Gå till innehållet

Hälsa och fysisk kondition är särskilt viktigt i yrkesförarnas arbete – och har även en inverkan på antalet olycksfall i arbetet

26.9.2024

Arbetet som yrkesförare innebär ett antal risker, både när det gäller olycksfall i arbetet och försämrad hälsa. Arbetsgivarens roll i att skapa en säker arbetskultur är avgörande för att minimera antalet olycksfall och hälsorisker.

Varje år inträffar mer än 6 000 olycksfall i arbetet inom yrkeskategorin transportarbetare. Antalet är ett av de högsta i en jämförelse mellan olika yrken. Under 2022 var till exempel förare av tunga motorfordon den tredje mest sannolika gruppen att råka ut för olycksfall i arbetet, efter bygg- och vårdpersonal.

– En stor del av olycksfallen beror på att arbetet innebär mycket rörelse och hantering av tunga laster under varierande förhållanden på lastnings- och lossningsplatserna. Risken för olycksfall ökar framför allt om man har bråttom, säger Pia Välimaa, riskhanteringschef på Fennia.

De flesta riskfaktorer finns i vardagliga situationer. Ojämna ytor, osandade vägar på vintern och till exempel oergonomisk körning av rullcontainrar orsakar tillbud. Olycksfall inträffar också när man kliver på eller av ett fordon på ett oaktsamt sätt.

Antalet allvarliga olycksfall som leder till mer än 30 dagars arbetsoförmåga är exceptionellt högt i yrkesförarens arbete. De står för mer än tio procent av alla olycksfall i arbetet där förare är inblandade. Hälften av dessa allvarliga olycksfall inträffar när arbetstagarna rör sig, till exempel när de halkar eller snubblar.

Antal olycksfall i arbetet bland transportarbetare per månad och efter allvarlighetsgrad, genomsnitt för 2016–2022

Graf: Olyckor med yrkesförare per månad.

Under vinterhalvåret orsakar särskilt halkningar många olycksfall i arbetet, men även under sommarhalvåret rapporteras hundratals olycksfall varje år. De allvarligaste olycksfallen, de som leder till mer än 30 dagars arbetsoförmåga, står för mer än tio procent av alla olycksfall i branschen. Källa: Statistikappen Pakki, Olycksfallsförsäkringscentralen, hämtad 18.9.2024

Antal olycksfall i arbetet bland transportarbetare 2016–2022

Graf: Olyckor med yrkesförare per år.

Yrkesförare råkar ut för i genomsnitt 6 600 olycksfall i arbetet varje år. Antalet ökade stadigt före coronarestriktionerna 2020 och har sedan dess börjat öka något igen. Uppgifterna för 2023 finns ännu inte tillgängliga. Källa: Källa: Statistikappen Pakki, Olycksfallsförsäkringscentralen, hämtad 18.9.2024

Många faktorer försämrar hälsan i arbetet som yrkesförare

Förutom olycksfall i arbetet utsätts yrkesförarna också för en rad andra hälsoproblem.

Långa körsträckor och långvarigt stillasittande ökar den fysiska och psykiska belastningen. Oregelbundna arbetstider och nattarbete gör det svårt att hålla sig vaken och upprätthålla en hälsosam livsstil.

Buller, avgaser, damm, temperaturväxlingar, vibrationer och kemikalier som transporteras ökar också risken för yrkessjukdomar.

– Sömnbrist ökar också den psykiska belastningen och risken för sjukdomar. Trötthet och stress ökar i sin tur risken för olycksfall i arbetet och trafikolyckor, säger Välimaa.

Enligt Välimaa kräver ett slitsamt arbete mycket motvikt, det vill säga återhämtning, motion och andra hälsosamma vanor. Deras betydelse ökar med arbetstagarens ålder.

– Yrkesförare har en högre risk än genomsnittet att drabbas av flera sjukdomar på grund av faktorer som ohälsosam kost och låg fysisk aktivitet. Samma faktorer som försämrar yrkesförarnas hälsa, minskar också deras arbetsförmåga och leder till sjukskrivningar, arbetsoförmåga och förtidspensioneringar, säger Välimaa.

Olycksfallsförsäkringscentralen och Arbetarskyddscentralen har uppskattat att en frånvarodag kostar arbetsgivaren tre gånger arbetstagarens lön: med en finländsk genomsnittslön innebär det cirka 400 euro för en hel arbetsdag och över 2 000 euro för en arbetsvecka. Uppskattningen tar hänsyn till lägre produktion, organisering av ersättande arbetskraft och övertid på grund av förlorad arbetstid.

I transportbranschen finns många små företag med ett fåtal arbetstagare. Detta gör att arbetstagarens frånvaro framhävs ytterligare, eftersom det kan vara mycket svårt att hitta en ersättare med kort varsel.

Arbetsgivaren skapar förutsättningar för ett säkert arbete

Vid mobilt arbete har chefen inte alltid kontroll över de förhållanden under vilka arbetstagarna arbetar, eftersom det ofta är i kundens lokaler. Därför kan många arbetstagare få intrycket att det inte hjälper att rapportera säkerhetsiakttagelser.

– Det är dock viktigt att ta upp dessa frågor. Arbetsplatsen bör fastställa tydliga riktlinjer för hur säkerhetsiakttagelser ska göras och rapporteras samt hur respons ska ges. Det lönar sig också att diskutera med kollegorna och dela med sig av sina iakttagelser till varandra, säger Välimaa.

Enligt Välimaa är dock de viktigaste faktorerna arbetskulturen och värderingsgrunden, eftersom de också påverkar det individuella beslutsfattandet. Om arbetsgivaren har betonat vikten av säkerhet kommer arbetstagarna att agera mer säkert.

– Då leder inte till exempel pressade scheman nödvändigtvis till att man skyndar på bekostnad av sin egen och andras säkerhet, utan arbetstagaren kommer i stället att rapportera de orealistiska schemana.

Diskutera frågor aktivt och ta upp säkerhetsteman regelbundet på arbetsplatsen.

– Bara det faktum att arbetstagarna börjar upptäcka och rapportera säkerhetsbrister bidrar till en säkrare arbetskultur, säger Välimaa.

Så här främjar du arbetarskyddet i transportbranschen

  • Det är arbetsgivarens ansvar att se till att körschemana är realistiska. De bör utformas så att hänsyn tas till förändringar till följd av väder och säsong.
  • Att tillhandahålla lämplig arbetsutrustning är ett sätt att förebygga olycksfall i arbetet. Det är till exempel viktigt att byta ut arbetsskor i god tid, eftersom många olycksfall i transportbranschen inträffar när personen rör sig. Förarna behöver skyddsskor med en bra friktionssula för att förhindra att de halkar. Extra belysning behövs också ofta när man arbetar på lastnings- och lossningsplatser på natten eller i vintermörkret.
  • Arbetsplatsen bör fastställa tydliga riktlinjer för hur säkerhetsiakttagelser ska göras och rapporteras samt hur respons ska ges. Genom ökad kunskap kan vi hantera säkerhetsriskerna.

Hjälpte det här dig?

Dela