Läkartjänster på distans blir allt populärare
21.1.2025
Enligt statistik från Institutet för hälsa och välfärd (THL) har användningen av digitala hälsovårdstjänster tydligt ökat under 2020-talet. Inom hälso- och sjukvården sker ett distansbesök vanligtvis via telefon, chatt eller videosamtal. Det är särskilt lämpligt för behandling av vissa tillstånd som luftvägsinfektioner och muskuloskeletala sjukdomar. Det är dock viktigt att identifiera när ett distansbesök är tillräckligt och när det krävs ett fysiskt besök.
Fennia har använt sig av distansbesök i flera år. I tjänsten FenniaVårdaren kontaktar hälsoförsäkringskunden per telefon eller via chatten. Kundens situation bedöms av sjukskötartjänsten och vid behov hänvisas kunden vidare till exempel till en specialist.
Vid hälsovårdstjänster är det av största vikt att kunden snabbt får rätt behandling. Då kommer kunden också snabbare tillbaka till vardagen.
Tjänsten FenniaVårdaren ger dig råd i hälsofrågor
Tjänsten FenniaVårdaren ger råd i frågor kring hälsa, bokar tid till vård och gör en skadeanmälan åt dig. Utöver sjukkostnadsförsäkringen ingår tjänsten också i Fennias olycksfallsförsäkring och resenärförsäkring när du reser i hemlandet eller har återvänt till Finland från en resa utomlands.
Tjänsten hjälper dig i samtliga frågor som gäller sjukdomar och olycksfall inom Finlands gränser. Det ligger oss varmt om hjärtat att våra kunder får utmärkt service ända från att de tecknar en försäkring till att de eventuellt behöver använda den.
Efter att du har varit i kontakt med FenniaVårdaren kan du alltså lita på att du vet hur du ska gå vidare i ärendet. Också ersättningshandläggningen löper smidigt, eftersom vårdaren gör en skadeanmälan åt dig och du bara betalar en eventuell självrisk vid skador som ersätts. Detta bidrar också till att de ekonomiska förändringar som situationen medför kan förutses. Du kan ansöka om ersättning för eventuella läkemedelskostnader via Mitt Fennia senare.
Du når tjänsten FenniaVårdaren enkelt till exempel via FenniaVårdaren-chatten varje dag klockan 7–22. I det här avseendet rekommenderar vi att du installerar Pihlajalinna-appen på din telefon, så att du har den färdigt när du behöver kontakta FenniaVårdaren. Du når också FenniaVårdaren via telefon.
Hjälpte det här dig?
Dela