Gå till innehållet

Åldrande lastbilar och långa underhållsintervaller kan orsaka dyra skador för företagare

12.12.2024

En stor del av skadorna på lastbilar orsakas av tekniska fel. Andra typiska fel på lastbilar är att de fastnar i snö eller kör av vägen samt glasskador. Att bogsera en lastbil för reparation kan orsaka extra kostnader för företaget.

Enligt Fennias statistik inträffar olyckor med lastbilar särskilt under vintermånaderna. Många bilolyckor orsakas av kraftig kyla eller isiga vägar, men även slarv med underhållet av bilen kan vara en orsak.

– En stor del av lastbilsskadorna beror på tekniska fel. Ett typiskt tekniskt fel kan vara till exempel att lastbilens motor inte längre startar eller att drivaxeln går sönder, säger Joonas Makkonen, Fennias produktchef för företagsfordon.

Han säger att tekniska fel som inträffar på vägen nästan alltid kräver att man tillkallar reparationshjälp.

– Många, särskilt mindre, fel kan repareras på plats, vilket gör att fordonet kan fortsätta färden ganska snabbt. Till exempel Fennias bogseringsserviceförsäkring för lastbilar ersätter också dessa mindre reparationer.

Ofta är dock felet sådant att lastbilen måste bogseras till en verkstad. Detta leder naturligtvis till förseningar i transporterna och förluster i affärsverksamheten.

– Om bilen är ur bruk under en längre tid kan detta mångdubbla kostnaderna för skadan. Därför är det en god idé att i möjligaste mån gardera sig mot fel genom att regelbundet underhålla fordonet, påpekar Makkonen.

– Enligt Finlands Transport och Logistik SKAL rf är ett typiskt transportföretag ett litet familjeföretag med ett till tre fordon i trafik. Avsaknaden av ett enda fordon kommer då att få en omedelbar inverkan på företagets verksamhet. Å andra sidan är underhållskostnaderna för en stor bil en betydande utgift för ett litet företag – om ekonomin är i recession och det råder stor osäkerhet i branschen är det förståeligt att tröskeln för att skjuta upp underhållet sänks, säger Makkonen.

Särskilt under vintersäsongen kan försummat underhåll få stora konsekvenser, när lastbilens maskineri utsätts för stora påfrestningar på grund av kylan. Men ibland hjälper inte ens underhåll: tillräckligt kraftig kyla kan göra att bilen inte startar, även om den är ny eller precis har underhållits.

Under vintersäsongen orsakas skador inte bara av tekniska fel utan också av avkörningar, urspårningar och att bilen fastnar i snön. Ibland kan en isig väg också hindra en lastbil från att ta sig fram, till exempel i en uppförsbacke.

– En del lastbilar drabbas också av glasskador och skador som täcks av trafikförsäkringen, säger Makkonen.

Skador på lastbilar per månad 2023

Antalet skador på lastbilar ökar tydligt i början av året. De flesta av skadorna beror på tekniska fel. Källa: Fennias statistik

Antalet skador på lastbilar ökar tydligt i början av året. De flesta av skadorna beror på tekniska fel. Källa: Fennias statistik

Åldrande lastbilar för med sig en rad olika problem

Lastbilarnas genomsnittsålder ökar ständigt och ligger på närmare 15 år. Den har redan ökat kraftigare än för till exempel paketbilar och personbilar. Ålder är inte bara en siffra när det gäller bilar, eftersom åldern påverkar fordonets benägenhet för skador. Efter tio år börjar fordonets delar redan bli utslitna, vilket kan göra att de lättare går sönder och att bilen blir mindre motståndskraftig mot till exempel kraftig kyla.

Fennias försäkringsbestånd visar också att äldre, över 15 år gamla, lastbilar är starkt representerade.

– Lastbilar är dyra, så att köpa ett nytt fordon är alltid en stor investering, särskilt för ett litet familjeföretag. Om ekonomin är ansträngd kan inköpet av lastbilen skjutas upp, säger Makkonen.

– Dessutom genomgår fordonsutvecklingen för närvarande stora förändringar, och även för lastbilar väntas el- och gasdrivna alternativ. Många företagare följer utvecklingen innan de gör nya inköp, påpekar Makkonen.

I år har de första registreringarna av lastbilar börjat öka, medan antalet importerade begagnade fordon tydligt minskar. På lång sikt följer inköpen av lastbilar de allmänna ekonomiska utsikterna.

– Första registreringarna av lastbilar ökade kraftigt fram till finanskrisen 2008, följt av en kraftig nedgång. Under 2010-talet såg vi en ny tillväxt, som avbröts av coronapandemin 2020, säger Makkonen.

Majoriteten av lastbilarna i Finland, över 93 procent, är dieseldrivna. Gas och andra alternativa drivkrafter står fortfarande för en bråkdel av dieselfordonen.

Genomsnittlig ålder på påställda lastbilar under de senaste 15 åren

Den genomsnittliga åldern på påställda fordon ökar för alla fordonskategorier, men ökningen är särskilt snabb för lastbilar. Detta återspeglar det faktum att antalet lastbilar som har förnyats under de senaste 15 åren har varit relativt lågt. Källa: Autoalan tiedotuskeskus

Den genomsnittliga åldern på påställda fordon ökar för alla fordonskategorier, men ökningen är särskilt snabb för lastbilar. Detta återspeglar det faktum att antalet lastbilar som har förnyats under de senaste 15 åren har varit relativt lågt. Källa: Autoalan tiedotuskeskus

Lastbilar är en central faktor i ekonomin och samhällets funktion

Med tanke på de långa avstånden i vårt land spelar varutransporter på gummihjul en viktig roll för att hålla samhällets och ekonomins hjul i rullning. Upp till 90 procent av godstransporterna sker längs med våra landsvägar, och enligt statistik från Finlands Transport och Logistik SKAL rf står Finland för flest transportkilometer per produkt i hela Europa.

Enligt Statistikcentralen finns det nästan 25 000 företag inom branschen, som sysselsätter över 111 000 personer. Företagens verksamheter omfattar bland annat vägtransporter, lagerhållning, spedition och andra frakttjänster.

Enligt Statistikcentralen finns det cirka 90 000 påställda lastbilar i Finland. Enligt SKAL är över 30 000 lastbilar registrerade för tillståndspliktig trafik.

Hjälpte det här dig?

Dela