Gå till innehållet
Kvinnor kramas.

FenniaVårdaren är en verklig genväg till vård – Hjälp tillhandahålls varje dag

20.10.2023

För företagare och deras familjemedlemmar och anställda är det viktigt att få vård snabbt, om de blir sjuka eller drabbas av olycksfall. FenniaVårdaren har tagits fram för att tillgodose det behovet.

Sjukskötarna på FenniaVårdaren svarar per telefon och i chatten varje dag kl. 7–22. Sjukskötaren bedömer behovet av vård, hänvisar kunden till vård och gör också skadeanmälan under kontakten. Kunden betalar högst en eventuell självrisk för vården.

Tjänsten lanserades för sju år sedan och har varit populär ända sedan början. I år får omkring 200 000 kunder denna snabba hjälp. NPS-siffran, som mäter kundnöjdheten och kundlojaliteten i fråga om FenniaVårdaren, är dessutom mer än 80.

– Det är en utmärkt siffra. Kunderna ger också öppen respons på tjänsten och vi analyserar responsen ständigt, säger Niklas Holmberg, Head of partnerships på Fennia.

Vem kan ringa FenniaVårdaren?

Alla som har tecknat en personförsäkring på Fennia har rätt att använda FenniaVårdaren. Enligt Holmberg är en grov uppskattning att hälften av dem som använder tjänsten är försäkrade av arbetsgivaren.

Varje arbetsgivare är skyldig att ordna företagshälsovård. FenniaVårdaren används också av företagare och anställda som har företagshälsovårdstjänster någon annanstans, men som har tecknat privatförsäkringar på Fennia.

– Jag rekommenderar en omfattande sjukkostnadsförsäkring för små företag. På så sätt kan företagare och anställda snabbt få vård och återgå till arbetet. Något större företag med 10–50 anställda utnyttjar vanligen Skyddet för hälsa. Det omfattar nästan alla arbetshälsotjänster och hälsovårdstjänster, säger Holmberg.

Vilken vård och vilka läkartjänster ersätter FenniaVårdaren?

Det beror på hur omfattande försäkringen är. Sjukskötaren kontrollerar omfattningen under kontakten. Skyddet för hälsa omfattar till exempel företagshälsovård, en lagstadgad olycksfallsförsäkring för arbetstagare och en frivillig sjukkostnadsförsäkring. Dessutom är det möjligt att inkludera vissa tilläggstjänster, såsom mentalvårdstjänster, i Skyddet för hälsa.

Vilka är de vanligaste orsakerna till kontakt?

Symtom i övre luftvägar. Stukade vrist, knä eller handleder på arbetstiden eller fritiden är också vanliga. 

Varför är FenniaVårdaren populär?

Kunderna får god service och arbetsgivarna ser fördelarna med god service och hänvisning till olika tjänster. Vårdkedjan är mycket effektiv, eftersom sjukskötaren hänvisar kunden direkt till en lämplig specialist. Enligt Holmberg kan kunder i vissa situationer få vård så snabbt att kunden inte nödvändigtvis kan ta emot den första läkartiden som erbjudits.

– Särskilt chatten är ett mycket bra sätt att kontakta FenniaVårdaren. Det tar vanligen mindre än en minut att nå en skötare, säger han.

Vilka är Fennias servicepartner?

Pihlajalinna är huvudparter och Terveystalo och Mehiläinen är i sin tur kompletterande partner. Om företaget har ordnat företagshälsovård i ett av de tre företagen, hänvisas kunden direkt till samma läkartjänstföretag. 

Boka tid för ett webbmöte