Vet du vad du ska göra om du råkar ut för ett cyberbrott? Ta hjälp av datasäkerhetsassistansen
30.11.2020
Om företaget råkat ut för en cyberattack kan Fennias datasäkerhetsassistans skydda dig mot mer omfattande skador. Det viktigaste är att agera rätt och snabbt.
Datasäkerhetsassistansen är en telefontjänst som är tillgänglig dygnet runt. Tjänsten genomförs av Fennia, Elisa och cybersäkerhetsföretaget Nixu.
– Det bästa med datasäkerhetsassistansen är att kunder bara har en kontaktpunkt när de råkar ut för en nödsituation. De behöver inte tänka på några andra kanaler, säger Janne Kuopio som jobbar som produktionschef för Elisa Yritysguru.
I praktiken är det Elisas experter som svarar på samtalet. Då går man igenom skadan och gör en uppskattning av läget. Efter det vidtas åtgärder för att reda ut problemet. Via tjänsten får man också hjälp med att göra lagstadgade anmälningar.
Datasäkerhetsassistansen är automatiskt tillgänglig för företag som har Fennias cyberförsäkring. Försäkringen täcker utredningskostnader för cyberhjälp upp till 1 200 euro utan självrisk.
– Det är väldigt viktigt att ta hand om datasäkerheten. De flesta finländska företag har datasäkerheten på en helt ok nivå, men det finns mycket att förbättra, speciellt bland mindre företag, säger Kuopio.
Mindre företag borde veta att cyberbrottslingar inte bara slår till mot större företag. Brottslingar kan skicka utpressningsprogram till tusentals offer på en gång. Andra kända former av brott handlar om överbelastningsattacker och dataintrång.
– I de flesta fallen är målet att komma åt företagets information. De flesta försöken görs via e-post, meddelandena ser äkta ut och är skickade från en "riktig" e-postadress. Avsändaren ber mottagaren att öppna en fil som leder till fel sajt. Efter det försöker brottslingen komma åt användarens inloggningsuppgifter, säger Kuopio.
Be om utomstående hjälp
Experterna varnar om att de som fiskar efter information har blivit allt proffsigare under de senaste åren. Inte ens den svåra finskan skyddar för utländska brottslingar, eftersom AI-översättningar hela tiden blir bättre.
– Den vanligaste skadan handlar om att ryktet skadas ifall någon hinner sprida informationsfiske eller sabotageprogram i företagets namn. Brottslingarna försöker också komma åt faktureringen genom att smyga in felaktiga fakturor bland de riktiga fakturorna, säger Kuopio.
Man kan ändå skydda sig mot cyberbrott. Utöver försäkringar kan man hantera riskerna bland annat genom att regelbundet uppdatera sin programvara, ha starka brandväggar och lösenord samt att kontinuerligt göra säkerhetskopior av informationen.
– Det viktigaste är att förebygga att eventuella problem uppstår. Det lönar sig ofta att vända sig till branschexperter. För någon som inte är invigd i ämnet är det utmanande att hitta de svaga punkterna. Den interna kommunikationen är också viktig. En stor del av datasäkerhetsarbetet handlar om att upplysa användarna, säger Kuopio.
Kontakta oss för offert på cyberförsäkring för företagLäs mer
Hjälpte det här dig?
Dela