Gå till innehållet
Bildäck.

Det är många som redan nu byter till sommardäck – kolla skicket på däcken i god tid

20.4.2022

Enligt vägtrafiklagen som uppdaterades i förfjol kan vinterdäck bytas till sommardäck om väglaget så tillåter. Bilförare bör dock hålla koll på väderprognosen, eftersom vägarna kan vara hala på grund av nattfrost.

Många byter till sommardäck på bilen i april om våren redan är på god väg. Om man har planerat till exempel en bilresa norrut bör man dock tänka på att väderförhållandena kan vara vintrigare i norr än på den egna hemorten.

– Även om det soligt och varmt på dagen kan nattfrost göra körbanan mycket hal om morgnarna. Man bör också observera skuggiga platser eftersom många vägar på våren kan vara hala på vissa ställen och fasta på andra ställen. – Däckens grepp är en av de viktigaste faktorerna för bilsäkerhet, säger Mikko Pöyhönen som ansvarar för Fennias fordonsförsäkrings- och skadetjänster.

Man ska inte heller vänta för länge med att byta däck. Torra och hårda vägar sliter i onödan på vinterdäck som behålls på för länge och dubbar som lossnar kan orsaka stenskott på vindrutan på bilen bakom. Dessutom har dubb- och friktionsdäck ett sämre grepp än sommardäck på torr asfalt.

Däckens mönsterdjup är viktigt för bilens säkerhet

Däckens mönsterdjup ska kontrolleras i samband med bytet av däck. Man ska inte sikta på bötesgränsen.

– Den absoluta minimigränsen för mönsterdjupet på sommardäck är 1,6 mm, men man ska inte under några omständigheter vänta så länge med att köpa nya däck. En bra tumregel är att sommardäcken bör bytas ut mot nya när mönsterdjupet är dubbelt så stort som minimidjupet, dvs. 3,2 mm. Ansvarsfulla förare ska framför allt själva regelbundet kontrollera däckens skick och se till att de är trygga.

Djupa däckspår behövs framför allt för att leda bort vatten som samlats på vägen. Om spåren är för låga kan däcken tappa kontakten med vägen på grund av vattenansamling, vilket gör att föraren tappar kontrollen över bilen. Detta kallas för vattenplaning.

Pöyhönen säger att däckens väggrepp inte bara är viktigt i plötsliga risksituationer, som när en hjort dyker upp på vägen. Om man kör i en brant kurva i hög hastighet kan bilen få sladd om väggreppet inte är tillräckligt.

– Om sommardäcken ändå byts för tidigt och det fortfarande är minusgrader eller snöar på natten, ska man inte köra alls med sommardäck, säger Pöyhönen.

Utöver mönsterdjupet är det bra att kontrollera till exempel däcktrycket både i samband med bytet av däck och regelbundet därefter. Körning med fel däcktryck förkortar betydligt däckens livslängd. Bytet av sommardäck är även ett bra tillfälle att kontrollera vindrutetorkarnas blad.

Avkörningar minskar betydligt under våren

Enligt Fennias skadestatistik inträffar avkörningar särskilt under vintermånaderna från oktober till mars. Efter mars minskar antalet avkörningar betydligt, men upphör dock inte helt.

– Det bra att vara försiktig med sommardäcken, trots att antalet avkörningar minskar betydligt från och med april när temperaturen på de livligaste vägarna i södra Finland ofta ligger på plussidan. Nattfrost och snöblandat regn kan överraska också efter mars. Dessutom kan älgar som börjar röra på sig efter vintern orsaka farliga situationer i trafiken.

Månatligt medeltal för avkörningar 2010–2021, index (100) = januari

Enligt Fennias statistik inträffar avkörningar särskilt under oktober–mars.

Enligt Fennias statistik inträffar avkörningar särskilt under oktober–mars. (Källa: Fennias statistik)

Mer information

Mikko Pöyhönen
Direktör, fordonsförsäkrings- och skadetjänster
mikko.poyhonen@fennia.fi
Tel. 040 653 0950

Fennia – för företagande och liv

Försäkring betyder att du gör dig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.

Hjälpte det här dig?

Dela