Lyckat ägarbyte kräver omsorgsfulla förberedelser
21.10.2020
Coronavåren påverkade även ägarbyten i företag. Det var bra att kunna utnyttja den lugnare undantagssituationen för att ta reda på vad ägararrangemanget innebär och vad det kräver.
Enligt Företagarna i Finlands utredning är ägarbyte aktuellt i över 40 000 finländska företag. Urpo Pirilä, som är delägare i affärsledningskonsultföretaget RSM Finland, vet att goda förberedelser är centrala i ett lyckat ägarbyte.
Pirilä har mångårig erfarenhet av ägararrangemang.
– Det första gjorde vi i slutet av 1980-talet, när vi sålde ett finländskt företag till USA. Den potentiella köparen sa att de gör due diligence, och vi visste inte vad det betydde.
I yrkesslang kallas det numera DD också i Finland. Pirilä lärde sig i samband med de första företagsaffärerna att det betyder att köparen gör en noggrann utredning över köpobjekt. Visst hade man gjort liknande också hos oss, men inte med engelskt namn.
Bra tid för förberedelser
Coronapandemin har slagit hårt mot ekonomin världen över och gjort det ytterst svårt att ge ekonomiska prognoser. Det påverkar också ägararrangemang.
– En köpare köper företagets kommande kassaflöde. Företagens affärsverksamhet har minskat i värde, då coronapandemin har försvagat deras resultatprestanda och marknadsutsikterna har försämrats och blivit osäkrare, säger Pirilä.
Situationen påverkar också finansiering: det är svårare att få finansiering, villkoren är strängare och priset högre.
Men nu är en bra tid att börja förbereda sig noga för kommande tider, eftersom ordentliga förberedelser inför ett ägarbyte lönar sig. Processen kan totalt ta två–tre år.
Om företagaren inte har erfarenhet av motsvarande från tidigare, uppmanar Pirilä att allra först reda ut vad företagsarrangemanget innebär. Här kan man ta hjälp av experter, finansiärer, företagarorganisationer och erfarna kollegor.
Det är viktigt att företagaren har en klar bild också av vad processen kräver av honom eller henne. Affärsverksamheten får inte bli lidande på grund av företagsarrangemanget.
– Det lönar sig att fundera på vilka resurser man själv har. Ägararrangemang kräver i vilket fall som helst tid av företagets ledning.
Bara den egentliga försäljningsprocessen kräver en hel rad förhandlingar och fabriksbesök, eventuellt också kontakter med kunder och leverantörer samt genomgång av dokument.
Fram med alla skelett
De enklaste ägarbytena är vanligen sådana där en köpare visar sitt intresse genom att ta kontakt. Om parterna är bekanta från tidigare, kan affären klaras av till och med på ett par månader.
Om man inte känner till någon köpare, kan utomstående hjälp användas för att hitta en. Experter på företagsarrangemang hjälper också att reda ut om det lönar sig att kontakta eventuella köpare anonymt eller via en bulvan.
Pirilä påpekar att företaget kanske inte vill att planerna på försäljning kommer ut på marknaden. Då kan konkurrenter dra nytta av situationen. Men innan man tar kontakt måste man veta noga vad det är man ska sälja. Dokumentationen måste vara i skick. Köparen gör åtminstone en DD som omfattar det juridiska och ekonomin, eventuellt också en som gäller teknik, miljö och personal.
När man gör förberedelserna inför ägararrangemanget kan det hända att man lägger märke till att vissa delar av företaget måste trimmas för att försöka få ett bättre försäljningspris.
– Om det finns skelett i garderoben lönar det sig att reda ut hur man ska berätta om dem.
Vilken är företagarens roll?
Köparen vill veta vilka osäkerheter som är förknippade med kommande kassaflöden. Genom att minska osäkerheten kan man påverka köpesumman.
Köparen vill också veta om kundavtal och produktionsmaskiner är i skick, vilken personalens kompetens är och hur engagerade nyckelpersonerna är i företaget.
Företagarens kommande roll intresserar också: vilken var företagarens roll i företagets verksamhet och resultat, är företagaren villig att fortsätta tills kontinuiteten i kundrelationer och kompetens har säkrats efter företagsaffären.
– I allmänhet kräver köparen att nyckelpersonerna fortsätter åtminstone en tid.
Pirilä påpekar att även om företagsarrangemanget inte skulle bli av den här gången hjälper sakkunniga utredningar över företagets situation vid utveckling av affärsverksamheten och underlättar arrangemang som skjuts på framtiden.
Kom ihåg det här
- Köparen köper kommande kassaflöde. Ju bättre kassaflöde, desto större är företagets värde.
- Företagets värde varierar enligt dess omvärld – som en del av ett större företag eller som tidigare – och hur kompetensen och styrkorna i företaget kan utnyttjas.
- Det är lättare att sälja ett lönsamt företag än ett som går på förlust.
- Goda förberedelser underlättar affärsverksamheten, även om ägararrangemanget inte lyckas på första försöket.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela