Hyppää sisältöön
Reetta Laakkonen.

Nopea oppiminen takaa menestyksen tulevaisuudessa

21.10.2020

Laakkosen suku on yritteliästä sorttia. Perheen luotsaamilla yrityksillä on niin monenlaista toimintaa, että ulkopuolisen on vaikea pysyä laskuissa mukana. Tänä vuonna perheyritys viettää 60-vuotisjuhliaan katse tiukasti tulevaisuudessa.

Laakkonen Yhtiöt on laaja käsite. Autotalo Laakkonen Oy ja Veljekset Laakkonen Oy muodostavat yhdessä maamme suurimman autojen vähittäismyyntiketjun, minkä lisäksi konserniin kuuluu myös esimerkiksi yksi Suomen arvostetuimmista golfkentistä Kytäjä Golf Hyvinkäällä, sekä runsaasti kiinteistöliiketoimintaa.

Autokaupan ohella Laakkoset ovat ansioituneet media-alalla. Perhe omistaa pääosan pörssiyhtiö PunaMusta Media Oyj:stä, jonka sateenvarjon alle kuuluu muun muassa sanomalehti Karjalainen, monenlaista näkyvyys- ja painoliiketoimintaa, paikallisradio ja useita paikallislehtiä.

Reetta Laakkonen on sekä Kauppahuone Laakkonen Oy:n että PunaMusta Media Oyj:n hallituksen puheenjohtaja. Hän kuvailee perheyrittäjyyttä elämäntavaksi.

– Me pohjoiskarjalaiset puhumme avoimesti niin hyvistä kuin huonoista asioista – ja perheyrittäjyydessä jos missä on sekä etunsa että haittansa, hän pohtii.

– Isoihin byrokraattisiin yrityksiin verrattuna lienemme aika joustavia ja ketteriäkin liikkeissämme. Siitä on ollut vuosien varrella paljon apua, hän painottaa.

Puutavarasta maksuna moottoripyöriä ja osakkeita

Reetta Laakkonen sanoo perheen ensikosketuksen moottoriajoneuvoihin syntyneen vuonna 1958, eli pari vuotta ennen kuin hänen isoisänsä Tauno Laakkonen perusti ensimmäisen autokauppansa vanhimman poikansa Reinon kanssa Joensuuhun.

– Perheyhtiömme juuret ovat puutavarakaupassa. Isoisäni möi 50-luvun lopulla Unkariin 50 000 kuutiota käsin kuorittua kaivospuuta. Maksuksi hän sai rahan sijasta erän unkarilaisia Pannonia- ja Danubia-moottoripyöriä, hän kertoo.
– Näitä moottoripyöriä sitten koottiin myyntikuntoon paikallisella huoltoasemalla. Ne möivät kuin kuumille kiville. Kipinä moottoriajoneuvoihin oli syntynyt, hän lisää. Laakkosten innostus media-alaan juontaa niin ikään juurensa puutavarakaupasta.

– Tauno-ukki möi aikoinaan lämmityspuita Pohjois-Karjalan Kirjapainolle ja sai maksuvälineenä yhtiön osakkeita. Ala kiinnosti, ja niinpä hän lähti autokaupan ohella pikkuhiljaa kasvattamaan omistustaan myös kirjapainossa, Reetta Laakkonen kuvailee PunaMusta Median alkuvaiheita.

Asiakkaiden kuuntelua jo neljännessä polvessa

Laakkoset ovat aina olleet rohkeita uudistumaan. Yhtiön verkkosivuilla alleviivataan, ettei Laakkosilla naureta hulluillekaan ideoille.

Perheyhtiöiden toimintaa on laajennettu merkittävästi vuosien varrella. Laakkosten menestys pohjautuu ennen kaikkea sinnikkyyteen ja tilanne­lukutaitoon.

– Myyntityössä kuuntelu on tärkeä taito, Reetta Laakkonen korostaa.

– Tulevaisuuden toimintamallit luodaan seuraamalla tarkkaan asiakkaiden tarpeita ja ratkaisemalla asiakkaiden ongelmia, hän jatkaa.

Asiakkaiden kuuntelu on taito, jonka jokainen Laakkonen oppii jo nuorena. Nyt perheyrityksessä vaikuttaa jo neljännen sukupolven edustajia muun muassa automyynnissä ja kiinteistöalalla.

– Ketään ei pakoteta mukaan, vaan jokainen on saanut valita oman tiensä – eikä ketään tuupata johtotehtävään vain siksi, että sukunimi on Laakkonen. Meillä on noustava tyvestä puuhun, koko työuransa perheyrityksen palveluksessa työskennellyt Reetta Laakkonen huomauttaa.

Sähköautoja ja hiilineutraaleja painotuotteita

Reetta Laakkonen on vuosien varrella nähnyt niin auto- kuin media-alan huiman kehityksen.

– Ensimmäinen kesätyöpaikkani oli autohuollon varaosakirjanpidossa. Tietokoneista ei osannut silloin haaveillakaan, saati kuvitella että huollot varattaisiin verkosta ja autoja ladattaisiin pistorasioista, hän naurahtaa.

– Parikymppisenä aloitin työt PunaMusta Median puolella vastaanottamassa rivi-ilmoituksia sanomalehteen. Media-ala on digitalisaation edelläkävijä ja olemme olleet mukana toteuttamassa monenlaisia innovaatioita, hän toteaa.

Reetta Laakkonen kertoo jatkuvan kehityksen olleen aina kantava teema kaikissa perheen yrityksissä. Monet isot muutokset ovat olleet edistysaskelia myös yhteiskuntavastuukysymyksissä.

– PunaMusta Media on paitsi avainlippuyritys, myös Suomen ainoa painoalan toimija, joka tarjoaa sanoma- ja aikakauslehdille 100 % hiilineutraalit painotuotteet, hän mainitsee.

– Pohjois-Karjalan kasvattina luonto on aina ollut minulle äärimmäisen tärkeää. Ympäristövastuuasioissa kunnostautuminen on asia, josta olen syystäkin ylpeä, hän lisää.

Joka ei tee mitään, ei tee virheitäkään

Vuonna 2020 kaikilla yrittäjillä on päällimmäisenä mielessä, kuinka selviytyä koronakriisistä. Vaikeitakin ratkaisuja on tehtävä tulevaisuuden turvaamiseksi.

Laakkosten perheyritykset työllistävät noin 1500 henkeä. Työpaikan turvaaminen mahdollisimman monelle ja yritysten kannattavuuden varmistaminen ovat Reetta Laakkosella päällimmäisinä mielessä.

– Aina kannattaa tehdä ja yrittää. 60 vuoden varrelle on mahtunut tähtihetkiä, kuten 1995 saatu Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto, mutta onnistumisten ohella joka sukupolvelle on riittänyt myös unettomia öitä, hän sanoo.

Reetta Laakkonen toteaa rohkean uudistumisen ja asiakkaiden kuuntelun olevan avain kaikista tilanteista selviämiseen.

– Tärkeintä on oppia nopeasti, katsoa eteenpäin ja uudistua. Lamavuosista selvittyämme isäni Yrjö totesi, että joka ei tee mitään, ei tee virheitäkään, hän muistelee.

– Seuraavaan 60 vuoteen mahtuu varmasti paljon, jota ei voi vielä edes kuvitella. Yksi asia kuitenkin on ja pysyy: haluamme olla kehityksen kärjessä kaikilla aloilla – ja paras tapa pysyä ajankohtaisena on kuunnella asiakkaita, hän tähdentää.

Laakkonen yhtiöt

Joensuussa 1960 perustetun Laakkonen-konsernin juuret ovat Pohjois-Karjalan metsissä ja Tauno Laakkosen perustamassa puutavarayhtiössä. Nykyään puutavarakaupasta on jo luovuttu ja liiketoiminnan päähaarat ovat autojen vähittäiskauppa, lehti-, kirja- ja tarrapainotoimiala. Autoliiketoiminnan lippulaiva on Veljekset Laakkonen Oy. Mediakonsernin emoyhtiönä toimii PunaMusta Media Oyj.

Auttoiko tämä sinua?

Jaa