Coronakrisens mellanbokslut: Vad lärde vi oss av våren?
26.6.2020
Nu funderar finländska företag febrilt på hur vardagen kommer att se ut efter sommarsemestern. Fennias personaldirektör Anu Nurro är övertygad om att åtminstone våra arbetsvanor kommer att ändras. Både personal och kunder ser fram emot förändringen.
Enligt personaldirektören blir arbetet mångsidigare än tidigare. Arbetsvanorna utvecklas och en del kunder uträttar ärenden allt oftare på webben.
– Å andra sidan behåller vi en del av det "tidigare normala". Att prata ansikte mot ansikte är ändå annorlunda. Till exempel introduktion i arbetet, gemensam planering och utmanande situationer vill man sköta på plats. I fortsättningen är vi mycket bättre på att välja det bästa arbetssättet, tror Nurro.
Hon såg hur mycket den sociala gemenskapen och behovet av socialt umgänge på arbetsplatsen ökade under krisen, så även på Fennia.
– Jag vägrar tro att det här är ett tillfälligt fenomen. På Fennia höll teamen självmant mer kontakt och hade förmiddags- och eftermiddagskafferaster som fungerade för dem. En stor fråga är hur den sociala gemenskapen kan kopplas ihop med distansjobb, säger Nurro.
Kvaliteten på tjänster är a och o
I mitten av mars började inverkan av corona synas på allvar i Finland när skolorna övergick till distansundervisning, resande begränsades och arbetstagare uppmanades att distansjobba.
Distansarbete var ändå inte möjligt för alla. Till exempel Fennia hade kontoren öppna hela våren, eftersom en del kunder helst uträttar ärenden ansikte mot ansikte.
– Vi försäkrade oss genast om att affärsverksamheten kan fortsätta, att kvaliteten på kundservicen, och både kunders och personalens säkerhet garanteras. Kritiska säkerhetsåtgärder som genomfördes var dels att betala ut ersättningar till kunder och dels att betala den egna personalens löner, säger Nurro.
Enligt henne fick kundtjänsten många frågor om corona under våren. Samtidigt förflyttades en stor del av kundmötena till webben. Påhittighet och kreativitet krävdes för att verkställa mötena.
Fennia startade inte en separat krisgrupp, men ledningsgruppen träffades flera gånger
i veckan. Personalen fick information om corona en gång i veckan. Personaldirektör Nurro beskriver coronavåren som "rätt hektisk", eftersom försäkringsbolaget under våren också bearbetade sin strategi och förnyade sitt varumärke.
– Vår företagskultur omfattar ett människonära grepp och öppen kommunikation. Undantagsförhållandet påverkar människors koncentrationsförmåga, många oroar sig för sin egen och sina närståendes hälsa. Vi uppmuntrade de anställda att genast höra av sig till chefen ifall de stötte på utmaningar i arbetet, säger Nurro.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela