Finlands mest betydande designtävling för företag och organisationer, Fennia Prize, startar
16.8.2021
I designtävlingen Fennia Prize 22 belönas företag och organisationer som utnyttjar design strategiskt i sin affärsverksamhet. Det kan komma till uttryck på olika sätt bland annat i produkter, tjänster och affärskoncept.
Tjänstedesign är redan bekant för många företag, men till exempel kundupplevelse kan utvecklas med samma metoder som design. Genom att utnyttja design på strategisk nivå strävar man efter ökad konkurrenskraft och internationalisering på en allt mer utmanande marknad.
– I Finland har design länge setts som formgivning av vackra och funktionella bruksföremål. Jag är glad åt att man under de senaste årtiondena har börjat se bredare på konceptet design och att många företag har insett att design också av tjänster och processer inverkar på företagens konkurrenskraft, säger Ia Adlercreutz, styrelseordförande för Design Forum Finland.
Bland dem som belönades i den föregående tävlingen fanns till exempel företag och organisationer som är specialiserade på juridisk design, har byggt en elektrisk motorcykel, startat en ny typ av kodarskola och tillverkat tvättställ av träkomposit.
– Enligt undersökningar inverkar design starkt på företagets framgång och konkurrenskraft. Det är framför allt ett utmärkt sätt att förstå och betjäna kunder allt bättre. Fennia utnyttjar också design för att utforma affärsverksamheten, varumärket, kundupplevelsen samt nya produkter och tjänster, säger jurymedlem Hanna Länsivuori, direktör med ansvar för Fennias digitala affärsverksamhet.
– Det är bra för alla företagare och företag att utnyttja design. För det är helt enkelt fråga om att förädla en produkt, process eller tjänst med hjälp av metoder som används inom design. Kärnan i designtänk är lättrörlighet och kundinriktning: man strävar efter ett bättre slutresultat genom att förstå användaren, tillägger Länsivuori.
Tävlingen Fennia Prize 22 arrangeras av Design Forum Finland och Fennia i samarbete med Patent- och registerstyrelsen och Elo. Priserna är totalt 35 000 euro och summan doneras av Fennia och Elo. Patent- och registerstyrelsen tilldelar ett eget pris på 5 000 euro för förtjänstfull användning av IPR-rättigheter (Intellectual Property Rights).
Tävlingen är öppen för deltagande 16.8–15.10.2021. Vinnarna och de som får hedersomnämnanden i Fennia Prize 22 väljs av experter inom design och näringsliv. Fennia Prize 22 är en del av helheten Design Forum Finland Awards, och pristagarna presenteras på utställningen DFF Awards våren 2022.
Design Forum Finland och Fennia beslutade 1989 att de tillsammans startar en stor designtävling för företag i Finland. Nu, trettio år senare, är tävlingen Fennia Prize den mest betydande översikten av hur design används i Finland.
Mer information:
Design Forum Finland, kommunikationsexpert Anne Veinola
anne.veinola@designforum.fi, 040 548 6407
www.designforum.fi/fenniaprize22
Design Forum Finland
Design Forum Finland har som målsättning att främja användning av design i finländska företag, särskilt som verktyg för ledning och på strategisk nivå. Våra tjänster bidrar till att företag får bättre konkurrenskraft internationellt och hittar nya modeller för utveckling av affärsverksamhet för kundernas framtida behov. Det skapar långvarigt värde för kunder, ägare och hela samhället.
Fennia – för företagande och liv
Försäkring betyder att man gör sig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela