen måste dock veta varför arbetstagarna slutar och vart de tar vägen. Den här informationen hjälper företaget att förstå sin position i branschens ekosystem. Det finns ofta överraskande skäl till att byta jobb. Det vanligaste av dessa är att bekanta arbetar hos konkurrenten.
Dessutom uppstår en annan viktig fråga: ”Varför slutar inte de som stannar kvar?”
– Det anses i allmänhet vara bra om människor förbinder sig till arbetet under en lång tid. Handlar det om ett genuint engagemang eller om att man inte kan ta sig vidare någon annanstans? Ett företag bör sträva efter att göra sina arbetstagare attraktiva för andra arbetsgivare. Kompetens intresserar alltid, säger Toivola.
4. Hur engagerar ni er personal?
Strukturerna för att belöna och engagera nyckelpersoner bör redan beaktas som en del av affärsstrategin. Det finns många olika modeller. Samtidigt är det viktigt att skilja mellan anställningsförmåner och verkliga belöningsmodeller.
I videon delar Toivola med sig av sina synpunkter på hur man engagerar nyckelpersoner.
5. Vilka förbättringar har gjorts i det dagliga arbetslivet för att göra företaget till en bättre och mer inspirerande arbetsplats?
Arbetsgivarbilden är kopplad till företagskulturen och därmed till företagets rykte, inte bara bland kunder utan också bland potentiella arbetstagare. Grundkravet är att behandla de befintliga arbetstagarna väl och att kommunicera öppet om det dagliga livet i företaget.
6. Har ni funderat på företagsförvärv som ett sätt att rekrytera?
Toivola uppmanar företagen att överväga företagsförvärv som ett alternativ om det inte finns tillräckligt med arbetskraft på marknaden. Det finns flera sådana branscher.
– Ett företagsförvärv handlar alltid om att öka marknadsandelarna, men också om att öka kompetensen. Det är ett sätt att växa, sammanfattar han.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela