Gå till innehållet
Mannen ler.

Skulle jag vara lämplig som företagare? Vissa egenskaper är till fördel

14.7.2022

En gemensam nämnare för framgångsrika företagare är att de har en stark tro på att de kan påverka sitt liv.

Borde jag bli företagare? Är företagande något som passar mig? Är jag en sådan person som klarar av det? Dessa frågor dryftas av många som ska grunda ett företag eller som i övrigt ska bli företagsägare.

Svaret på den första frågan kan inte härledas direkt från en persons karaktärsdrag, trots att de inverkar på vilken roll personen intar som företagare.

Med tanke på företagande kan de flesta karaktärsdrag vara positiva eller negativa beroende på situation.

I psykologin beskrivs människans karaktärsdrag till exempel med femfaktormodellen (big five). Modellen beskriver karaktären med fem drag som är utåtriktat beteende, ängslighet, tillmötesgående, samvetsgrannhet och öppenhet. Människor är utifrån deras karaktärer placerade på ett kontinuum av de fem dragen och deras motsatta drag.

Exempelvis självständighet kan anses vara motsatsen till tillmötesgående.

Självständighet får många att bli företagare, men sambandet mellan självständighet och framgång har inte kunnat påvisas. Någon kan bli företagare, eftersom hen inte gillar sin chef, men självständighet kan leda till att företagaren inte lyssnar på sina kunder. En dålig företagare är en sådan som hellre har rätt i stället för att vinna affärer.

På samma sätt kan till exempel risktagningsförmåga, likaså inriktning på trygghetskänsla, vara både en god egenskap och en dålig egenskap för en företagare.

Push- och pullfaktorer

Borde jag bli företagare? En bra utgångspunkt för att fundera över det egna företagandet är frågan om huruvida det finns pushfaktorer eller pullfaktorer för företagande.

Det finns företagare som har funderat på att starta ett företag sedan navelsträngen klipptes. Den andra ytterligheten är i sin tur en person som söker efter en trygghetskänsla och som har svurit på att aldrig bli företagare, men som till exempel ska bli företagare genom familjeförhållanden.

En företagares framgång kan inte förutsägas utifrån karaktärsdrag. En gemensam nämnare för framgångsrika företagare är emellertid att de har en stark tro på att de kan påverka sitt liv. Detta drag kallas locus of control, kontrollfokus. Kontrollfokus kan vara internt eller externt.

Individer som har ett högt internt kontrollfokus och som agerar genom intern styrning är övertygade om att de kan styra händelserna omkring sig. De som har ett externt kontrollfokus, som styrs utifrån, är till exempel övertygade om att deras liv styrs av inflytelserika människor, ödet eller slumpen.

Förbered dig för fyra roller

Karaktärsdrag och kontrollfokus påverkar vilken typ av företagare var och en är. Den som funderar över företagandet bör tänka på fyra roller som varje företagare ska ha förmåga att inta.

En företagare är försäljare, chef, arbetare och investerare. En företagare ska kunna sälja sina produkter, leda sitt arbete och sina kunder, arbeta hårt och se till att företaget också går på vinst, åtminstone i någon mån.

Rollerna kan vara motstridiga: försäljaren kan sälja något som arbetaren har svårt att genomföra. Arbetaren kan sträva efter en så hög kvalitet att investerarens avkastning uteblir.

Rollerna behöver dock inte vara lika starka. Någon fokuserar lätt på rollerna som försäljare och arbetare och tar mindre hänsyn till chefens och investerarens synvinklar. Det är lättare att koncentrera sig på vissa roller om kompanjonerna hjälper till att sköta andra roller. En ensamföretagare är i sin tur tvungen att ta hand om eller låta ta hand om alla roller.

Egna brister kan också kompletteras med ett stödnätverk.

Styrelsen kan till exempel för sin del efterlysa rollerna som investerare och chef, som inte nödvändigtvis kommer av sig självt hos alla företagare.

Svara på dessa frågor innan du blir företagare

  • Är jag empatisk? Vill jag slåss om pengar gång på gång? För en empatisk person kan detta vara svårt. Om du till exempel är lärare, är det fackförbundets jurist som slåss på dina vägnar. Om du är företagare, är det du själv som ständigt ska slåss.
  • Vill jag skapa en stor vision? Företagarens pengar kommer från slutförandet, inte från inledandet. Ibland är du tvungen att välja en mindre besvärlig väg för att nå resultat direkt. Du kan utveckla visionen, men ska samtidigt också syfta till att öka företagets kassaflöde.

Text: Josi Tikkanen 

Publicerat första gången 15.5.2017 
Uppdaterat 14.7.2022

Hjälpte det här dig?

Dela