Varaudu yöpakkasiin, jos vaihdat jo kesärenkaita
17.4.2024
Moni vaihtaa huhtikuussa kesärenkaat autoihinsa, jos kevätkelit ovat jo riittävän pitkällä. Samalla on hyvä hetki myös tarkistaa renkaiden kunto. Autoilijoiden kannattaa kuitenkin tarkkailla sääennusteita, sillä yöpakkaset voivat tehdä teistä liukkaita.
Renkaiden vaihdossa kannattaa ottaa huomioon, että jos suunnitelmissa on esimerkiksi ajomatka pohjoiseen, voivat olosuhteet olla siellä huomattavasti talvisemmat kuin omalla kotipaikkakunnalla.
Myös kotiseudulla ajokeli voi vaihdella vielä paljon.
– Vaikka päivällä olisi jo lämmintä ja aurinkoista, voivat yöpakkaset tehdä ajoradasta aamulla hyvin liukkaan. Myös varjoisiin paikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä kevätpäivinä moni tie voi olla osin liukas ja osin pitävä, muistuttaa Fennian ajoneuvovakuutuspalveluiden osastopäällikkö Fredrik Gruner.
Liian pitkään renkaiden vaihtamisen kanssa ei kuitenkaan kannata odotella. Pidemmän päälle kuivat ja kovat tiet kuluttavat turhaan talvirenkaita ja irtoilevat nastat voivat myös aiheuttaa kiveniskemiä takana ajavan tuulilasiin. Lisäksi nasta- ja kitkarenkailla on kuivalla asfaltilla kesärenkaita huonompi pito.
Renkaidenvaihdon yhteydessä on hyvä hetki tarkistaa autosta muitakin asioita. Esimerkiksi rengaspaine on hyvä tarkistaa sekä renkaiden vaihdon yhteydessä että säännöllisesti sen jälkeen – väärällä rengaspaineella ajaminen lyhentää merkittävästi renkaan käyttöikää.
Myös tuulilasinpyyhkimien sulat kannattaa tarkistaa sekä auton tuulilasi kiveniskemien varalta.
– Varsinkin uudemmissa autoissa autojen tuulilasit sisältävät paljon teknologiaa ja vaikuttavat auton sensoreihin ja turvajärjestelmiin. Sen vuoksi lasivahingot tulisi korjauttaa viipymättä. Lisäksi moni lasivahinko, josta selviäisi nopealla paikkauksella, vaatiikin helposti koko lasin vaihtoa, jos kiveniskemä pääsee kehittymään halkeamaksi, Gruner muistuttaa.
Renkaiden vaihtamisen jälkeen on syytä muistaa myös renkaiden jälkikiristys. Grunerin mukaan pultit tulisi jälkikiristää noin 100 kilometrin ajon jälkeen. Pahimmassa tapauksessa vanteisiin on päässyt renkaiden vaihdon yhteydessä epäpuhtauksia ja ne voivat aiheuttaa renkaan kiinnityksen pettämisen.
Renkaiden urasyvyys on tärkeää auton turvallisuuden kannalta
Renkaidenvaihdon yhteydessä tärkein tarkistettava asia on renkaiden urasyvyys. Kesärenkaiden urasyvyyden ehdoton vähimmäisraja on 1,6 milliä, mutta niin pitkälle ei Grunerin mukaan renkaiden uusimisessa kannata odottaa.
– Sakkorajaan asti ei pidä odotella. Yksi hyvä muistisääntö on, että kesärenkaat kannattaa uusia, kun urasyvyys on tuplasti vähimmäisraja eli 3,2 milliä. Vastuullisen kuljettajan tulee itse seurata renkaidensa kuntoa säännöllisesti ja huolehtia, että renkaat ovat turvalliset. Renkaiden pito on yksi olennaisimpia tekijöitä auton turvallisuudessa.
Renkaiden syviä uria tarvitaan ennen kaikkea ohjaamaan tiellä olevaa vesikerrosta. Jos urat ovat liian matalat, voi rengas nousta vesikerroksen päälle, ja siitä häviää pito eikä autoa voi enää ohjata. Puhutaan vesiliirtoon joutumisesta.
Grunerin mukaan renkaan pito ei korostu ainoastaan äkillisissä vaaratilanteissa, kuten peuran tullessa yhtäkkiä tielle. Jos ajat kovalla vauhdilla jyrkkään mutkaan, voi auto lähteä luisuun, jos pito ei ole kunnossa.
– Jos kesärenkaat tulee kuitenkin vaihdettua liian aikaisin ja yöllä tulee pakkasia tai lunta, ei kesärenkailla kannata ajaa ollenkaan, Gruner huomauttaa.
Moni suosii renkaidenvaihtopalveluita ja rengashotelleja. Varsinkin sähköautoihin renkaat kannattaa vaihdattaa ammattilaisella. Gruner muistuttaa, että sähköautonvalmistajan ohjeita tulee noudattaa tarkasti, jos sähköauton renkaat haluaa vaihtaa itse.
‒ Akusto voi vaurioitua, jos tunkin asettaa väärään kohtaan sähköautoa. Sen vuoksi suosittelemme renkaidenvaihtoon ammattilaista. Lisäksi sähköauto on akkunsa vuoksi painavampi kuin vastaava polttomoottoriauto, joten tunkki ei välttämättä kestä pidempiä aikoja, Gruner sanoo.
Auttoiko tämä sinua?
Jaa