Advokatbyrån Dottir Asianajotoimisto vann tävlingen Fennia Prize med sin juridikdesign
7.5.2020
Advokatbyrån Dottir Asianajotoimisto Oy vann Grand Prix i designtävlingen Fennia Prize. Dottir belönades framför allt för sitt agerande som motor i den internationella rörelsen Legal Design.
Dottir erbjuder sina kunder innovativa Legal Design-tjänster och har varit med om att skapa en ny verksamhetskultur inom juridik samt nya affärsmöjligheter också för andra aktörer. Dottir var också en av grundarna av evenemanget Legal Design Summit, världens största evenemang inom branschen. Prissumman i Grand Prix är 15 000 euro.
– Det här priset betyder mycket för oss. Det är samtidigt ett erkännande för vårt val att utnyttja design strategiskt i vår affärsverksamhet, säger delägaren Antti Innanen på Dottir Asianajotoimisto.
– Finland är känt för högklassig design och för ett jämlikt och rättvist rättssystem. De två grundläggande idéerna i det finländska samhället har gjort nya innovationer möjliga i Finland. Legal Design, dvs. en kombination av juridik och strategisk design, har blivit en verklig konkurrensfördel för finländska företag och aktörer, och Finland anses som föregångare inom Legal Design, säger Innanen.
– Tävlingen var ytterst högklassig, utöver designer inom traditionell industriell design deltog ett flertal designer av kundupplevelse, produkter, processer och tjänster. Dottir Asianajotoimisto har gjort mycket för att främja Legal Design, utnyttjat det själv framgångsrikt och gjort det till en konkurrensfördel på den internationella marknaden, säger Hanna Länsivuori, jurymedlem och direktör för Fennias marknadsföring, kundupplevelse och kommunikation.
I tävlingens Winner-serie belönades dessutom Planmeca Oy:s röntgenapparat Planmeca Visio G5, Ridecakes elmotorcykel, Åbo stads skyltningskoncept och trämaterialet i Woodios vattenarmaturer. Ytterligare 11 designprodukter och -tjänster fick hedersomnämnande.
– I Winner-serien deltog verkligt intressanta projekt, där kundupplevelse och användarerfarenhet förbättrats genom design. Jag är särskilt glad över att vi bland de belönade i tävlingen Fennia Prize fortfarande har med företag som Planmeca, som nått framgång flera gånger tidigare, och helt nya deltagare, som till exempel Åbo stad och Ridecake, säger Länsivuori.
– Traditionellt har vi ordnat en prisutdelningsfest och en utställning i samband med Fennia Prize, men på grund av coronapandemin måste den nu flyttas framåt. Vi ville dock inte skjuta på publiceringen av vinnarna, eftersom den uppmärksamhet och det lyft som ett pris ger säkert behövs i alla företag som nådde framgång i tävlingen, tillägger Länsivuori.
Fennia använder också tjänstedesign för att förnyas
Fennia utnyttjar också design i sin verksamhet. Företaget startade i fjol det mångåriga projektet Framtidens Fennia, med målsättningen att Fennia blir det mest kundinriktade bolaget i branschen.
Den första synliga milstolpen på projektets väg är Fennias förnyade varumärke. Det nya varumärket planerades och designades av varumärkesbyrån Grow och det byggdes upp i samarbete med personalen och kunderna.
– Vårt varumärke har nu förnyats att motsvara det som vi vill att Fennia ska utvecklas till – en människonära, modern och modig främjare. I arbetet för att förbättra kundupplevelsen satsar vi på klarspråk, så att våra texter är lätta att förstå. Vi fäster stor uppmärksamhet vid design av produkter och tjänster för att de ska vara förståeliga för kunderna, säger Länsivuori.
Fennia Prize fyller 30 år i år och är en av Finlands främsta designtävlingar. I tävlingen belönar man företag och organisationer för föredömlig användning av design vid planering och utveckling av produkter, tjänster, affärsprocesser och koncept.
Tävlingen arrangeras av Fennia tillsammans med Design Forum Finland, Elo och Patent- och registerstyrelsen.
Se de övriga vinnarna här (på finska) →
Foto: Olli Urpela