Sjukdomar eller olycksfall i Finland
FenniaVårdaren är en sjukskötare som ger råd i hälsofrågor, bokar tid till vård och gör en skadeanmälan åt dig.
1
Kontakta FenniaVårdaren. FenniaVårdaren står till tjänst dagligen 7–22.
2
FenniaVårdaren fyller i skadeanmälan och bokar vid behov en tid hos en läkare och till undersökningar vid en vårdinrättning som Fennia samarbetar med.
3
I samband med ditt besök betalar du endast en eventuell självrisk som ingår i försäkringen till vårdinrättningen, som sedan fakturerar Fennia för kostnader som överskrider självrisken.
4
Om du själv har betalat vissa kostnader i samband med händelsen kan du ansöka om ersättning i tjänsten Mitt Fennia genom att fylla i formuläret Fortsatta kostnader – anmälan om personskada.
Om du har en frivillig sjukkostnadsförsäkring för företag kan du också anmäla en sjukdom eller ett olycksfall via FenniaVårdarens chatt.
Gå till FenniaVårdarens chattSök ersättning för kostnader som redan uppstått
1
Logga in med dina nätbankskoder eller ditt mobil-id i tjänsten Mitt Fennia för privatkunder.
2
På ingångssidan väljer du Anmälningar > Ny anmälan > Personskador.
3
Om du ansöker om ersättning första gången ska du välja Sjukkostnads- och olycksfallsanmälan. Om du har ansökt om ersättning tidigare eller anmält skadan till FenniaVårdaren ska du välja Fortsatta kostnader – anmälan om personskada.
4
Gå till anmälan och fyll i ersättningsansökan.