Gå till innehållet

Stormskada

Från stormförsäkringen ersätts plötsliga och oförutsedda sakskador på försäkrad egendom då skadan är en direkt följd av

  • en storm, fallvind, tromb eller ett träd som fallit eller ett annat föremål som lossnat till följd av dessa
  • förhöjt vattenstånd i vattendrag till följd av en lokal stormvind på skadeplatsen
  • hagelskur.

Med storm avses en vind, vars vindhastighet i byar är minst 21 meter i sekunden.

1
Processbild check.
Ta hand om din egen och andras säkerhet. Kontakta vid behov myndigheterna om till exempel träd har fallit eller riskerar att falla över byggnaden. Förebygg ytterligare skador.
2
Mobiltelefon.
Fotografera skadan och lista den skadade egendomen. Ge oss möjlighet att inspektera skadorna innan reparationen påbörjas.
3
Ikon processbild dator.
Anmäl skadan till oss på Fennia. Närmare anvisningar finns nedan.

Anmäl skadan

Anmäl skadan i nättjänsten Mitt Fennia för företag. Om du inte har Mitt Fennia-koder kan du beställa koderna eller teckna avtal om nättjänsten. Du kan också anmäla en skada genom att ringa tjänsten för skador på företagets egendom på 010 503 5010 mån–fre kl. 9–16.

Du måste ansöka om ersättning inom ett år från det att skadan inträffade.

Logga in på Mitt Fennia för företag Ring 010 503 5010Se anvisningar om din affärsverksamhet avbryts på grund av en storm

Så här framskrider handläggningen av skadan

När din skadeanmälan har registrerats får du ett skadenummer och information om hur handläggningen av skadan framskrider. Om vi behöver ytterligare uppgifter kommer vi att kontakta dig.

1
Processbild check.
Ta hand om din egen och andras säkerhet. Kontakta vid behov myndigheterna om till exempel träd har fallit eller riskerar att falla över byggnaden. Förebygg ytterligare skador.
2
Mobiltelefon.
Fotografera skadan och lista den skadade egendomen. Ge oss möjlighet att inspektera skadorna innan reparationen påbörjas.
3
Ikon processbild dator.
Anmäl skadan till oss på Fennia. Närmare anvisningar finns nedan.
4
dokumentation
Vi börjar handlägga skadan och beställer en skadekartläggning vid behov. Undersökaren kommer överens med dig om undersökningstidpunkt. Vi fortsätter handläggningen efter att vi fått en rapport om kartläggningen eller andra nödvändiga tilläggsuppgifter.

Anmäl skadan

Anmäl skadan i nättjänsten Mitt Fennia för företag. Om du inte har Mitt Fennia-koder kan du beställa koderna eller teckna avtal om nättjänsten. Du kan också anmäla skadan genom att ringa Husassistans 24h på 010 503 2002.

Du måste ansöka om ersättning inom ett år från det att skadan inträffade.

Logga in på Mitt Fennia för företag Ring Husassistans 24h 010 503 2012Se anvisningar om din affärsverksamhet avbryts på grund av en storm

Så här framskrider handläggningen av skadan

När din skadeanmälan har registrerats får du ett skadenummer och information om hur handläggningen av skadan framskrider. Om vi behöver ytterligare uppgifter kommer vi att kontakta dig.

Samtalspriser