Enträgen företagare jobbar för bättre stadskultur
12.6.2020
Företagaren Raoul Grünstein är redo att jobba långsiktigt för sin företagardröm. Öppnandet av ett flytande havsbad vid Helsingfors Salutorg krävde inte bara enträgenhet, utan också samarbetspartner och stadsbornas stöd.
Raoul Grünstein har varit en föregångare när det gäller att främja stadskulturen i Helsingfors. Raouls företagarkarriär inleddes 1985 när han som 24-åring grundade tidskriften Image. Andra idéer som uppstått vid hans skrivbord är bl.a. Kulturfabriken Korjaamo i Tölö i Helsingfors.
Som uppvuxen i en företagarfamilj var företagandet ett naturligt karriärval och han har inte haft något traditionellt lönearbete efter det att han grundade Image. Raouls mest synliga företagsprojekt under de senaste åren är havsbadet Allas Sea Pool, som flyter på paradplats vid Helsingfors Salutorg.
En företagardröm föds
Tanken på ett havsbad väcktes för första gången för över tio år sen. Det hade gått ett par år sedan Korjaamo startade och Raul funderade på möjligheten att dra igång ett nytt projekt som skulle ingjuta liv i stadskulturen, utifrån samma modell men med lärdom av de misstag man gjort och de framgångar man haft med Korjaamo.
– Själva idén till havsbadet kom från Berlin. Min kollega Marianne Mäkelä hade på en resa dit sett en flytande simbassäng i floden Spree. Vi blev inspirerade att bygga något liknande i Helsingfors, men i havet och i mycket större skala, minns Raoul.
Idén presenterades för Helsingfors stad 2006. Idrottsverket blev eld och lågor, men det visade sig svårt att få ihop budgeten. Projektet sköts fram år efter år, tills stadens idrottsdirektör i början av 2013 frågade om Korjaamo kunde börja driva projektet i privat regi.
– Inte hade vi ju heller några pengar, men jag hade räknat på affärsmodellen och trodde att det skulle gå att få konceptet lönsamt.
Rätt i tiden
Raoul vädrade också flera olika trender som stödde beslutet att ge sig i kast med att börja bygga Allas Sea Pool.
– I samband med Korjaamo hade jag ju sett att folk vill träffas kring intressanta innehåll och göra saker tillsammans. Jag tänkte att en sådan här oas mitt i Helsingfors skulle vara rätt coolt. Också bastukulturen och stadsbornas välmående generellt var trender på kraftig uppgång.
Tiden var rätt för att gå vidare med företagsdrömmen.
En viktig utgångspunkt var också visionen att stärka Helsingfors marina identitet. Utnyttjandet av strandlinjen hade under en längre tid inte uppmärksammats i någon stor utsträckning; parkeringsplatser, kajplatser för fartyg och befraktningsområden upptar stadens mest värdefulla havsstrandssområden.
– Helsingfors mest sydliga strandområde hade inte riktigt något att erbjuda stadsborna. Allas tomt invid Salutorget var det första stället som frigjorde en del av den mest centralt belägna havsstranden för stadsborna.
Betydelsen av partnerskap och gemensamt agerande
Att genomföra företagsidén har inte varit lätt. Projektet förutsatte tillstånd från 22 olika myndigheter och att skaffa finansiering visade sig vara en ännu besvärligare helhet än väntat.
– Stadens myndigheter brukade fråga att har ni verkligen pengar för ett sådant här projekt? Medan finansiärerna i sin tur ville försäkra sig om att vi verkligen hade alla tillstånd i skick.
Det som ytterligare försvårade finansieringen var projektets tidsbundna karaktär.
– Vi sökte tillstånd för att driva Allas som ett projekt med ett start- och slutdatum. Vår tanke var att det var det enda sätt som skulle ge oss möjlighet att få tillgång till en av landets mest värdefulla tomter, förklarar Raoul sin tankegång.
– Vi hade förvisso rätt beträffande den aspekten, men när det kom till finansieringen skapade just den tillfälliga karaktären en ganska svår ekvation. Det var ett arbetsdrygt slit att få finansiärerna att bli entusiastiska över ett tillfälligt projekt som involverar byggnader, för att inte tala om flytande simbassänger!
Men den enträgna företagaren fick lön för mödan och Allas fick slutligen ihop 11,5 miljoner euro i finansiering. Finansieringen bestod av en kombination av många olika finansieringsinstrument, från kapitalinvesteringar till okonventionella lån och företagens marknadsföringssatsningar. Också stadsborna blev en del av historien bakom Allas genom crowdfunding.
– Det var nog ett imponerande pussel! Olika partnerskap och gemensamt agerande visade sig ha stor betydelse. Det var fint att vi kunde engagera samarbetspartner som hade förmågan att se projektets potential.
Blicken mot världen
Byggnadsarbetena körde igång 2015. Delar av Allas Sea Pool kunde öppnas 2016, och i sin helhet öppnade den 2017.
Allas har etablerat sig som en aktör som ger nytt liv åt stadskulturen i Helsingfors. Stadsborna hittar till badet för att koppla av även utanför högsäsongerna. Under sommaren och kring årsskiftet har havsbadet blivit ett dragplåster för Helsingforsturismen. År 2019 hade badet uppskattningsvis 800 000 besökare, varav knappt 300 000 köpte inträdesbiljett.
Som företagare funderar han ständigt på utvecklingsidéer och har redan blicken långt in i framtiden.
– Vi planerar att utveckla Allas Pool-konceptet till ett internationellt nätverk av flytande wellbeing-oaser. I synnerhet ser jag möjligheter att utveckla wellnesstjänsterna, gemenskapen och medlemskapet. Vi kommer nu att utvidga Allas-konceptet till Åbo och Uleåborg och under kommande år även internationellt.
Raoul berättar att Allas-projektet har varit lärorikt och även medfört en del större utmaningar. Processen har i synnerhet gett honom en allt större uppskattning för förmågan till kompetent genomförande.
– Folk har nog många bra idéer. Men jag tänker som så att framgången långt beror på en lyckad exekution av idéerna. Och inte bara på hur bra du lyckas sälja in din idé och få med folk och finansiering. Det är först när du lyckats samla ett sådant team som bryr sig tillräckligt mycket om detaljerna som projektet verkligen kan få luft under vingarna.
Fennia är med och finansierar Allas Sea Pool.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela