Var uppmärksam på cykelvägarna: ökad cykelpendling ökar risken för olycksfall
25.5.2021
Många av oss har grävt fram cykeln inför sommaren och börjat cykla till jobbet. Cykling har blivit allt populärare under dessa coronatider och på arbetsplatserna har man uppmärksammat nyttan av cykling. I trafiken gäller det dock att vara försiktig: när antalet cyklister ökar, ökar även antalet olycksfall. Fennias riskchef Piia Kyllönen påminner att det viktigaste är att anpassa hastigheten, eftersom tillbuden inte alltid beror på cyklisten.
Enligt statistik av Olycksfallsförsäkringscentralen råkade nästan 5 000 cyklister ut för färdolycksfall 2019. En stor del av olycksfallen var lindriga, men över 400 olycksfall ledde till en sjukledighet på en dryg månad.
Statistiken för 2020 publiceras senare i år, men enligt preliminära uppgifter har cykelpendlingsrelaterade olyckor ökat jämfört med genomsnittet under de tio senaste åren.
– Corona har påverkat cykelpendling på två sätt: dels har cykling blivit oerhört populärt, dels har distansjobb minskat pendlandet. Dessutom var 2020 ett snöfattigt år i södra Finland, vilket förmodligen förlängde cykelsäsongen, säger Fennias riskchef Piia Kyllönen, som dagligen jobbar med företagens arbetarskyddsfrågor.
En stor del av olycksfallen inträffar i Nyland, där trafiken är livligast. Mest olycksfall sker i oktober, men även maj och augusti träder tydligt fram i statistiken.
– Cykelpendling ökar inför sommaren och fortsätter efter semestrarna långt in i augusti innan vi ser en minskning i och med att vädret blir kallare. Pendlarna, vare sig de är ute med cykel, bil eller till fots, är samtidigt i trafiken under morgnarna och eftermiddagarna, vilket förstås ökar risken för olycksfall, säger Kyllönen.
Den höga statistiken i oktober beror enligt Kyllönen sannolikt på halka till följd av nattfrost och nedfallna löv. Dessutom råder det mörkare förhållanden i oktober. Efter november minskar cyklandet inför vintern, vilket minskar antalet färdolycksfall.
Färdolycksfall med cykel per månad 2019
Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen
Kyllönen vill fästa särskild uppmärksamhet vid användning av cykelhjälm. År 2019 inträffade över 300 huvudskador och tiotals fick allvarliga skador.
– Statistiken är bedrövlig vad gäller cykelhjälm: Enligt statistik av Olycksfallsförsäkringscentralen använder bara hälften av cyklisterna i Nyland hjälm. I övriga Finland är siffran ännu sämre. När en skada är framme är risken för en längre sjukskrivning större om man inte haft hjälm på sig, konstaterar Kyllönen.
Olycksfall blir dyrt för både cyklisten och arbetsgivaren
Kyllönen önskar att arbetsgivarna informerar mer aktivt om cykelsäkerhet. Till exempel om arbetsgivaren delade ut cykelhjälmar skulle det kanske öka användningen, liksom också en positiv attityd gentemot cykling.
– Trots riskerna lönar det sig absolut inte att minska på cyklandet, utan tvärtom, cykling är nyttigt och främjar välmående. Men det gäller att vara uppmärksam i trafiken. Hastigheten kan lätt bli för hög när man cyklar.
Cykelsäkerhet rör naturligtvis främst den som cyklar. Olycksfall under resan till och från jobbet kan i lindriga fall betyda blåmärken och skråmor, men varje dag blir en cyklist sjukskriven för över en månad. Och då kan semesterplanerna ryka.
För arbetsgivaren betyder olyckan utöver att arbetstagaren är frånvarande från jobbet också en dyr räkning. Även om vårdkostnaderna omfattas av försäkringen, kostar arbetstagarens frånvaro i form av vikariearrangemang och ogjort arbete. Ju viktigare roll arbetstagaren har, desto högre blir räkningen.
– Ansvaret för cyklandet och säkerheten ligger förstås hos cyklisten, men även arbetsgivaren borde vara intresserad av frågan. Enligt uppskattningar kostar en arbetstagares frånvaro 350 euro om dagen, det vill säga 10 000 euro i månaden. För nyckelpersoner är beloppen ännu högre, påminner Kyllönen.
Enligt Kyllönen finns det inte ett enda sätt att minska antalet färdolycksfall. Den största faktorn är cyklistens – och de övriga trafikanternas – attityd.
– Har du rätt hastighet och kommer du ihåg trafikreglerna? Det viktigaste är att anpassa hastigheten, eftersom tillbuden inte alltid beror på cyklisten. Ju snabbare det går, desto mindre tid har man på sig att reagera.
– Om du haft cykeln i källaren hela vintern och tar fram den först på sommaren, är det sannolikt att även trafikkänslan är ”rostig”. Därför är det viktigt att börja cykla lugnt och försiktigt.
Cykling lär bli allt populärare. Särskilt nu när man dessutom även kan skaffa en tjänstecykel skattefritt.
– Det är bara positivt att cykling blir mer populärt. Nyttan av denna sorts motion är obestridlig och ger långtgående positiva effekter. Även miljön tackar dig som cyklar. I den livliga trafiken lönar det sig dock att vara försiktig och att inte glömma sitt ansvar, säger Kyllönen.
Fäst uppmärksamhet vid försäkring av tjänstecykeln, utan att glömma cyklisten förstås.
– Den lagstadgade arbetsolycksfallsförsäkringen tryggar arbetstagaren på vägen till och från jobbet, men det lönar sig att se till att arbetstagaren även är försäkrad på fritiden, poängterar Kyllönen.
Information om hur du försäkrar en tjänstecykel finns här: Cykel som tjänsteförmån – se fakta här!
Färdolycksfall med cykel per landskap 2019
Källa: Olycksfallsförsäkringscentralen
Fennia – för företagande och liv
Försäkring betyder att du gör dig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela