Gå till innehållet
Henri Arvonen, Adworks1

Företagaren fick en idé under coronapandemin som omedelbart kopierades: när någon härmar har man lyckats

6.3.2024

Det finns alltid en efterfrågan på idéer och bra kvalitet, säger Henri Arvonen, verkställande direktör på Adworks i Åbo. Företagaren oroar sig inte över att hans briljanta idéer inte bara intresserar kunderna utan även konkurrenterna.

Ett exempel kommer från coronapandemin. Arvonen kom på idén att sätta upp klistermärken på butiksgolven för att påminna kunder som kommer in i butiken om att hålla ett säkert avstånd. Han ringde en lokal Citymarket-köpman som genast blev intresserad och beställde ett gäng klistermärken till sin butik.

– Några veckor senare märkte jag att liknande klistermärken hade dykt upp i alla butiker. Det var inget problem. När någon härmar har man lyckats. Idérikedom är en av våra största styrkor. Kunderna har många väggar och glasytor att fylla. Vi tillhandahåller material och lösningar på problem, säger Arvonen.

Företaget Adworks har specialiserat sig på banderoller, klistermärken, utskrifter, skyltar och informationstavlor och har fått ett starkt fotfäste, särskilt i Åboregionen. Adworks omsätter cirka 1 miljon euro och företagets handavtryck syns i bland annat butiker, fordon, fartyg, fastigheter och på evenemang. Cirka 1 200 projekt påbörjas och avslutas under ett år.

– Ett av de häftigaste uppdragen var när vi fick skapa en lätt flyttbar logotyp för Helsingfors stad som ljuskonstverk. Det finns redan flera av dem. Logotypen kunde därefter flyttas av en man med en bil, medan det tidigare krävdes sju personer, berättar företagaren.

Kvalitet ser till att kunderna stannar kvar

Arvonen pratar mycket om kvalitet. En av de viktigaste milstolparna för Adworks var när det amerikanska flerbranschbolaget 3M beviljade företaget partnerstatus. Bolaget har ett tiotal andra partner i Finland utöver Adworks.

I praktiken innebär statusen att parterna förbinder sig att använda kvalitetsmaterial och installera dem på rätt sätt. 3M övervakar och utbildar också företag. Enbart yrkesprovet i foliering tog två dagar.

– Kunden betalar för hela kalaset. Vi måste utföra vårt arbete högklassigt och i tid. Coronaåren var särskilt utmanande, när mässorna låg på is och företagens kassor började sina. Lyckligtvis fanns det fortfarande en efterfrågan på bra kvalitet. Livscykeltänket är starkt idag, säger Arvonen.

Hans mål är att få verksamheten att växa med lönsamhet. För att lyckas behövs det en kunnig och engagerad personal. Adworks grundades för tio år sedan. På den tiden var Arvonen ensam, men behovet av att anställa personal blev snabbt uppenbart. För närvarande har företaget 12 anställda som är jämnt fördelade mellan försäljning, produktion och installationsteam.

– När det går bra för företaget går det också bra för de anställda. Det är viktigt för mig, sammanfattar han.

Henri Arvonen, Adworks 2

Nära relation till Fennias kontaktperson

En av hörnstenarna i det egna och de anställdas välbefinnande är trygghet. Arvonen ser inte försäkringar som en nödvändighet, utan som en viktig del av riskhanteringen.

– Det är klokt att vara förutseende istället för att stå som fallen från skyarna när något verkligen händer. Jag har själv garderat mig mot bland annat arbetsoförmåga och försökt att minimera riskerna även för min familj. Vi har Fennias Skydd för välbefinnande som ger de anställda sjukvård på specialistnivå. Med skyddet uppskattar jag särskilt fritidsolycksfallsförsäkringen för arbetstagare. I Skyddet för välbefinnande har gamla skador eller sjukdomar ingen betydelse och sportgrenar är inte begränsade. Det är en fantastisk produkt, berömmer företagaren.

Utöver personliga försäkringar har Arvonen i stor utsträckning garderat sig mot de viktigaste riskerna för affärsverksamheten, och försäkrat fastigheten, inventarier och verksamhetens kontinuitet.

– Jag har varit kund hos Fennia sedan jag grundade mitt företag. Samarbetet har bara ökat under de senaste åren. Vi köpte nyligen en fastighet och finansieringen kom från Fennia, berättar han.

Teemu Saarinen, kundchef på Fennia, har följt Adworks tillväxt ända från början. Enligt honom måste kontaktpersonen känna kunden, kundens verksamhet och branschens lagbundenhet. Tack vare det kunde till exempel finansieringen av Adworks hallprojekt säkras med kort varsel.

– För företagare är det ytterst viktigt att ha en pålitlig person att kontakta. De värderar det högt. När förtroendet är etablerat kan både glädjeämnen och sorger delas. Företagarna vet också att vi inte pratar om deras verksamhet med någon annan.

Saarinen och Arvonen träffas en gång om året för en djupare periodisk genomgång av alla försäkringar.

Under mötet går man igenom företagets verksamhet, förändringar i riskmiljön och framtidsplaner. Dessutom träffas de två även vid andra tillfällen flera gånger per år.

– Jag gillar att man alltid kan nå en bekant kontaktperson via telefon om man stöter på problem. Ett ömsesidigt förtroende innebär också att jag inte prackas på tilläggsprodukter eller produkter som är onödiga för riskhanteringen, säger Arvonen.

Boka tid för ett webbmöte