Gardera dig mot nätbrottslingars attacker: Fennias cyberförsäkring är ett starkt försvar
9.2.2024
Datasäkerhet är en av hörnstenarna i alla företags riskhantering. Också mindre företag kan nämligen utsättas för nätbrottslingars attacker.
Traficoms Cybersäkerhetscenter har listat de vanligaste hoten på nätet mot små- och medelstora företag. De är nätfiske, skadeprogram och utpressningsprogram. Cybersäkerhetscentret upptäcker tusentals skadeprogram per månad.
Det är möjligt att gardera sig mot hoten med automatiska uppdateringar, säkerhetskopior och flerfaktorsautentisering. Det räcker dock inte nödvändigtvis med dessa åtgärder.
Enligt Fennias kundchef Eija Sihvonen är små- och medelstora företag antingen bra eller mycket dåligt skyddade mot nätattacker.
– En del av företagarna anser att de här frågorna inte gäller dem. Risken gäller dock alla som använder datorer eller mobila enheter, summerar hon.
I värsta fall kan nätfiske stoppa hela företagets verksamhet och även orsaka kunderna skador.
Vad är en cyberförsäkring?
Med hjälp av Fennias cyberförsäkring kan företaget gardera sig mot kostnader och minimera skador som orsakas av skadeprogram, överbelastningsattacker, datastöld eller mänskliga misstag. Ett skadeprogram kan finnas i till exempel företagets eget datasystem eller en extern tjänsteleverantörs datasystem.
Vad ersätts från cyberförsäkringen?
Cyberförsäkringen ersätter ekonomiska skador orsakade av nätbrottslingar i den omfattning som anges i försäkringsvillkoren. Utöver baspaketet erbjuds även tilläggsskydd.
Kostnader uppstår bland annat till följd av skadebekämpning, återställning av uppgifter och program, myndighetsanmälningar och -utredningar, eventuella avbrott i affärsverksamheten, skadeståndskrav från tredje part, återställning av skadat rykte och anskaffning av ny IT-utrustning.
Vad är Datasäkerhetsassistansen 24h?
Företag med en cyberförsäkring kan ringa till datasäkerhetsassistansen. Experter hjälper till dygnet runt. De gör en skadeanmälan åt företaget, startar en utredning om orsaken till skadan och vidtar åtgärder för att trygga den fortsatta affärsverksamheten.
För hur stora företag är tjänsten avsedd?
Alla företag kan ansöka om en cyberförsäkring hos Fennia oavsett storlek. Eija Sihvonen säger att ensamföretagare är allra mest sårbara inför attacker.
Försäkringens pris påverkas bland annat av företagets omsättning och bransch.
På vilket sätt har cyberförsäkringen varit till hjälp?
Sihvonen ger ett exempel. Ett företags datasystem drabbades av dataintrång med följden att registret över privatkunder hamnade i nätbrottslingarnas händer. Registret innehöll information om kundernas namn, personbeteckningar, adresser och telefonnummer.
Fennias datasäkerhetsassistans tog emot en skadeanmälan och förmedlade ärendet till juristtjänsten. Juristtjänsten utredde kundföretagets lagenliga ansvar och hjälpte kunden att göra lagstadgade anmälningar. Datasäkerhetstjänsten undersökte även dataintrånget, analyserade läget och vidtog nödvändiga åtgärder för att begränsa skadorna och återställa datasystemet.
Personerna som drabbades av dataläckan krävde senare skadestånd av företaget, och ärendet gick vidare till domstolen. En advokatbyrå, som är Fennias partner, tog hand om rättsprocessen och försvarade kundföretaget i domstolen. Om domstolen hade dömt företaget att betala skadestånd, skulle dessa ha ersatts enligt försäkringsvillkoren.
Vilka tjänsteleverantörer samarbetar Fennia med?
Elisa och cybersäkerhetsföretaget Nixu.
Boka tid för ett webbmöte Läs mer om medlemsförmånerna för Företagarna i FinlandLäs mer
- En tuff upplevelse har etsat sig fast i Mari Laaksonens minne: ”Då förstod jag vilken betydelse försäkringar har”
- Hur kan företag hantera risker om tillväxt ständigt är målet? Ett av företagarduons rättesnören är försäkringar
- Jonna Auvinen blev företagare och hon har något viktigt att säga: Hantera riskerna så kan du fokusera på din affärsverksamhet