Mitt företag skadade någon annans egendom
Anmäl skadan på Mitt Fennia
Om ditt företag eller en arbetstagaren har orsakat skada på en annans egendom, anmäl skadan på Mitt Fennia för företag. Du kan logga in på Mitt Fennia för företag när nu har ingått avtal om nättjänst.
Så här går handläggningen av din anmälan om ansvarsskada smidigare
Några tips om hur handläggningen av ditt ärende går snabbare.
Vidta åtgärder som behövs för att begränsa skadan
Dokumentera det som hände noggrant
Uppge i skadeanmälan detaljerad information om vad som hänt samt när, var och hur det hände. Bifoga foton från skadeplatsen eller över skadan, om du har sådana.
Ta reda på uppgifter om den skadelidande
Uppge namnet på och kontaktinformation till den skadelidande personen eller det företag som skadan drabbade. Notera att vi också kan kontakta den skadelidande direkt.
Lämna in eventuella bilagor
Fundera på om något av följande har ett samband med skadan och bifoga dem till din anmälan:
- skadekartläggningsrapport vid vatten- och brandskador
- avtal
- ersättningskrav och räkningar
- rapporter och utlåtanden.
Ge fullmakt vid behov
Ge fullmakt i god tid till alla som behöver få information om ditt ärende.
Notera att ersättningsområdet i en ansvarsförsäkring för verksamhet alltid är mer begränsat än företagets ersättningsansvar. Ansvarsförsäkringen ersätter till exempel inte egendom som du äger, innehar eller har lånat och inte fuktskador som har uppstått långsamt. Kolla begränsningarna i försäkringsvillkoren.
Skador i trafiken
Om skadan inträffade i trafiken, se anvisningar under Fordon och trafik.
Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp kan du kontakta våra skadetjänster mån–fre 9–16 eller per e-post till vastuuvahingot[at]fennia.fi. Kom ihåg att kryptera ditt e-postmeddelande om det innehåller personuppgifter eller annan känslig information.