Var beredd på nattfrost om du ska byta till sommardäck
17.4.2024
Många byter till sommardäck på bilen i april om våren redan är på god väg. Bilförare bör dock hålla koll på väderprognosen, eftersom vägarna kan vara hala på grund av nattfrost. Däckbytet är också ett bra tillfälle att kontrollera däckens skick.
Om du har planerat till exempel en bilresa norrut bör du dock när du byter däck på bilen tänka på att väderförhållandena kan vara betydligt vintrigare i norr än på den egna hemorten.
Också i din hemtrakt kan körförhållandena variera mycket.
– Även om det soligt och varmt på dagen kan nattfrost göra körbanan mycket hal om morgnarna. Man bör också observera skuggiga platser eftersom många vägar på våren kan vara hala på vissa ställen och fasta på andra ställen, påminner Fredrik Gruner, avdelningschef för Fennias fordonsförsäkringstjänster.
Man ska inte heller vänta för länge med att byta däck. Torra och hårda vägar sliter i onödan på vinterdäck som behålls på för länge och dubbar som lossnar kan orsaka stenskott på vindrutan på bilen bakom. Dessutom har dubb- och friktionsdäck ett sämre grepp än sommardäck på torr asfalt.
Däckbytet är ett bra tillfälle att kontrollera också andra saker i din bil. Det är bra att kontrollera till exempel däcktrycket både i samband med bytet av däck och regelbundet därefter. Körning med fel däcktryck förkortar betydligt däckens livslängd.
Kontrollera även vindrutetorkarnas blad och vindrutan för stenskott.
– Framför allt i nyare bilar innehåller vindrutan mycket teknik och den påverkar bilens sensorer och säkerhetssystem. Därför bör glasskador repareras utan dröjsmål. Många glasskador som bara hade krävt en snabb reparation leder dessutom lätt till att hela glaset måste bytas ut om stenskottet får utvecklas till en spricka, påminner Gruner.
Efter ett däckbyte är det också viktigt att komma ihåg att efterspänna däcken. Enligt Gruner bör bultarna efterspännas efter cirka 100 kilometers körning. I värsta fall kan orenheter ha kommit in i fälgarna när däcken byttes, vilket kan leda till att däcket lossnar.
Däckens mönsterdjup är viktigt för bilens säkerhet
Det viktigaste när du byter däck är att kontrollera däckens mönsterdjup. – Den absoluta minimigränsen för mönsterdjupet på sommardäck är 1,6 mm, men enligt Gruner ska man inte under några omständigheter vänta så länge med att köpa nya däck.
– Man ska inte vänta ända till bötesgränsen. En bra tumregel är att sommardäcken bör bytas ut mot nya när mönsterdjupet är dubbelt så stort som minimidjupet, dvs. 3,2 mm. Ansvarsfulla förare ska själva regelbundet kontrollera däckens skick och se till att de är trygga. Däckens grepp är en av de viktigaste faktorerna för bilens säkerhet.
Djupa däckspår behövs framför allt för att leda bort vatten som samlats på vägen. Om spåren är för låga kan däcken tappa kontakten med vägen på grund av vattenansamling, vilket gör att föraren tappar kontrollen över bilen. Detta kallas för vattenplaning.
Gruner säger att däckens väggrepp inte bara är viktigt i plötsliga risksituationer, som när en hjort dyker upp på vägen. Om man kör i en brant kurva i hög hastighet kan bilen få sladd om väggreppet inte är tillräckligt.
– Om sommardäcken ändå byts för tidigt och det blir minusgrader eller börjar snöa på natten, ska man inte köra alls med sommardäck, säger Gruner.
Många föredrar tjänster för däckbyte och däckhotell. Särskilt på elbilar är det bra att låta en fackman byta däcken. Gruner påpekar att elbilstillverkarens anvisningar bör följas noggrant om man vill byta däck själv.
‒ Batteriet kan skadas om man sätter domkraften på fel ställe på elbilens underrede. Därför rekommenderar vi att en yrkesperson utför däckbytet. Dessutom är elbilen på grund av sitt batteri tyngre än en motsvarande förbränningsmotorbil, vilket innebär att domkraften inte nödvändigtvis klarar av att hålla bilen uppe längre perioder, säger Gruner.
Hjälpte det här dig?
Dela