Beakta alla anställda när du belönar framgång
3.5.2022
Att bara belöna ledningen är inte rättvist, säger Sirpa Huuskonen, personal- och hållbarhetschef på Tokmanni. Lågpriskedjan har skapat en effektiv belönings- och incitamentsmodell där framgång fördelas mellan alla.
Långsiktiga belöningslösningar är avsedda för ledningen och nyckelpersoner.
– Det är viktigt med belöningen att var och en kan påverka den genom sina egna handlingar. Oavsett om det fråga om bonusar eller något annat. Till exempel är kvartalsbelöningen butiksspecifik. Till följd av detta har försäljare till exempel börjat placera produkter i sådana ställen som ökar försäljningen, berättar Huuskonen.
Nyckelpersoner på Tokmanni har engagerats med hjälp av ett aktiepremiesystem och ledningen även med frivilliga pensionslösningar.
– En person över 50 år förstår att frivilliga pensionsincitament spelar en stor roll.
Personalchefen vill lyfta fram även tackpremier som är avsedda för kassaförsäljare och lagerarbetare och som användes ifjol.
Kassaförsäljarna kunde till exempel välja om de ville ha biobiljetter, nackmassage eller en varugåva. I och för sig en liten gest fick tack från personalen.
– Vi ville visa att man uppskattar deras arbete. De arbetar varje dag med kunder och infriar vårt kundlöfte, berättar Huuskonen.
Arbetet ska ha betydelse
Tokmanni är Finlands största lågpriskedja med cirka 200 butiker. Coronapandemin gav fart åt handelssektorns höga tillväxt. Så hände också med Tokmanni eftersom kedjans omsättning överskred en miljard euro under coronapandemiåret 2020.
Huuskonen har varit personalchef över 20 år, en del av tiden i internationella företag. Hon har lärt sig att penningbelöningar är kortlivade om grunden inte är i skick. Långsiktigt engagemang utgår från när den anställda känner sig höra till gruppen, arbetet är meningsfullt och man kan utvecklas i arbetsuppgifter.
Slutligen är det fråga om förtroende mellan arbetsgivaren och den anställda som syns i företagets vardag.
– Arbetsgivarbilden bygger för det mesta på arbetskulturen som å sin sida bygger på företagets värderingar. Värderingarna ska byggas tillsammans.
Tokmanni inledde sitt värderingsarbete för fyra år sedan. I arbetet deltog en grupp anställda hos Tokmanni från olika personalgrupper runt om i Finland. Butikskedjan har sammanlagt över 4 000 anställda.
– Vi funderar på vilka vi är, vad vi är kända för och vad vi vill nå. Vi har nu tre värderingar som har stark närvaro i vår vardag. Vi är stolt billiga, vi vågar förnya och vi gör saker tillsammans. Allt berättar vidare samma historia, säger Huuskonen.
Rekryteringsutmaningar inom handelssektorn är bekanta även för Tokmanni
Trots sitt goda rykte har Tokmanni mött samma rekryteringsutmaningar som andra företag. Det råder brist på specialsakkunniga och antalet sökande till nästan alla arbetsuppgifter har minskat.
Coronapandemin lyfte fram även fenomenet distansarbete. De arbetsuppgifter som kräver fysisk närvaro på plats är inte längre så intressanta.
– Vi ska som arbetsgivare vara synlig i dessa kanaler där de sakkunniga rör sig. Vi använder mycket till exempel LinkedIn. En effektiv marknadsföringskanal är våra egna butiksradior. Över en miljon kunder besöker nämligen butikerna varje vecka, berättar Huuskonen.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela