Gå till innehållet

Brand, sot- eller rökskada

Brandförsäkringen ersätter sak- och egendomsskador på din försäkrade egendom till följd av till exempel eld som kommit lös, direkt blixtnedslag, att en släckningsanläggning har utlösts, en värmeapparat eller sot som plötsligt och oförutsett strömmat ut från en värmeanordning eller eldstad.

1
Processbild check.
Se till att branden inte kan sprida sig och ring vid behov brandkåren. Förebygg ytterligare skador.
2
Mobiltelefon.
Kontakta disponenten eller servicebolaget. Disponenten fortsätter att svara för skadan som orsakats fastigheten och beställer ytterligare undersökningar som behövs.
3
dokumentation
Fotografera skadan och lista den förstörda eller skadade egendomen. Flytta bort all kvarvarande egendom från brandplatsen. Ge oss möjlighet att inspektera skadorna innan reparationen påbörjas.
4
Ikon processbild dator.
Anmäl skadan till oss på Fennia. För att anmäla skadan behöver du märke, modell och inköpsår för den skadade egendomen samt en redogörelse för olyckan från räddningsverket. Närmare anvisningar finns nedan.

Anmäl skadan

Anmäl skadan i nättjänsten Mitt Fennia för företag. Om du inte har Mitt Fennia-koder kan du beställa koderna eller teckna avtal om nättjänsten. Du kan också anmäla en skada genom att ringa tjänsten för skador på företagets egendom på 010 503 5010 mån–fre kl. 9–16.

Du måste ansöka om ersättning inom ett år från det att skadan inträffade.

Logga in på Mitt Fennia för företag Ring 010 503 5010Se anvisningar om din affärsverksamhet avbryts på grund av en brand

Så här framskrider handläggningen av skadan

När din skadeanmälan har registrerats får du ett skadenummer och information om hur handläggningen av skadan framskrider. Om vi behöver ytterligare uppgifter kommer vi att kontakta dig.

Vi betalar ut ersättning utifrån försäkringsavtalet för reparation av brandskador upp till kvalitets- och utrustningsnivån före skadan. I ersättningen beaktas självrisk och eventuellt åldersavdrag. Fennia måste alltid först godkänna reparationskostnaderna för skadan. Vårt landsomfattande partnernätverk hjälper dig vid reparationsarbeten.

Vi betalar ut ersättning enligt avtal antingen direkt till reparationsentreprenören eller till dig med beaktande av eventuella avdrag.

Som försäkringstagare beställer du reparationsarbetet, granskar det utförda arbetet, godkänner fakturorna för reparationsarbetet och lämnar in dem med bilagor till Fennia. Vi kan även avtala om en engångsersättning för skadan.

Gör så här om brand, sot eller rök har orsakat skada på ditt företags byggnad eller fastighet

1
Processbild check.
Skydda byggnaden och lösegendomen mot ytterligare skador. Om brandkåren har varit på plats, begär en olycksrapport av räddningsverket och skicka den till Fennia i samband med skadeanmälan.
2
Mobiltelefon.
Fotografera skadan och lista den förstörda eller skadade egendomen. Ge oss möjlighet att inspektera skadorna innan reparationen påbörjas.
3
Ikon processbild dator.
Anmäl skadan till oss på Fennia.* Närmare anvisningar finns nedan. Vi beställer en brandutredning, och utredaren kommer överens med dig om utredningstidpunkt.
4
dokumentation
När vi har fått de nödvändiga uppgifterna och ersättningen har avgjorts får du ett ersättningsbeslut av oss.

* Om polisen har varit på plats, begär en olycksrapport av polisen och skicka den till Fennia i samband med skadeanmälan.

Anmäl skadan

Anmäl skadan i nättjänsten Mitt Fennia för företag. Om du inte har Mitt Fennia-koder kan du beställa koderna eller teckna avtal om nättjänsten. Du kan också anmäla skadan genom att ringa Husassistans 24h på 010 503 2002.

Du måste ansöka om ersättning inom ett år från det att skadan inträffade.

Logga in på Mitt Fennia för företag Ring Husassistans 24h 010 503 2012Se anvisningar om din affärsverksamhet avbryts på grund av en brand

Så här framskrider handläggningen av skadan

När din skadeanmälan har registrerats får du ett skadenummer och information om hur handläggningen av skadan framskrider. Om vi behöver ytterligare uppgifter kommer vi att kontakta dig.

Samtalspriser