Usein kysyttyä työtapaturmavakuutuksesta
Erikoismaksuissa vakuutuksissa laskutamme vuoden aikana tulorekisterin ammattiluokkakohtaisten palkkatietojen perusteella ennakkomaksua ja vakuutuskauden päättyessä huomioimme yrityksellesi maksetut vakuutuskorvaukset ja saat tasoitusvakuutusmaksuna joko hyvitystä tai lisäveloitusta.
Työtapaturmavakuutuksen voimassaolosta peritään aina vähintään kalenterivuosikohtainen minimivakuutusmaksu. Jos ammattiluokkakohtaisten palkkojen perusteella laskettava vakuutusmaksu ylittää minimivakuutusmaksun, peritään maksu ammattiluokkakohtaisten palkkojen perusteella.
Työtapaturmavakuutuksen maksu muodostuu tulorekisteriin ilmoitettujen ammattiluokkakohtaisten palkkasummien perusteella. Haemme palkkatietoja tulorekisteristä kerran kuussa ja laskutamme tapaturmavakuutusmaksua asiakkaan haluamassa laskutussyklissä. Suosittelemme kaksitoistaeräistä laskutusta, jolloin yrityksesi kassavirta pysyy tasaisena. Voit myös valita laskutuksen kolmen, neljän tai kuuden kuukauden välein.
Jos yrityksesi palkanmaksu on päättynyt eikä vakuutukselle ole enää tarvetta, ilmoita siitä Fenniaan mahdollisimman pian. Työtapaturmavakuutusta ei voida päättää ilman erillistä ilmoitusta vakuutusyhtiölle. Tee ilmoitus vakuutustarpeen päättymisestä Fenniaan, vaikka yrityksellä ei enää olisi ilmoitusvelvollisuutta tulorekisteriin.
Usein kysyttyä tulorekisteristä
Tulorekisteristä on monenlaista hyötyä. Tiedot kannattaa ilmoittaa mahdollisimman tarkasti, jotta rekisterin käytöstä saadaan yhdessä kaikki hyöty irti. Esimerkiksi vahinkokäsittely nopeutuu, kun lisäselvityksiä ei tarvitse tehdä.
Tulorekisteriin ilmoitetaan palkkatiedot, joita eri tahot hyödyntävät. Käytämme Fenniassa palkkatietoja esimerkiksi työtapaturmien ja ammattitautien vahinkokäsittelyssä, joka on tulorekisterin käytön ansiosta entistä nopeampaa. Palkkatiedot on kuitenkin ilmoitettava tulorekisteriin tietyllä tavalla, jotta käsittely nopeutuu.
Kaikki tulorekisteriin ilmoitetut tiedot korjataan myös tulorekisteriin. Korjausilmoitus on annettava viipymättä. Haemme korjausilmoituksia kuukausittaisen palkkahaun yhteydessä (joka kuukauden toisella täydellä viikolla). Katso tarkemmat ohjeet tietojen korjaamiseen tulorekisteri.fi-sivulta .
Puuttuvat palkkatiedot vaikuttavat sekä vakuutusmaksuun että työntekijän korvaukseen. Tulorekisterin antamien ohjeiden mukaiset ja ajan tasalla olevat palkkatiedot takaavat sujuvamman käsittelyn vakuutusyhtiössä ja maksuperusteita vastaavan vakuutusmaksun.
Jos palkkatietoja suljetaan vakuutusmaksun ulkopuolelle, vakuutusyhtiö määrää väärän vakuutusmaksun. Väärä vakuutusmaksu ei turvaa vakuutettuina olevien työntekijöiden etuja eikä vastaa todellista tapaturma- ja ammattitautiriskiä. Jos vakuutusmaksu ei vastaa riskiä, korvausten maksamiseksi ei saada kerättyä riittävästi maksuja.
Jos vakuutusyhtiön käyttämät, tulorekisteristä saadut palkkatiedot ovat olleet puutteelliset tai virheelliset, vakuutusyhtiö voi oikaista määräämäänsä vakuutusmaksua vielä vuosien kuluttua
Työtapaturmavakuutusmaksun laskentaa varten tarvitsemme tiedon myös yrityksessä tehtävän työn laadusta eli ammattiluokasta.
Tulorekisteriin ilmoitetaan Tilastokeskuksen tulorekisterin ammattiluokituksen mukainen ammattikoodi . Ammattiluokat on määritelty työtapaturmavakuuttamisen näkökulmasta tarkimmalla mahdollisella tasolla ja viisimerkkisinä. Käytä näitä ammattikoodeja ja -nimikkeitä ilmoittaessasi työtapaturmavakuutusmaksun alaisia palkkoja.
Vakuutusnumero tulee ilmoittaa vain niissä tilanteissa, joissa työantajalla on useampi työtapaturmavakuutus joko Fenniassa tai useassa eri vakuutusyhtiössä (ns. jaettu vakuutus).
Tietoa ei siis tarvitse antaa jokaisella ilmoituksella vaan ainoastaan silloin, kun työnantaja on vakuuttanut työntekijänsä useammalla vakuutuksella.
Fennian kohdalla on sovittu käytettävän tunnisteena y-tunnusta, eli asiakkaan tulee täyttää tulorekisterin palkkailmoitukseen näin:
- Tunnisteen tyyppi: 1
- Tunniste: Y-tunnus (Fennian Y-tunnus on 0196826-7)
- Työtapaturmavakuutuksen vakuutusnumero: Fennian työtapaturmavakuutuksen numero näkyy vakuutuskirjalla ja laskulla.
Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan vakuutettavien erityisryhmien (koulujen oppilaat ja opiskelijat, työvoimakoulutettavat, kuntouttava työtoiminta, vammaisten ja kehitysvammaisten työtoiminta sekä kuntien luottamushenkilöt) vakuutusmaksun laskentaan tarvittavia tietoja ei saada tulorekisteristä. Tiedot tulee antaa erikseen lomakkeella Oma Fenniassa joko vakuutuskauden tai vakuutuksen päättyessä.
Vakuutusmaksu laskutetaan vakuutuskauden päättyessä.
Pääsääntöisesti haemme palkkatietoja suomalaisella y-tunnuksella tai henkilötunnuksella rajapinnan kautta, mutta jos asiakkaalla ei ole suomalaista y-tunnusta/henkilötunnusta käytössä, voi tiedot tulorekisteriin antaa myös jollain muulla maksajan tunnisteella. Emme laita työtapaturmavakuutusta voimaan ilman tulorekisterikelpoista maksajan tunnistetta.
Palkanmaksajan tunnisteena tulee käyttää jotakin seuraavista (sekä tunniste että tunnisteen tyyppi on ilmoitettava):
Tunnisteen tyyppi / Tunniste
1 y-tunnus
2 henkilötunnus (suomalainen)
3 alv-tunniste (VAT)
4 GIIN-tunniste
5 verotunniste (TIN)
6 kaupparekisteritunnus
7 ulkomainen yritystunnus
8 ulkomainen henkilötunnus
99 muu tunnus
Asiakas ei voi päättää vakuutusta tulorekisterin kautta. Haemme tulorekisteristä vain palkkatietoja. Jos asiakkaalla ei ole työntekijöitä ja hän haluaa päättää vakuutuksen tarpeettomana, siitä on ilmoitettava meille erikseen.
Haemme työtapaturmavakuutuksen kuuluvia ammattiluokkakohtaisia palkkatietoja joka kuukauden toisella täydellä viikolla.
Asiakkaalle toimitetaan kuukausittain erittely, josta löytyvät tulorekisteriin ilmoitetut ammattiluokat palkkasummineen. Lisäksi kuukausierittelyllä kerrotaan ammattiluokkakohtaisesti työtapaturmavakuutusmaksu.
Asiakkaalle lähtee kuukausittain työtapaturmavakuutuslasku, jos hänellä on kaksitoistaeräinen laskutus. Asiakas voi valita laskutussyklin myös kolmeen, neljään tai kuuteen erään. Suosittelemme vahvasti kaksitoistaeräistä kuukausilaskutusta. Lähes reaaliaikainen laskutus pitää asiakkaan kirjanpidon ajan tasalla.
Voit käyttää tietojen ilmoittamisessa joko suppeaa tai laajaa ilmoitustapaa. Laajassa ilmoitustavassa palkkasummassa on eritelty esimerkiksi lomarahat ja palkankorotukset, toisin kuin suppeassa, jossa palkkasumma ilmoitetaan yhteissummana. Laajan ilmoitustavan etu on, että saamme tarkat tiedot saman tien, eikä meidän tarvitse pyytää niitä erikseen. Myös sairausajan palkka kannattaa ilmoittaa tulorekisteriin, jotta meidän ei tarvitse pyytää siitäkään lisäselvitystä. Näin käsittely nopeutuu, mikä on sekä työnantajan että työntekijän etu.