Gå till innehållet
Henrik Hahtovirta, Sirpa Vesamäki-Koivisto och Matias Pietilä.

Skulle du teckna en försäkring som hjälper dig att undvika skador?

26.4.2021

Digitaliseringen förändrar vårt sätt att se på försäkring. Henrik Hahtovirta, Matias Pietilä och Sirpa Vesamäki-Koivisto, som utvecklar Fennias digitala tjänster, avslöjar på vilket sätt.

Slut på tidskrävande inknappande – det blir allt enklare att teckna försäkring

"Omkring 50 procent av alla finländare uträttar helst sina ärenden på nätet. För bara några år sedan var motsvarande siffra 28 procent. Förändringen utmanar företag att utveckla sina tjänster – och kvickt dessutom. På mitt bord ligger ansvaret för att Fennias digitala kanaler och tjänster så långt som möjligt motsvarar kundernas behov och att det är enkelt att uträtta sina ärenden hos oss.

Både att teckna en försäkring och att göra en skadeanmälan kommer att vara enklare och snabbare i framtiden. I dag kan det ta tid att teckna vissa försäkringar och att söka ersättning, och processerna är inte alltid okomplicerade för kunden.

God service skapas i all enkelhet så att vi löser alla jobbiga steg i kundens ställe och enligt kundens önskemål – och dessutom så snabbt som möjligt", säger Henrik Hahtovirta.

Henrik Hahtovirta, Director, Digital Sales, Marketing and Services

Skadereglering lika enkelt som en beställning via Wolt

"Under min karriär har datateknik på ett omvälvande sätt förändrat både våra köpvanor och de plattformar och applikationer som vi använder dagligen. Det stora steget som vi tar just nu grundar sig på data. Jag är intresserad av hur vi därigenom kan underlätta livet för våra kunder ytterligare.

Det är inte många som kommer att tänka på försäkringar i den fartfyllda vardagen. Vi är många som kollar vårt försäkringsskydd bara när det händer stora saker i livet: när vi köper en bostad eller får tillökning i familjen. Och då har man i allmänhet tusen andra saker att tänka på samtidigt. Genom att ta data till hjälp kan vi ge våra kunder förslag om uppdateringar av
försäkringsskyddet redan innan förändringarna i en ny livssituation rullar på. Försäkringen skulle då fungera på samma sätt som Spotify, som ger användaren information om intressant musik redan innan denna ens har börjat sakna nya låtar att lyssna på.

Ansökan om ersättning från försäkringen och uppföljning av ärendet kunde fungera som en matbeställning. Användargränssnittet skulle regelbundet ge information om hur ärendet framskrider och när det är färdigt behandlat, och genast meddela om väsentlig information saknas", är Sirpa Vesamäki-Koivistos vision.

Sirpa Vesamäki-Koivisto, CRM and Marketing Automation Lead

Livet är ingen dussinvara – varför skulle försäkringen vara det?

"Jag är tjänstedesigner från början. Innan jag kom till Fennia jobbade jag tio år med mobiltjänster. Det är intressant att överföra mina kunskaper till försäkringsvärlden.

Traditionellt tecknar man en försäkring för den händelse att något skulle inträffa. I framtiden är det försäkringens uppgift att så bra som möjligt se till att ingenting händer! Utifrån statistik kan vi förutse att antalet fordonsskador ökar i början av vintern. Men vad om försäkringen skulle påminna om att det är dags att byta till vinterdäck eller ge information om väderleksförhållandena längs körrutten? Om en olycka trots allt är framme kunde försäkringen utöver att hjälpa till att klara av materiella skador också ge hjälp för att komma över psykisk belastning genom att till exempel erbjuda samtal med en psykolog.

Snart kan vi erbjuda ännu bättre skräddarsydda försäkringar. Priset på till exempel en hemförsäkring bestäms i dagens läge i huvudsak utifrån bostadsytan. I framtiden kan vi erbjuda en annan modell för kunder som bor i en liten stadsbostad, men som bär med sig en telefon som är tillverkad av glas och kostar tusen euro", säger Pietilä som exempel.

Matias Pietilä, Digital Channels Development Lead

Fennia gör en förändringsresa. Vi förnyar oss för att i framtiden kunna ge den bästa kundupplevelsen i försäkringsbranschen. Målet är att vara ett försäkringsbolag som är lätt att förstå och som i framtiden ger den mest förutseende och omsorgstagande kundrelationen och kundupplevelsen samt erbjuder utmärka digitala tjänster.




Hjälpte det här dig?

Dela