Gå till innehållet

Vatten-, läckage- eller översvämningsskada

Från en läckageförsäkring ersätter vi direkta sakskador som orsakas den försäkrade egendomen plötsligt och oförutsett till följd av läckage av vätska, ånga eller gas.

Med en översvämningsförsäkring skyddar du dig mot skador till följd av exceptionell översvämning till följd av störtregn, översvämning i vattendrag eller havsvattenöversvämning eller är en kombination av dessa.

Om det är fråga om en ersättningsbar läckageskada betalar vi ut ersättning för reparationsarbeten upp till kvalitets- och utrustningsnivån före skadan. I ersättningen beaktas självrisk och eventuellt åldersavdrag. Fennia måste alltid först godkänna reparationskostnaderna för skadan. Vårt landsomfattande partnernätverk hjälper dig vid reparationsarbeten.

Vi betalar ut ersättning enligt avtal antingen direkt till reparationsentreprenören eller till dig med beaktande av eventuella avdrag.

Som försäkringstagare beställer du reparationsarbetet, granskar det utförda arbetet, godkänner fakturorna för reparationsarbetet och lämnar in dem med bilagor till Fennia. Vi kan även avtala om en engångsersättning för skadan.

Gör så här om skadan gäller företagets byggnad eller fastighet

1
Förebygg ytterligare skador. Torka upp vattnet, stäng huvudkranen och skydda lösöret.
2
Anmäl skadan till oss på Fennia. Närmare anvisningar finns nedan.
3
dokumentation
Vi börjar handlägga skadan och beställer en fuktkartläggning vid behov. Undersökaren kommer överens med dig om undersökningstidpunkten.
4
Vi fortsätter handläggningen när vi har fått fuktkartläggningsrapporten. Vi kontaktar dig vid behov.

Anmäl skadan

Anmäl skadan i nättjänsten Mitt Fennia för företag. Om du inte har Mitt Fennia-koder kan du beställa koderna eller teckna avtal om nättjänsten. Du kan också anmäla skadan genom att ringa Husassistans 24h på 010 503 2002.

Du måste ansöka om ersättning inom ett år från det att skadan inträffade.

Logga in på Mitt Fennia för företag Ring Husassistans 24h 010 503 2012Se anvisningar om din affärsverksamhet avbryts på grund av en vattenskada

Så här framskrider handläggningen av skadan

När din skadeanmälan har registrerats får du ett skadenummer och information om hur handläggningen av skadan framskrider. Om vi behöver ytterligare uppgifter kommer vi att kontakta dig.

Gör så här om det är fråga om ett bostadsaktiebolag eller ett utrymme som ägs eller hyrs av företaget

1
Stäng huvudkranen för att undvika ytterligare skador och för att skydda lösöret. Flytta undan egendom som riskerar att bli våt. Om det är fråga om läckage i tappvatten- eller avloppsledningen, tappa inte vatten ur kranen och använd inte toaletten.
2
Kontakta disponenten eller servicebolaget.
3
Mobiltelefon.
Fotografera skadan och lista den förstörda eller skadade egendomen. Ge oss möjlighet att inspektera skadorna innan reparationen påbörjas.
4
Anmäl skadan till oss på Fennia. Närmare anvisningar finns nedan.

Försök alltid att förhindra ytterligare skador och vattenläckage i byggnader.

I ett bostadsaktiebolag ansvarar bolaget själv för byggnadens konstruktioner och disponenten sköter skador på fastigheter. Disponenten beställer nödvändiga kartläggningar, till exempel fuktkartläggning.

Anmäl skadan

Anmäl skadan i nättjänsten Mitt Fennia för företag. Om du inte har Mitt Fennia-koder kan du beställa koderna eller teckna avtal om nättjänsten. Du kan också anmäla en skada genom att ringa tjänsten för skador på företagets egendom på 010 503 5010 mån–fre kl. 9–16.

Du måste ansöka om ersättning inom ett år från det att skadan inträffade.

Logga in på Mitt Fennia för företag Ring 010 503 5010Se anvisningar om din affärsverksamhet avbryts på grund av en vattenskada

Så här framskrider handläggningen av skadan

När din skadeanmälan har registrerats får du ett skadenummer och information om hur handläggningen av skadan framskrider. Om vi behöver ytterligare uppgifter kommer vi att kontakta dig.

Samtalspriser