En tuff upplevelse har etsat sig fast i Mari Laaksonens minne: ”Då förstod jag vilken betydelse försäkringar har”
4.9.2023
Mari Laaksonen avfärdar påståendet att företagare är helt utan rättsskydd när det gäller social trygghet. I praktiken är det företagaren som har makten och ansvaret när det gäller dess omfattning, säger hon.
För Laaksonen ligger det varmt om hjärtat att prata om att trygga sin egen framtid, eftersom hon vid 14 års ålder personligen upplevde en tänk om-situation.
– Då förstod jag vilken betydelse försäkringar har. Försäkringen är a och o om något oväntat händer.
Den tuffa upplevelsen har etsat sig fast i minnet. Laaksonen betonar framför allt företagarnas sociala trygghet, eftersom företagarna i allmänhet automatiskt försäkrar maskiner, utrustning och lokaler. Det viktigaste är dock att trygga sin egen och sina närståendes försörjning. Det gäller både ensamföretagare och arbetsgivare.
Arbetsgivarnas ansvar omfattar också arbetstagarna. När företagaren har bakgrundsfrågorna i skick kan hen koncentrera sig på att utveckla sitt företag i lugn och ro.
Med social trygghet avses skydd vid arbetsoförmåga, pension, arbetslöshet och dödsfall. För företagare är grunden i den sociala tryggheten en FöPL-försäkring som påverkar bland annat invalidpensions- och familjepensionsbeloppet.
– Jag har tecknat en omfattande FöPL åt mig själv och kompletterat den med frivilliga pensionsförsäkringar. Dessutom har jag ett enhetligt paket med en sjukkostnadsförsäkring och en livförsäkring. Särskilt ungdomar upplever sig vara fullständigt ”odödliga” och förhåller sig likgiltigt inför pensionsfrågor. FöPL är mycket mer än så. För många har ett bristfälligt försäkringsskydd kommit som en överraskning när företagaren till exempel har velat ta ut familjeledighet, berättar Laaksonen.
Seppo Aho, direktör för samarbetspartnerskap på Fennia, instämmer med Laaksonens syn på överraskning när det gäller social trygghet. Fennias expert gör tillsammans med företagaren en kartläggning av den social tryggheten med syftet att informera företagaren om hur mycket pengar hen eller hens närstående får om något allvarligt skulle hända.
– Under samtalen berättar vi mer om social trygghet och olika alternativ och lösningar för att trygga sin egen framtid. I slutändan är det företagaren själv som bestämmer vilken risk hen vill ta, säger Aho.
Dialogen måste fungera
Renhållningsföretaget Cleanmarin som Laaksonen grundat fyllde 20 år i år. Företaget har utökat sin verksamhet med åren och har för närvarande 27 anställda.
Serieföretagarens tid går också åt till ledningsuppgifter i andra företag. Hon är delägare i en webbutik som säljer inrednings- och barnartiklar, styrelseordförande i ett familjeägt fastighetsbolag och ägare av ett investeringsbolag. Dessutom har Laaksonen flera förtroendeuppdrag bland annat i Företagarna i Finland.
Företag går igenom olika tillväxtfaser och därför är det viktigt att företagaren regelbundet diskuterar ändringar i försäkringsbehoven med en bekant kontaktperson.
– Jag träffar min kontaktperson på Fennia en gång om året. Företagets försäkringar uppdateras vid behov och vi diskuterar samtidigt frågor som rör social trygghet. Därtill får jag alltid tag på min kontaktperson om jag behöver snabba svar, säger Laaksonen.
Även Aho anser att dialogen mellan Fennias expert och företagaren är viktig. Då är företagets försäkringar och de privata försäkringarna ständigt uppdaterade.
– Det är mycket viktigt att regelbundet gå igenom hela försäkringsskyddet tillsammans med en expert. Det enklaste sättet för en företagare är ofta ett webbmöte , säger Aho.
Boka tid för ett webbmöte