Kontrollera skicket på däcken – slitna däck kan leda till farliga situationer
11.11.2021
Nätterna blir allt kallare, ju närmare vintern kommer, och regn har vi fått gott om i höst. För bilister betyder det våta och hala vägar. Nu är det rätt tid att kontrollera skicket på däcken: de ska ha tillräckligt mönsterdjup, rätt lufttryck och dubbarna i skick.
Enligt direktör Mikko Pöyhönen, som ansvarar för fordonsförsäkrings- och skadeärenden på Fennia, försämras däckens väggrepp betydligt redan innan minimidjupet som fastställs i lag nås. Om det är vatten eller snöslask på vägen är risken för att fordonet råkar ut för vattenplaning desto större, ju mer slitna däcken är.
– Många risksituationer beror på att bilarna fortfarande har sommardäck när väglaget blir sämre. Men dåliga däck skick ökar också risken för olycksfall. Den del av bildäcket som träffar vägytan är bara stor som en handflata, och när däcket slits blir ytan ännu mindre. Samtidigt försämras bilens köregenskaper.
På vinterdäck ska slitbanans huvudspår enligt lagen vara minst 3 millimeter djupt. För sommardäck gäller ett djup på 1,6 millimeter. Pöyhönen påpekar att man inte ska förlita sig på minimikraven i lagen.
– Gränserna som fastställs i lagen är absoluta minimikrav. En bra minnesregel ur säkerhetssynpunkt är att det är dags att skaffa nya däck när spårdjupet är 5 millimeter och däcken är 5 år gamla.
Djupa däckspår behövs framför allt för att leda bort vatten och slask som finns på vägen. Om spåren är för låga, kan däcken tappa kontakten med vägen på grund av vattenansamling, varpå man tappar kontrollen över bilen. Det kallas vattenplaning.
Enligt lagen ska vinterdäck användas från november till mars om vädret eller väglaget förutsätter det. Pöyhönen rekommenderar låg tröskel för däckbyte.
– Det är inte många som tänker på att vinterdäck ger skydd också på mycket våta vägar, eftersom spårdjupet är större på dem. Dubbar ger förstås ett bättre grepp på isiga vägar.
Pöyhönen säger att däckens väggrepp inte bara betonas i plötsliga risksituationer, som när en hjort dyker upp på vägen. Om man kör in i en brant kurva i hög hastighet, kan bilen få sladd om väggreppet inte är ordentligt.
Enligt Pöyhönen är det bra att kontrollera skicket på både vinter- och sommardäck nu, såväl vad gäller spårdjup och lufttryck. På dåliga vägar är det bra att sänka hastigheten ordentligt och undvika att köra i slitspåren på vägen.
– Man behöver inte vänta till det blir verkligt dåligt väglag, utan vinterdäck kan bytas redan när temperaturen bara ligger lite under noll på natten. Om snöfall överraskar ska man inte köra alls med sommardäck.
Så här undviker du vattenplaning
- Kolla skicket på däcken i god tid. Om väderprognosen utlovar regn och kalla nätter, är det bra att överväga att byta till vinterdäck.
- Håll rätt hastighet i olika situationer. Risken för vattenplaning ökar framför allt när man kör med för hög hastighet eller när däcken är för slitna.
- Undvik att köra i slitspåren på vägen.
- Om du råkar i vattenplaning, håll ratten rakt och lätta på gasen. Undvik snabba styrrörelser, eftersom de kan leda till att riktningen överraskande ändras när bilen återfår väggreppet.
Kolla däcken
- Kolla däckens skick också både under vinter- och sommardäcksperioden och framför allt sommardäcken på hösten.
- Det är bra att kolla vinterdäcken när det är dags för vintersemester, eftersom de har kunnat bli slitna under vintern.
- Kom också ihåg lufttrycket i däcken, eftersom däck med för lågt tryck ger sämre kontroll över bilen och får däcken att slitas snabbare.
- Skaffa nya däck redan innan minimigränsen enligt lag nås.
Mer information
Mikko Pöyhönen
Direktör, fordonsförsäkrings- och skadetjänster
mikko.poyhonen@fennia.fi
tel. 040 653 0950
Fennia – för företagande och liv
Försäkring betyder att du gör dig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela