Gå till innehållet
Hannu och Harri Haljala, HimosLomat.

Hur kan företag hantera risker om tillväxt ständigt är målet? Ett av företagarduons rättesnören är försäkringar

2.2.2024

Himos turistområde skulle se mycket annorlunda ut än det gör idag om det inte vore för Hannu och Harri Haljala. I mer än tre decennier har nämligen de två bröderna från HimosLomat-koncernen satsat på att få turismen att växa i regionen.

Hannu Haljala blev företagare redan i slutet av 1980-talet och Harri följde i sin brors fotspår ett par år senare. Allt började med uthyrningen av fyra stugor, varefter tillväxttakten har skjutit i höjden.

Det lilla skidcentret har under samma tid vuxit till en turistort med verksamhet året runt, där över 300 000 turister övernattar varje år. Haljala-brödernas affärsverksamhet breder ut sig över nästan hela Himos, med undantag av skidåkningsverksamheten.

Till HimosLomat-koncernen hör idag bland andra Himos Hotell, evenemangsplatsen Himos Areena och bokningscentret Himos Center samt restauranger, en golfbana och andra fastigheter. Företagsklustret har en omsättning på cirka 45 miljoner euro.

– Vi hade också en festivalverksamhet som fick sin början med midsommarfestivalen Himos Juhannus. Bollen började rulla lite väl fort och som bäst var vi med och arrangerade 28 festivaler under ett år. Det lugnade ner sig när Sanoma köpte affärsverksamheten 2018, berättar styrelseordförande Hannu Haljala.

Han säger att syftet med all verksamhet är att utveckla turismen i Himos. Försäljning, marknadsföring och underhåll av stugor som ägs av andra är fortfarande verksamhetens kärna. HimosLomat förmedlar 4 500 övernattningsplatser i området.

För att turisterna ska komma till Himos även utanför vintersäsongen och stanna ännu längre, måste det finnas många fritidsaktiviteter till förfogande året runt. HimosLomats senaste investering, nöjesparken Willi Länsi, öppnade i slutet av december.

– Vi strävar ständigt efter tillväxt. Det jobbar vi hårt för. Vi har dock tre trumfkort här – läget, läget och läget, säger företagaren.

HimosLomat har haft en kundrelation med Fennia i över 30 år

Harri Haljala medger att företagarduon flera gånger har hoppat i med huvudet före när det gäller riskhantering. Till exempel började de driva hotellverksamhet utan någon som helst erfarenhet. Harri är utbildad biltekniker och Hannu merkonom.

– Vi har börjat fundera över riskerna först när vi blivit äldre. Vi har varit tvungna att lära oss allt genom försök och misstag. Å andra sidan har vi redan från början sett till att försäkringarna är i ordning. Särskilt när det gäller fastigheter. Dessutom tecknade vi redan i början av 1990-talet pensions- och livförsäkringar för oss själva, minns Haljala-bröderna.

HimosLomat har varit Fennias kund i över 30 år. Harri Haljala var också Fennias ombud under studietiden. Bröderna betonar att ett ömsesidigt förtroende är a och o i en kundrelation.

– Att kunna sköta saker och ting på ett smidigt sätt är det viktigaste för oss. Det har inte funnits ett behov av att vrida och vända på saker. Kundrelationen har under årens lopp utvecklats till en vänskapsrelation med kontaktpersonerna, berättar Hannu Haljala.

Fennias kundchef Jarno Jokinen håller med om vikten av förtroende i kundrelationer. Han har själv varit ansvarig för HimosLomat-kundrelationen sedan 2019.

– Hannu och Harri är erfarna företagare. Jag går igenom riskhanteringsplanen med dem 1–2 gånger om året. Försäkringen av den grundläggande affärsverksamheten har varit utgångspunkten och försäkringarna måste vara rätt dimensionerade. Dessutom sköter vårt team deras personliga försäkringar, säger han.

Beslutsamhet och mod driver företagarna framåt

Tillväxt innebär alltid en utmaning i sig. Hannu Haljala säger att en av de stora utmaningarna är bristen på kapital, även om den grundläggande affärsverksamheten är vinstgivande. Fastighetsinvesteringar kräver mycket kapital.

– Vi har ibland haft mer skulder än omsättning. En annan utmaning är tiden, när timmarna inte vill räcka till på en dag. Den tredje utmaningen handlar om ett allmänt erkännande. Det känns fortfarande som om turismen betraktas som en fritidssysselsättning. Men sakta men säkert börjar attityden förändras. Dessutom har vi ett bra gäng. När man arbetar beslutsamt och modigt kommer man också någon vart, säger företagaren.

HimosLomat kommer att fortsätta som familjeföretag – någon annan vision har företagarna inte. Båda brödernas söner är redan engagerade i företagets vardag.

Någon ny investering kommer det dock inte att bli, åtminstone inte i år.

– Nu ska vi andas ut ett tag. Målet är fortfarande att diversifiera tjänsterna, säger Hannu Haljala.

Boka tid för ett webbmöte