Ottaisitko vakuutuksen, joka auttaa sinua välttämään vahinkoja?
26.4.2021
Digitalisaatio tulee muuttamaan käsityksemme vakuuttamisesta. Fennian digipalveluita työkseen kehittävät Henrik Hahtovirta, Matias Pietilä ja Sirpa Vesamäki-Koivisto paljastavat miten.
Loppu aikaa vievälle naputtelulle – vakuutuksen ottamisesta tulee yhä helpompaa
”Suomalaisista noin 50 prosenttia hoitaa asioitaan mieluiten verkossa. Vain muutama vuosi
sitten vastaava luku oli 28 prosenttia. Muutos haastaa yritykset kehittämään palveluitaan – ja
nopeasti. Omalla pöydälläni on varmistaa, että Fennian digitaaliset kanavat ja palvelut
vastaavat mahdollisimman hyvin sitä, mitä asiakkaat tarvitsevat, ja että asiointi kanssamme sujuu vaivattomasti.
Sekä vakuutusten hankkiminen että vahinkoilmoituksen tekeminen muuttuu tulevaisuudessa sujuvammaksi ja nopeammaksi. Tällä hetkellä tiettyjen vakuutusten ostaminen ja vahinkojen korvausten hakeminen voivat viedä aikaa, eivätkä prosessit aina ole asiakkaan kannalta suoraviivaisia.
Mielestäni hyvä palvelu syntyy yksinkertaisimmillaan siitä, että kaikki asiakkaan kannalta työläät vaiheet ratkotaan hänen puolestaan, hänen toiveidensa mukaisesti – ja niin nopeasti kuin mahdollista”, sanoo Henrik Hahtovirta.
Henrik Hahtovirta, Director, Digital Sales, Marketing and Services
Korvauskäsittely hoituu yhtä näppärästi kuin Wolt-tilaus
”Tietotekninen murros on urani aikana muuttanut isosti niin ostotottumuksiamme kuin niitä alustoja ja sovelluksia, joita käytämme päivittäin. Parhaillaan käynnissä olevan harppauksen taustalla on data. Minua kiinnostaa, miten voisimme helpottaa asiakkaittemme elämää sen avulla entistäkin paremmin.
Vauhdikkaan arjen keskellä harva ajattelee vakuutuksia. Meistä moni tarkistaa turvansa vain silloin, kun elämässä tapahtuu suuria käänteitä: ostetaan asunto tai perhe kasvaa. Yleensä tällaisina hetkinä mielessä on tuhat muutakin asiaa. Datan avulla voisimme ehdottaa asiakkaidemme turvaan päivityksiä jo ennen kuin uuden elämäntilanteen tuomat muutokset vyöryvät päälle. Vakuutus toimisi siis tuotteena kuin Spotify, joka tarjoaa käyttäjälleen tietoa kiinnostavasta musiikista jo ennen kuin hän edes tajuaa kaipaavansa uutta kuunneltavaa.
Vakuutuskorvauksen hakeminen ja seuraaminen voisi puolestaan edetä kuin ruokatilaus. Käyttöliittymä kertoisi säännöllisesti tietoa käsittelyn etenemisestä ja valmistumisen ajankohdasta, ja vinkkaisi heti, jos olennaisia tietoja puuttuu”, visioi Sirpa Vesamäki-Koivisto.
Sirpa Vesamäki-Koivisto, CRM and Marketing Automation Lead
Elämä ei ole tusinatuote – miksi vakuutuskaan olisi?
"Olen taustaltani palvelumuotoilija. Ennen Fennialle tuloani työskentelin kymmenen vuotta mobiilipalveluiden parissa. On kiinnostavaa tuoda sieltä keräämäni opit vakuutusmaailmaan.
Perinteisesti vakuutus otetaan turvaksi sen varalle, jos jotain sattuu. Tulevaisuudessa sen tehtävä on varmistaa mahdollisimman hyvin, että ei satu ollenkaan! Tilastojen perusteella osaamme ennustaa, että ajoneuvovahingot lisääntyvät alkutalvesta. Entä jos vakuutus muistuttaisi ottajaansa talvirenkaiden vaihdosta tai antaisi tietoa ajoreitin sääolosuhteista? Jos kaikesta huolimatta haveri sattuu, vakuutus voisi aineellisten vahinkojen ohella auttaa selviämään myös henkisestä rasitteesta ja tarjota esimerkiksi keskustelua psykologin kanssa.
Pian osaamme myös räätälöidä vakuutukset nykyistä tarkemmin. Esimerkiksi kotivakuutuksen sisältö voi tulevaisuudessa muovautua paremmin asuntomuodon mukaan – kerrostalossa asuvalla tuskin on tarvetta sisällyttää kotivakuutukseensa ruohonleikkuria tai muita puutarhakoneita", Matias Pietilä kertoo esimerkinomaisesti.
Matias Pietilä, Digital Channels Development Lead
Fennia on muutosmatkalla. Uudistumme, jotta voimme tulevaisuudessa antaa vakuutusalan parhaan asiakaskokemuksen. Tavoitteenamme on olla ymmärrettävä vakuutusyhtiö, jolla on tulevaisuudessa ennakoivin ja huolta pitävin asiakassuhde ja -kokemus sekä loistavat digitaaliset palvelut.
Lue lisää
Auttoiko tämä sinua?
Jaa