Gå till innehållet

Hotell- och restaurangbranschen är en stor arbetsgivare – god riskhantering skapar ett stabilt skyddsnät

8.4.2025

För många som arbetar inom restaurang- och hotellbranschen är det en dröm att äga sitt eget företag. Vissa arbetar redan på sin dröm, andra drömmer fortfarande om den. En restaurang- eller hotellentreprenör har ofta en vision eller en utsikt om hur deras verksamhet och kundkrets kommer att se ut och hur de ska gå tillväga för att fylla sin gästbok. Entreprenörskap handlar också om att ta risker.

– Som entreprenörer väl vet innebär entreprenörskap alltid ett risktagande. Olika risker och identifieringen av dem spelar en viktig roll i företagets verksamhet, säger Pasi Laaksonen, direktör för Fennias försäkringstjänster.

Fennia har under sin 140-åriga historia fungerat som riskhanteringsexpert och -partner till många företag inom hotell- och restaurangbranschen.

Enligt Laaksonen kan de flesta risker i anslutning till skador försäkras. Försäkringens syfte är att ge företaget ekonomisk trygghet: om en olycka orsakar företaget ekonomiska förluster kan företaget begära ersättning från försäkringen.

– Försäkring är, vid sidan av ersättningsverksamhet, först och främst en omfattande riskhanteringsaktivitet: vi försöker inte bara undvika risker, utan vi förbereder oss också för dem. På så sätt minimeras olägenheterna av eventuella skador. Här har försäkringsbolaget en viktig roll, säger Laaksonen.

Det förebyggande riskhanteringsarbetet har två utgångspunkter. Fennia hjälper till att identifiera ett företags risker och förebygga eventuella skador i förväg, så att sannolikheten för att de inträffar minskar avsevärt. Utöver det förebyggande arbetet är det inom riskhanteringen viktigt att förbereda sig för eventuella skador så att verksamheten kan fortsätta så snart som möjligt om de inträffar.

– Skador orsakar nästan alltid olägenheter för ett företag, även om skadorna ersätts. En liten restaurang kan till exempel behöva ställa in hela verksamheten på grund av en olycka som drabbar en nyckelperson, en trasig köksmaskin eller en brand. Det är då mycket svårt att ersätta kunder som är besvikna, har gjort en reservation eller som vänder vid dörren. Skador kan också orsaka allvarlig skada på anseendet, påpekar Laaksonen.

Förutom förebyggande riskhantering är det viktigt att företaget kan fortsätta sin verksamhet så snart som möjligt. Det är till exempel viktigt att en skadad arbetstagare får rätt vård så snabbt som möjligt så att personen kan påbörja återhämtning eller rehabilitering. Att få tillbaka den anställda till vardagen ligger inte bara i företagets intresse, utan naturligtvis också i den anställdas eget intresse.

Person- och brandrisker betonas inom hotell- och restaurangbranschen

Generellt kan riskerna i ett företag delas in i personrisker, finansiella risker och skaderisker. Personrisker kan t.ex. innebära att en nyckelperson sägs upp, medan finansiella risker är relaterade till marknaden och företagets lönsamhet. Skaderisker är oväntade och skadliga händelser, t.ex. en vattenledning som går sönder eller en anställd som blir sjuk. Du kan skydda dig mot skaderisken med en skadeförsäkring, som ersätter den ekonomiska förlust som skadan medför.

– Hur allvarliga riskerna är varierar stort. I värsta fall kan risker, särskilt skaderisker, orsaka skada för både hälsan och företagets verksamhet, påpekar Laaksonen.

Typiska arbetsplatsolyckor inom restaurangbranschen är halk- och snubbelolyckor samt skär- och brännolyckor i köket. Bakning medför också en klart ökad risk för yrkessjukdomar på grund av mjöldamm. Inom hotellbranschen rör sig till exempel städare mycket under sin arbetsdag, vilket innebär att de löper högre risk för till exempel arbetsolyckor.

Typiska egendomsrisker i restaurangbranschen är bland annat drift av köksutrustning. Till exempel är underhållet av kylutrustning viktigt, eftersom ett haveri kan störa eller i värsta fall hindra en restaurang från att bedriva sin verksamhet.

Det finns också en ökad risk för brand i köket, där heta apparater och fritöser ofta används. Därför måste man vara särskilt uppmärksam på hur t.ex. ventilationskanalerna fungerar. Brandsäkerhet är också en viktig fråga inom hotellverksamhet och särskild uppmärksamhet bör ägnas åt utrymningsvägar, brandvarningssystem och utrustning för första släckning.

En särskild risk i restaurangbranschen är risken för epidemier kopplade till livsmedelshantering, till exempel salmonella. En epidemiskada kan snabbt leda till avbrott i restaurangverksamheten och allvarlig skada på anseendet.

Ansvarsrisker håller på att bli en viktig fråga inom hotell- och restaurangbranschen. På vintern är det till exempel viktigt att ta hand om säkerheten i dina lokaler, särskilt vid hala förhållanden. Halkolyckor kan orsaka allvarliga personskador och ansvarsfrågor i vinterunderhållet kan leda till stora skadestånd om underhållet har försummats. Inom restaurangbranschen kan främmande föremål i maten ibland också tandskador.

– Informationssäkerhetsrisker är en nyckelfråga, särskilt inom hotellbranschen, där en stor mängd personuppgifter samlas in om företagets kunder. Internationella hotellkedjor har utsatts för allvarliga dataintrång under de senaste åren. Förutom cyberbrottslighet är det också viktigt att tänka på personalens kompetens och en tillräcklig förståelse för vikten av säkerhet och dataskydd.

Förutom de typiska risker som är förknippade med hotell och restaurang måste branschen ta hänsyn till de risker som är förknippade med sidoverksamheter. Till exempel är olika typer av utflykter eller catering-verksamhet bra att ha i åtanke när man bedömer försäkringsbehovet. På samma sätt bör du komma ihåg att försäkra olika tilläggsbyggnationer som sommarterrasser eller andra byggnationer.

Skaderisker inom hotell- och restaurangbranschen

Personrisker

  • Risker för olycksfall på arbetsplatsen
  • Risker för olycksfall på arbetsresor
  • Risker för olycksfall under fritid
  • Insjuknande
  • Yrkessjukdomar

Egendomsrisker

  • Risker för brand-, sot- och rökskador
  • Risker för vatten- och läckageskador
  • Risker för skador orsakade av inbrott och skadegörelse
  • Objekt går sönder
  • Cyberrisker
  • Risker förknippade med avbrott i affärsverksamheten

Ansvarsrisker

  • Ansvarsrisker
  • Rättsskyddsrisker

Fennia är en riskhanteringspartner för sina ägarkunder

I slutändan är det upp till företagaren att avgöra vilka risker hen vill dela med försäkringsbolaget och vilka risker hen vill bära själv. Men företagaren behöver dock inte fundera över och bedöma saker på egen hand. Fennia har lång erfarenhet av att hantera och välja risker för sina ägarkunder.

– Vi förklarar vilka olika saker som påverkar riskerna och konsekvenserna av olika typer av skador. Detta gör det möjligt för företagaren att fatta ett väl övervägt beslut om vilka risker han eller hon vill dela, säger Laaksonen.

Fennia arbetar kontinuerligt med att hantera ägarkundernas risker så att inte bara skadorna blir så få som möjligt, utan också så att man är så väl förberedd som möjligt på eventuella skador.

– Riskhanteringsarbetet är en viktig del av ett framgångsrikt företags strategi. När riskerna för verksamheten har identifierats och hanterats på ett så bra sätt som möjligt kan företagaren fokusera på det väsentliga – att driva och utveckla sitt företag.

Som företagare ska du tänka på ditt välbefinnande

Inom hotell- och restaurangbranschen är det vanligt att företagaren är nyckelpersonen i verksamheten och ibland till och med en förutsättning för dess existens. Därför bör företagaren prioritera att också ta hand om sitt eget välbefinnande och sin egen hälsa.

För många handlar entreprenörskap om frihet, självförverkligande och att följa sina drömmar. Entreprenörskap är också ofta förknippat med långa arbetsdagar och att vara sin egen chef. Det är dock viktigt att acceptera att allt inte kan kontrolleras och att företagare också måste ta hand om sitt eget välbefinnande. Uthållighet, barmhärtighet och mod är nyckelegenskaper för en framgångsrik företagare.

Även om företagande är ett sätt att leva, innebär det inte automatiskt att man måste arbeta hårt hela tiden. Om det inte finns tillräckligt med tid för vila och återhämtning kan det hända att företaget inte når särskilt långt. Företagare behöver semester, fritid och sociala nätverk precis som andra människor.

Hjälpte det här dig?

Dela