Snabb inlärning garanterar framtida framgång
21.10.2020
Släkten Laakkonen är företagsam. Familjer driver så många olika typer av företagsverksamhet att det är svårt för en utomstående att hänga med. I år firar familjeföretaget sitt 60-årsjubileum med sikte på framtiden.
Laakkonen Yhtiöt är ett omfattande begrepp. Företagen Autotalo Laakkonen Oy och Veljekset Laakkonen Oy bildar tillsammans vårt lands största bilförsäljningskedja. Utöver dem hör till exempel en av Finlands mest uppskattade golfbanor, Kytäjä Golf i Hyvinge, samt omfattande fastighetsaffärsverksamhet till koncernen.
Utöver inom bilhandel utmärker sig Laakkonen också i mediebranschen. Familjen är majoritetsägare i börsbolaget PunaMusta Media Oyj, som omfattar bland annat tidningen Karjalainen, olika slag av tryckeriverksamhet, en lokalradio och flera lokaltidningar.
Reetta Laakkonen är styrelseordförande både i Kauppahuone Laakkonen Oy och PunaMusta Media Oyj. Hon säger att familjeföretagande är ett levnadssätt.
– Vi nordkarelare talar öppet om både det som är bra och det som är dåligt – och om något så har familjeföretag både för- och nackdelar, säger hon.
– Jämfört med stora och byråkratiska företag är vi säkert rätt flexibla och rörliga. Det har vi haft stor nytta av under åren, betonar hon.
Motorcyklar och aktier som betalning för trävaror
Reetta Laakkonen säger att familjen fick sin första kontakt med motorfordon 1958, alltså ett par år innan hennes farfar Tauno Laakkonen startade sin första bilaffär i Joensuu tillsammans med den äldsta sonen Reino.
– Familjens rötter är i trävaruhandel. I slutet av 50-talet sålde farfar 50 000 kubikmeter handskalat gruvvirke till Ungern. I stället för pengar fick han ett parti ungerska motorcyklar av märkena Pannonia och Danubia som betalning.
– De monterades sedan för försäljning på den lokala bensinstationen och gick åt som smör i solsken. Gnistan hade tänts för motorfordon, lägger hon till. Laakkonens intresse för mediabranschen kommer också från trävaruhandel.
– Farfar Tauno sålde i tiderna eldningsved till tryckeriet Pohjois-Karjalan Kirjapaino och fick aktier i bolaget som betalning. Han blev intresserad av branschen och börjad vid sidan om bilhandel öka sitt innehav i tryckeriet, beskriver Reetta Laakkonen startskedet för PunaMusta Media.
Fjärde generationen som lyssnar på kunderna
Familjen Laakkonen har alltid varit modig att förnya sig. På företagets webbplats betonar man att ingen skrattar ens åt galna idéer hos Laakkonen.
Familjeföretagen har utvidgat sin verksamhet betydligt under åren. Laakkonens framgång bygger framför allt på uthållighet och förmåga att läsa situationen.
– Konsten att lyssna är viktig i försäljning, betonar Reetta Laakkonen.
– Framtidens koncept skapas genom att noga följa med kundernas behov och lösa deras problem, fortsätter hon.
Det är en konst som varenda Laakkonen lär sig redan som ung. I familjeföretaget verkar redan fjärde generationen av familjen bland annat inom bilförsäljning och i fastighetsbranschen.
– Ingen tvingas vara med, utan alla har fått välja sin bana – och ingen sätts på en ledande post bara för att man heter Laakkonen. Hos oss får man gå uppåt från grunden, säger Reetta Laakkonen, som har jobbat i familjeföretaget hela sitt arbetsliv.
Elbilar och kolneutrala trycksaker
Under årens lopp har Reetta Laakkonen sett både bil- och mediebranschens enorma utveckling.
– Mitt första sommarjobb var på bilservicens reservdelsbokföring. Datorer drömde vi inte ens om då, för att inte tala om att man skulle boka service på webben och ladda bilar i eluttag, skrattar hon.
– Som tjugoåring började jag på PunaMusta Media och tog emot radannonser för dagstidningar. Mediabranschen är en föregångare inom digitalisering, och vi har varit med om att genomföra många innovationer, säger hon.
Reetta Laakkonen säger att kontinuerlig utveckling alltid varit ett bärande tema i alla familjens företag. Många stora förändringar har varit framsteg också i fråga om företagets samhällsansvar.
– PunaMusta Media har fått nyckelflaggan, men bolaget är också det enda i tryckeribranschen i Finland som erbjuder 100 procent kolneutrala tidningar och tidskrifter, konstaterar hon.
– Naturen har alltid varit jätteviktig för mig som är uppvuxen i Norra Karelen. Jag har allt skäl att vara stolt över att vi har gjort bra ifrån oss i miljöansvarsfrågor, tillägger hon.
Den som inte gör något alls, gör inte heller fel
I år är den viktigaste tanken för alla företagare hur man ska klara av coronakrisen. Svåra beslut kan inte undvikas för att trygga framtiden.
Laakkonens familjeföretag sysselsätter omkring 1 500 personer. Det viktigaste för Reetta Laakkonen är att trygga så många anställdas arbetsplats som möjligt och att säkra företagens lönsamhet.
– Det lönar sig alltid att göra och driva. De gångna 60 åren har fört med sig tider av stor framgång, som det riksomfattande företagarpriset 1995, men vid sidan om framgångarna har varje generation också fått sin beskärda del av sömnlösa nätter, säger hon.
Reetta Laakkonen konstaterar att modiga förnyelser och det att man lyssnar på kunderna är nyckeln till att klara sig i alla situationer.
– Det viktigaste är att man lär sig snabbt, ser framåt och förnyas. Efter åren av depression konstaterade min far Yrjö att den som inte gör något alls, gör inte heller fel, minns hon.
– De följande 60 åren kommer säkert att rymma en hel del, som vi inte ens kan tänka oss. Men en sak består: vi vill vara ledande inom utvecklingen i alla branscher – och det bästa sättet att hålla sig à jour är att lyssna på kunderna, påpekar hon.
Koncernen Laakkonen
Koncernen Laakkonen, som bildades i Joensuu 1960, har sina rötter i de nordkarelska skogarna och Toivo Laakkonens trävaruföretag. I dag har man slutat med trävaruhandel, och de huvudsakliga branscherna är bilhandel samt tryckning av tidningar, böcker och klistermärken. Flaggskeppet inom bilhandel är Veljekset Laakkonen Oy. Moderbolaget i mediekoncernen är PunaMusta Media Oy.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela