Gå till innehållet
En kortlek.

Vanliga frågor om arbetsolycksfallsförsäkring

I specialtarifferade försäkringar fakturerar vi förskottspremien på basen av de yrkesklass specifika  löneuppgifterna från inkomstregistret. Efter försäkringsperiodens slut beaktas ditt bolags arbetsolycksfalls skadeersättningar och du får antingen återbetalning eller tilläggspremie i utjämningspremie.

För försäkringen uppbärs minst minimipremie per kalenderår. Om den uträknade försäkringspremien överstiger minimipremien, uppbärs premien enligt de yrkesspecifika löneuppgifterna.

Arbetsolycksfallsförsäkringens försäkringspremie grundar sig på yrkesklass specifika löneuppgifter från inkomstregistret . Vi inhämtar löneuppgifter från inkomstregistret en gång per månad och fakturerar enligt vald faktureringsperiod. Vi rekommenderar fakturering i tolv rater, då förblir ditt bolags kassaflöde stabilt. Du kan också välja faktureringen i tre, fyra eller sex rater.

Om ditt bolags löneutbetalning har avslutats och försäkringsbehovet har upphört, meddela om detta till Fennia så snart som möjligt. Man kan inte avsluta arbetsolycksfallsförsäkringen utan skild anmälan till försäkringsbolaget. Trots att ditt bolag inte längre har anmälningsplikt till inkomstregistret, så gör en anmälan till Fennia om att försäkringsbehovet har upphört.

Vanliga frågor om inkomstregistret

Det lönar sig att anmäla uppgifterna så detaljerat som möjligt till registret så att vi alla får ut det mesta möjliga av det. Till exempel skaderegleringen går snabbare, då vi inte behöver begära ytterligare redogörelser.

Till registret anmäler man löneuppgifter som används av olika instanser. På Fennia använder vi löneuppgifter bland annat vid skaderegleringen av arbetsolycksfall och -sjukdomar. Tack vare registret går skaderegleringen nu snabbare än tidigare. Löneuppgifterna ska dock anmälas på ett visst sätt till inkomstregistret för att handläggningen ska gå snabbare.

Alla uppgifter som anmälts till inkomstregistret korrigeras också i inkomstregistret. En korrigeringsanmälan ska göras omgående. Vi tar fram korrigeringsanmälningar månatligen i samband med att löner tas fram (den andra hela veckan varje månad). Se närmare anvisningar för korrigering av uppgifter här .

Saknade löneuppgifter påverkar såväl försäkringspremien som arbetstagarens ersättning. Uppdaterade löneuppgifter som anmälts enligt inkomstregistrets anvisningar garanterar smidig behandling på försäkringsbolaget och en försäkringspremie som motsvarar premiegrunderna.

Om löneuppgifter utesluts från premien blir försäkringspremien som försäkringsbolaget fastställer fel. Den felaktiga försäkringspremien tryggar inte de försäkrade arbetstagarnas förmåner och motsvarar inte den verkliga risken för olycksfall och arbetssjukdomar. Om försäkringspremien inte motsvarar risken, inflyter inte tillräckligt mycket premier för betalning av ersättningar.

Om uppgifterna som försäkringsbolaget använder, och som bolaget fått från inkomstregistret, var bristfälliga eller felaktiga kan försäkringsbolaget flera år senare korrigera den fastställda försäkringspremien som meddelats.

För beräkning av premien för arbetsolycksfallsförsäkringen behöver vi uppgifter också om typen av arbete som utförs i företaget, dvs. yrkesklass.

Uppge yrkeskoden enligt Statistikcentralens yrkesklassificering . Ur olycksfallsförsäkringens synvinkel har yrkesklassificeringen gjorts på en så noggrann nivå som möjligt, dvs. med fem tecken. Använd dessa yrkeskoder och -beteckningar när du anmäler löner för vilka en olycksfallsförsäkringspremie tas ut.

Försäkringsnumret anmäls bara i situationer där arbetsgivaren har flera olycksfallsförsäkringar antingen hos Fennia eller hos olika försäkringsbolag (s.k. delad försäkring).

Försäkringsnumret behöver inte uppges i varje anmälan, utan bara när arbetsgivaren har försäkrat sina arbetstagare med flera försäkringar.

För Fennias del har vi kommit överens om att FO-numret används som identifieringskod, vilket betyder att kunden ska fylla i löneanmälan till inkomstregistret så här:

  • Typ av identifiering: 1
  • Identifieringskod: FO-nummer (Fennias FO-nummer är 0196826-7)
  • Arbetsolycksfallsförsäkringens försäkringsnummer: Fennias nummer för arbetsolycksfallsförsäkringen finns på försäkringsbrevet, förhandskalkylen och räkningen.

Vi får inte uppgifter som behövs för beräkning av försäkringspremien för specialgrupper som ska försäkras enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (skolelever och studerande, personer i arbetsmarknadsutbildning, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte eller arbetsverksamhet för personer med funktionsnedsättning eller utvecklingsstörning samt förtroendevalda i kommuner) från inkomstregistret. De här uppgifterna ska du anmäla separat på en blankett på Mitt Fennia antingen vid försäkringsperiodens slut eller när försäkringen upphör.

Försäkringspremien faktureras vid försäkringsperiodens slut.

Vi tar i regel fram löneuppgifter med finskt FO-nummer eller personbeteckning via det tekniska gränssnittet, men om kunden inte har ett finskt FO-nummer/en finsk personbeteckning kan uppgifterna lämnas till inkomstregistret också med en annan identifierare av betalaren. Arbetsolycksfallsförsäkringen börjar inte gälla om betalaren inte har en identifierare som inkomstregistret godkänner.

Som löneutbetalarens identifierare ska något av följande användas (både typ av identifierare och identifierare ska uppges):

Typ av identifierare / Identifierare

1 FO-nummer
2 personbeteckning (finsk)
3 momskod (VAT)
4 GIIN-nummer
5 skatteregistreringsnummer
6 handelsregisternummer
7 utländsk företagskod
8 utländsk personbeteckning
99 annan identifierare

Kunden kan inte avsluta sin försäkring genom inkomstregistret. Vi tar bara fram löneuppgifter ur inkomstregistret. Om kunden inte har anställda och vill avsluta försäkringen som onödig, ska kunden meddela oss separat.

Vi tar fram löneuppgifter för de yrkesklasser som hör till arbetsolycksfallsförsäkringen den andra hela veckan varje månad.

Kunden får en månatlig specifikation med uppgifter om vilka yrkesklasser som anmälts till inkomstregister och om respektive lönesumma. Dessutom visar den månatliga specifikationen arbetsolycksfallspremien per yrkesklass.

Kunden får en räkning på arbetsolycksfallsförsäkringen varje månad, om kunden har fakturering med tolv delbetalningar. Kunden kan också välja fakturering med tre, fyra eller sex delbetalningar. Vi rekommenderar varm fakturering i tolv delbetalningar (månatligen). Fakturering så gott som i realtid håller kundens bokföring uppdaterad.

Du kan anmäla uppgifter antingen enligt det begränsade eller det omfattande anmälningsalternativet. I det omfattande anmälningsalternativet specificeras till exempel semesterpenning och löneförhöjningar till skillnad från det begränsade anmälningsalternativet, där man anmäler den totala lönesumman. Fördelen med det omfattande anmälningsalternativet är att vi får exakta uppgifter genast och behöver inte begära dem separat. Lön för sjukdomstid lönar det sig också att anmäla till inkomstregistret. Då behöver vi inte begära ytterligare redogörelser om det heller. Det gör handläggningen snabbare, vilket gynnar både arbetsgivaren och arbetstagaren.